Primark, American Apparel: jakich jeszcze marek odzieżowych wciąż nie ma w Polsce

Chociaż każdego roku przybywa w naszym kraju coraz więcej sklepów zagranicznych marek (niestety większość wciąż otwiera się wyłącznie w stolicy), nadal brakuje nam wielu kultowych sklepów, by poczuć się dostatecznie światowo. Spośród wielu nieobecnych marek, najszybciej chciałybyśmy zobaczyć wybraną przez nas piątkę. Zaczynamy od...

Primark

Powstała w 1969 roku irlandzka sieciówka posiada obecnie ponad 250 sklepów w kilku europejskich krajach. Najwięcej salonów znajdziemy oczywiście na Wyspach Brytyjskich (w tym dwa największe flagowe sklepy na najsłynniejszej zakupowej ulicy świata Oxford Street w Londynie). Na drugim miejscu pod względem ilości salonów znajduje się obecnie Hiszpania (ponad 30), na trzecim Niemcy z 10 sklepami tej sieci.

Atmosphere PrimarkAtmosphere to jedna z najpopularniejszych marek dostępnych w salonach Primark

Za co lubimy Primark? Przede wszystkim za bardzo przyjazne naszym portfelom ceny! Buty, ubrania, dodatki czy bieliznę kupimy już za kilka funtów. Oczywiście nie gwarantuje to super jakości, ale zważywszy na jej stosunek do ceny, nie jest tak źle i porównywalnie z o wiele droższym H&M. Oprócz niskich cen Primark oferuje także szeroki wybór najgorętszych trendów sezonu. Nowe kolekcje wprowadzane są kilkanaście razy w roku, więc naprawdę jest w czym wybierać.

PrimarkPrimark - kuszące ceny w dziale z bielizną


Forever 21

Forever 21 to marka , która początkowo skierowana była do bardziej dojrzałych klientek, ale odniosła tak wielki sukces, że w końcu to młodsze kobiety stały się jej grupą docelową. Znajdziemy tu ubrania klasyczne, modne pomimo zmiany trendów i sezonów, ale też sporo nowości, którymi marka próbuje nadążyć za fashionistkami. Jej cechą rozpoznawczą są gigantyczne sklepy, zawsze utrzymane w białej kolorystyce. Trudno tu nie znaleźć czegoś dla  siebie, tym bardzie, że ceny nie są wysokie.

Forever21Jesienna kolekcja Forever21 inspirowana trendami z wybiegów

Amerykańska sieciówka (założona przez emigrantów z Korei Południowej) powstała w 1984 roku, obecnie znajduje się na 122 miejscu największych prywatnych marek w Stanach Zjednoczonych. W 2011 roku posiadała 480 salonów na całym świecie. Czy trafi kiedyś do Polski?


Urban Outfitters

Najbardziej modna, hipsterska marka na świecie. Oczywiście hipsterzy nigdy by się do niej nie przyznali, ale fakt, że marka wyznaje kult młodości i wolności sprawia, że jest im razem po drodze. Jej ubrania to często życiowe i filozoficzne "statements" zakorzenione w kontrkulturze. Dziś zachwycamy się t-shirtami z abnegackimi napisami She's a Riot , ale to Urban Outfitters i Abercrombie wprowadziły je jako pierwsze. W ofercie marki nie znajdziemy luksusowych, romantycznych (jeśli już to trash romantic) i uszytych pod linijkę ubrań, tutaj królują znoszone modele w stylu neo-grunge, oversize i boyfriend-style dla dziewcząt. Marka chętnie reaguje na trendy, ale wybiera spośród nich te, które pasują do jej wizerunku.

Urban OutfittersUrban Outfitters

Co ciekawe, to także marka , która buduje wokół siebie cały świat. Posiada w sprzedaży akcesoria do wystroju wnętrz, aparaty Lomo, grafiki, albumy, płyty, a także, co już bardzo rzadkie, tańsze linie marek projektanckich, m.in: Vivienne Westwood, Cheap Monday, MM6, Vanessa Bruno, Peter Jensen, Acne, Best Behavior, Hearts & Hands, Erickson Beamon, Fred Perry Laurel.

Urban OutfittersUrban Outfitters - to nie tylko ubrania i dodatki

Marka posiada także bardzo ciekawy dział Vintage. Znaleźć można w nim niepowtarzalne ubrania przerobione z ubrań z poprzednich dekad.

Urban OutfittersNiezwykły dział Vintage- dla koneserów

Kilka dni temu marka zaliczyła niezłą wpadkę. W jej nowej kolekcji pojawiła się bluza z herbem Kent State University oraz plamami krwi świetnie widocznymi na jasnoróżowym tle. Ubranie nawiązywało do tragicznych wydarzeń z 4 maja 1970 roku, w trakcie których zginęło 4 studentów, protestujących w sprawie interwencji Stanów Zjednoczonych w Wietnamie. Marka wycofała bluzę ze sprzedaży i wydała specjalne oświadczenie.

Urban OutfittersFeralna bluza Urban Outfitters

American Apparel

Kolejna hipsterska marka, która nie boi się posługiwać  skandalem, by wypromować swoje projekty. Jej kampanie to wyraziste, dobrze doświetlone zdjęcia, które pokazują roznegliżowane młode kobiety. Na dodatek nie są to wysoko opłacane modelki, tylko zwykłe dziewczyny w normalnych ludzkich sytuacjach (często pracownice sklepów American Apparel), dzięki czemu wrażenie perwersji i voyeuryzmu jest większe. Tym bardziej, że są to zdjęcia prezentowane bez ingerencji wszechobecnego Photoshopa.

American Apparel na jesieńAmerican Apparel

Marka nie szokuje jednak ubraniami, American Apparel nie stawia w ciuchach na kontrowersje, to ubrania raczej bazowe, proste, często o wydźwięku minimal (idealnie wpisujące się w trend normcore). Oversize'owe t-shirty, blezery czy kamizelki to jej najbardziej typowe modele.

Istotne, że American Apparel jest firmą szyjącą odpowiedzialnie, czyli nie w Bangladeszu jak większość sieciówek, tylko w Kalifornii, gdzie płaci się robotnikom odpowiednią stawkę i przestrzega podstawowych praw pracowników. Warto to wiedzieć, gdy będziecie narzekać, że ich ceny są odrobinę za wysokie w porównaniu do innych sieciówek.

Warto wspomnieć o ciekawej strategii handlowej jaką przyjęła AA. Jest anty-marką, nie stara się nachalnie reklamować swego logo, a wręcz unika obrandowywania swoich ubrań. Promuje się jako marka non-konformistyczna, co choć jest chwytem reklamowym (50 nowych sklepów w ciągu ostatnich dwóch lat), chyba jednak działa.

Na początku tego roku marka po raz kolejny zaszokowała amerykańskich klientów, tym razem manekinami umieszczonymi na wystawach swoich sklepów. Ubrane w białą bieliznę prezentowały bujne owłosienie łonowe. Marka tłumaczyła się tym, że celebruje naturalne piękno i zachęca swoich klientów do dyskusji na temat współczesnej seksualności kobiet.

American ApparelWitryna sklepu American Apparel w Nowym Jorku, fot. Jen Chung / Gothamist

 

& Other Stories

Najmłodsza marka w naszym zestawieniu, powstała bowiem zaledwie dwa lata temu. & Other Stories to także najmłodsze dziecko koncernu H&M, wizualnie najbliżej jej do innej siostrzanej marki szwedzkiego giganta, czyli obecnego u nas od jakiegoś czasu COS. Cenowo sieciówka plasuje się na wysokości najdroższej linii H&M Trend.

& Other Stories& Other Stories - kolekcja jesień 2014

Marka oferuje ubrania dla młodych kobiet, buty, toreki, akcesoria, kosmetyki oraz kolekcje ready-to-wear. Styl proponowany przez szwedzką sieciówkę jest zróżnicowany i choć marka stara się nie podążać ślepo za trendami, to jest jedną z ulubionych i najchętniej wybieranych przez blogerki czy bywalczynie fashion weeków.

ZAKUPY ZA GRANICĄ? KTÓRE SKLEPY WARTO ODWIEDZIĆ >>

Więcej o: