• Link został skopiowany

Uncommon: etyczna moda streetwear

UNCOMMON powstało z myślą o odpowiedzialnych konsumentach, którzy zastanawiają się nad tym co noszą, jak to zostało zaprojektowane i wyprodukowane. Czy etyczna moda stanie się popularna w naszym kraju?
Sweatshop Sweatshop mat. prasowe

Etyczna moda - czy wiesz, w jakich warunkach powstaje twoje ubranie?

Ok. 40 proc. światowej produkcji ubrań i tkanin powstaje w Azji, w tzw. sweatshopach, czyli zakładach o niskich kosztach produkcji. Przeciętny pracownik szyje ubrania 12-18 godzin dziennie, dostając za to ok. 61 euro miesięcznie, co stanowi jedynie 21 % godnej płacy obliczanej przez Clean Clothes - koalicję organizacji działających na rzecz poprawy warunków pracy w przemyśle odzieżowym.

Sweatshopy nie inwestują nawet w podstawowe bezpieczeństwo swoich pracowników, przez co często dochodzi do pożarów. Największy miał miejsce nieco ponad rok temu w Pakistanie, gdzie zginęło około 300 osób i prawie tyle samo zostało rannych.

Jednak wielkie przemysły tekstylne nie oszczędzają nie tylko swoich pracowników ale i środowiska. Według danych M. Płonki ?Etyka w Modzie?, Warszawa 2013, do produkcji tylko jednej pary jeansów zużywają prawie 10 tysięcy litrów wody, natomiast farbując ubrania, rocznie wpuszczają do wody 40-50 tyś. ton farby. To tylko niektóre przykłady bezduszności światowych koncernów odzieżowych, które cenią zysk finansowy bardziej niż ludzi i środowisko.

Lidia Panfil Lidia Panfil Lidia Panfil

Etyczna moda - nowy trend w Polsce

Dyskusje na ten temat przyczyniły się do wykształcenia sektora etycznej mody i zmiany postaw klientów, którzy kupując ubrania często już nie wybierają ich tylko przez pryzmat fasonu i niskiej ceny, ale oczekują od marek większej liczby informacji, tj. gdzie zostały wyprodukowane, przez kogo i czy ludzie je szyjący pracowali w godnych warunkach.

W wielu krajach takie zachowania są dość powszechne, w Polsce ten trend dopiero się rozwija.

Potwierdza to Lidia Panfil - projektantka i producentka oraz przedstawicielka nurtu etycznej mody. Jak mówi,

W Polsce widać trend - moje klientki dość wnikliwie przyglądają się temu, co noszą, i to nie tylko ze względu na krój ale i jakość materiałów, ich trwałość oraz to, gdzie i jak zostały wyprodukowane. Często powtarzają, że wolą zapłacić nieco więcej, ale mieć pewność, że produkt jest wykonany w sposób szanujący ludzi i środowisko.

Etyczna moda Etyczna moda Fot. Robert Szaban

Etyczna moda w praktyce

Certyfikowane materiały, ecodesign, odpowiedzialna produkcja i ecomarketing - to filary, na których młoda projektantka Lidia Panfil zbudowała swoją markę odzieżową. Jak przekonuje, etyczna moda, to branie odpowiedzialności za to, co się robi oraz życie w zgodzie ze sobą i otoczeniem.

Certyfikowane materiały - do produkcji ubrań używam dzianin produkowanych w Polsce, posiadających certyfikat OEKO-TEX Standard 100, który potwierdza, że są wolne od substancji szkodliwych dla zdrowia człowieka, w tym pestycydów, chlorofenoli, formaldehydu, barwników alergizujących i metali ciężkich. Wkrótce pojawi się też kolekcja uszyta wyłącznie z bawełny organicznej - wolnej od chemii.

Etyczna moda Etyczna moda Fot. Robert Szaban

Etyczna moda w praktyce

Ecodesign - stawiam na trwałość ubrań i unikam chwilowych trendów w modzie. Projektuję odzież tak, by była odpowiednia na różne okazje, modna niezależnie od sezonu i służyła dłużej niż kilka miesięcy.

Odpowiedzialna produkcja - staram się efektywnie wykorzystywać zasoby, stosuję najwyższe standardy pracy, współpracuję z polskimi, niedużymi szwalniami i zakładami dziewiarskimi -  minimalizując w ten sposób koszty transportu i ograniczając oddziaływanie na środowisko. Uświadamiam też partnerów biznesowych w zakresie etycznej mody, by szanowali ludzi i otoczenie naturalne.

Ekomarketing - ograniczam materiały opakowaniowe do minimum, nie tworzę zbędnych gadżetów promocyjnych, używam pudełek kartonowych wykonanych z makulatury, które można wykorzystać również w domu do przechowywania rzeczy.

Moda etyczna Moda etyczna Fot. Robert Szaban

Uncommon - Lidia Panfil

Wygląda na to, że etyczne nastawienie do mody sprawdza się, bo Lidia Panfil jest na rynku dopiero nieco ponad pół roku, ale swoim niekonwencjonalnym podejściem do projektowania i produkcji ubrań robi w Polsce sporo szumu i zdobywa rzesze klientek. Jej ubrania można zobaczyć między innymi w warszawskim Soho Store (Soho Factory).

Zobacz także:

 

SHOP LOCAL!SHOP LOCAL!

 

Warsaw Fashion Film Festival

mat. prasowe

 

 

Recycling z IntimissimiMat. prasowe

Więcej o: