Ponowne otwarcie salonów fryzjerskich. Jakie zasady będą obowiązywać od 18 maja? Nie będzie pogawędek i kawy

W poniedziałek 18 maja nastąpi ponownie otwarcie salonów fryzjerskich w ramach stopniowego odmrażania gospodarki. Jakie zasady będą w nich obowiązywać? Dwumetrowy odstęp między klientami to jedna z nowych regulacji.

Salony fryzjerskie otwarte ponownie od 18 maja 

W najbliższy poniedziałek fryzjerzy wznowią swoją działalność, ale salony nie będą wyglądać tak samo, jak przed pandemią. Rząd wprowadził szereg regulacji, których muszą przestrzegać salony, aby móc przyjmować klientów. 

Jestem pewny, że procedury wypracowane wspólnie z Ministerstwem Rozwoju pozwolą nam na bezpieczny powrót do pracy oraz wykonywanie usług, dbając o komfort klientów. Wiem, że większość fryzjerów stosuje je od lat, choć nikt dotąd tego od nas nie wymagał. Będzie łatwiej, niż się tego spodziewałem

– mówi fryzjer Rafał Potomski z AtelieRPotomski, współtwórca regulacji Ministerstwa Rozwoju i Głównego Inspektora Sanitarnego i ambasador marki Davines. 

Nowe zasady w salonach fryzjerskich - odstępy, płatność kartą, brak napojów dla klientów 

Pracownicy salonów fryzjerskich będą musieli dopilnować zachowania dwumetrowego odstęp między klientami. Dystans ten może być zmniejszony tylko wtedy, gdy wymaga tego realizacja usługi i stosowane są inne środki ochrony indywidualnej. W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum dwóch metrów odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, salony otrzymały zalecenie zainstalowania ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki, które powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrza, np. plexi) pomiędzy stanowiskami.

Należy zrezygnować z serwowania kawy i herbaty oraz ograniczyć w miarę możliwości niewymagany kontakt fizyczny, unikać podawania dłoni, uścisków i pocałunków. Wszelkie półki z produktami muszą być czyste, zdezynfekowane. Kosmetyków do odsprzedaży może dotykać tylko pracownik salonu. Należy usunąć testery z półek. Zaleca się płatność w sposób bezkontaktowy lub za pomocą karty kredytowej. W przypadku gotówki można stosować tacę lub miskę do umieszczenia w nich pieniędzy

– wymienia nowe zasady fryzjer Rafał Potomski. W salonie będzie mogło przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi. Chętni do skorzystania z zabiegów będą umawiani w odstępach czasu tak, aby się ze sobą nie mijali. Z przestrzeni wspólnych zostaną usunięte wszelkie zbędne przedmioty, sztuczne kwiaty, lampy, świece, inne dekoracje, zwisające kotary oraz ulotki, foldery i inne materiały reklamowe.

FryzjerFryzjer Shutterstock

Jak powinna przebiegać usługa od 18 maja? Poczekalnie wyłączone z użytku 

Fryzjer powinien starać się wykonywać usługę, stojąc za plecami klienta. Personel zobligowany jest ograniczyć rozmowy do minimum wymaganego do zrealizowania usługi.

Po każdym kliencie należy dezynfekować sprzęt wielokrotnego użytku do obsługi i ten, którego klient dotykał, np. nożyczki, szczotki, grzebienie, lampy, suszarki, lokówki, fotele, blaty, lustra. Po zakończeniu usługi akcesoria i sprzęt należy umieścić w odpowiednich urządzeniach sterylizujących i/lub wyczyścić je za pomocą środków dezynfekujących

– podkreśla Rafał Potomski. Przyjmowanie klientów będzie następowało wyłącznie po wcześniejszym umówieniu przez telefon lub internet. Poczekalnie są wyłączone z użytku. W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel potwierdza telefonicznie wizytę. Jeśli klient przyjdzie do salonu bez maseczki ochronnej lub rękawiczek jednorazowych, aby usługa mogła się odbyć, salon powinien mu je zapewnić. Osoba korzystająca z usług fryzjera przy wejściu do gabinetu myje ręce lub je dezynfekuje, również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.

W trakcie wykonywania usługi pracownik zobowiązany jest nosić rękawiczki (jednorazowe, zmieniane po każdym kliencie lub wielorazowe myte i dezynfekowane pomiędzy klientami), osłaniać usta i twarz, a jeśli zabieg tego wymaga – także gogli lub przyłbic. Zaleca się używanie ręczników jednorazowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe oraz wykorzystywanie peleryn jednorazowych lub wielorazowych odpowiednio zdezynfekowanych. Fryzjera obowiązuje zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi. Jeśli zaś chodzi o klientów, są zobowiązani do noszenia maseczek, rękawiczek jednorazowych, nieużywania i niewyjmowania telefonów komórkowych.

Po zakończeniu usługi pracownik powinien sprzątnąć i zdezynfekować powierzchnie dotykowe na stanowisku, na którym przebywał klient, narzędzia, urządzenia, a także inne powierzchnie, których mógł dotykać. Od zakończenia usługi do kolejnej wizyty powinno minąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji, zgodnie z jego instrukcją użycia, zanim następny klient zostanie obsłużony na tym samym stanowisku. Po każdej wizycie pomieszczenie powinno być wietrzone. 

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.