To ona najczęściej decyduje, czy klient odwiedzi sklep czy ominie go szerokim łukiem. Badacze z Uniwersytetu Michigan dowiedli, że statystycznie na okno sklepu patrzymy od 3 do 8 sekund. To kluczowy moment dla podjęcie decyzji czy w ogóle wejść do środka. Dobrze zaprojektowana witryna pokazuje produkty dla ściśle określonej grupy docelowej. Jeśli sklep dysponuje kilkoma witrynami, wtedy w każdej prezentowane są produkty dla różnych grup. Witryny powinny intrygować swoimi aranżacjami. Ale osoby, które je projektują powinny pamiętać, że kompozycja i elementy dekoratorskie nie powinny być lepiej eksponowane niż sam produkt. Co więcej, tematycznie powinny z nim korespondować - mówi Dagmara Habiera, ekspert ds. Visual Merchendaisingu, współpracująca z ARS Retail+Shopfitting.
Mogłoby się wydawać, że w trakcie zakupów węch nie jest przydatny. Oczywiście, o ile nie chodzi
o zakupy w perfumerii. Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że sklepy coraz częściej decydują się na stworzenie atmosfery poprzez zapach. Aromaty rozpylane są poprzez specjalne, niewidoczne dla klientów, maszyny. Ciekawostką jest, że wśród zapachów mających skłonić do kupowania, są zapachy cytryny i mięty. Przypisuje się im właściwości pobudzające. Inną ciekawostką jest rozpylanie zapachu mającego przypominać woń skóry w sklepach obuwniczych i sklepach z galanterią skórzaną.
Statystyki pokazują, że w Polsce muzyka gra już w ponad 80-tysiącach placówkach handlowo-usługowych. To więcej, niż np. w Niemczech. Właściciele sklepów niektórych marek inwestują prawdziwe fortuny w systemy audio. Dla nich muzyka jest często znakiem rozpoznawczym, dobrze kojarzonym przez klientów. W niektórych wypadkach muzyka może jednak przeszkadzać. Z ciszy korzystają na przykład sklepy z biżuterią czy księgarnie. Co ciekawe, częstym błędem jaki popełniają sklepy, jest włączanie radia, ponieważ spora ilość negatywnych informacji przekazywanych w newsach czy rozmowach w studio skutecznie może odstraszać od zakupów.
Sposób w jaki wyeksponowany jest konkretny - ten, a nie inny - produkt oraz dokładne miejsce jakie zajmuje w sklepie to efekt przemyślanych strategii sprzedażowych marek. "Brak tu przypadkowości. Wiele sklepów stosuje taktykę częstej zmiany miejsc produktów, która sprawia, że chcąc znaleźć konkretną rzecz mimochodem oglądamy także rzeczy, których zakupu nie planowaliśmy. Popularnym miejscem na spontaniczne decyzje zakupowe są strefy przed samymi kasami. To miejsca w których sprzedaje się tzw. produkty impulsowe" - dodaje Dagmara Habiera.
Oczekując w kolejce wystarczy chwila, żeby zapragnąć spróbować nowy produkt albo skorzystać z promocji. Ważne ? tego typu produkty sklepy eksponują na wysokości oczu.
Badania pokazują, że co czwarty Polak odwiedza galerie handlowe w poszukiwaniu rozrywki. Dlatego też, coraz częściej sklepy dla urozmaicenia swojej oferty stawiają na organizację wydarzeń specjalnych (eventów). Ich charakter uzależniony jest od specyfiki danego sklepu i klientów. Jakkolwiek, niesłabnącą popularnością w sklepach z ubraniami cieszą się spotkania ze stylistami. Z kolei sklepy kosmetyczne często decydują się na pokazy makijażu czy porady kosmetologów. Niejednokrotnie w rolę ekspertów wcielają się celebryci.