H&M, Marks&Spencer, Bata - jak wyglądały początki popularnych sieciówek

Najważniejsze było chwytliwe hasło. Najlepiej takie, które obiecywało wysoką jakość za niską cenę. Ówczesny klient, który nie mógł pozwolić sobie na wizyty u krawca, oczekiwał rozsądnej oferty: dobrego produktu w relatywnie małej cenie. Założyciele tych marek doskonale wyczuli nastroje społeczeństwa i odnieśli gigantyczny sukces.
C&A C&A C&A

C&A - rok założenia 1841

Historia marki C&A rozpoczęła się już w XVII wieku. Przodkowie założycieli firmy zajmowali się handlem tekstyliami. Dwieście lat później, dwaj bracia - Clemens i August Brenninkmeijer, których początkowe litery imion tworzą nazwę marki, rozwinęli rodzinną działalność. W 1841 roku w miejscowości Sneek we Fryzji założyli własne przedsiębiorstwo.

C&ABracia Brenninkmeijer

Pomysł na działalność, którą chcieli realizować bracia Brenninkmeijer był na tamte czasy tak prosty, jak i rewolucyjny: oferowali oni ubrania o dobrej jakości za korzystne ceny, wprowadzili rozmiary standardowe i przyjazną dla klienta możliwość wymiany zakupionych artykułów.

W ten sposób wprowadzili nowe zasady w detalicznym handlu odzieżą. I tak liczba sklepów w Holandii stale rosła. Oczywistym był również fakt, że spadkobiercy Clemensa & Augusta postanowili przenieść ten sprawdzony model poza granice Holandii.

C&ABerliński sklep C&A

W 1911 roku to rodzinne przedsiębiorstwo otworzyło swój pierwszy sklep w Niemczech, w Berlinie. Pierwszy dom handlowy na obecnych ziemiach polskich  powstał już w 1931 roku we Wrocławiu.

Druga Wojna Światowa zahamowała rozwój planów ekspansji. Ale na początku lat sześćdziesiątych firma weszła na rynek w Belgii, Francji oraz Szwajcarii.

Dziś C&A, które jest w dalszym ciągu przedsiębiorstwem rodzinnym, jest obecne w Chinach, Brazylii i Meksyku. Spółki w wymienionych krajach działają niezależnie od C&A Europa.

C&AReklama C&A z 1957 roku

Marks&Spencer Marks&Spencer Marks&Spencer

Marks&Spencer - rok założenia 1884

Historia Marks&Spencer rozpoczęła się w 1884 roku w północnej Anglii od tzw. Penny Bazaars - miejsca, w których wszystko, zgodnie z widniejącym mottem "Don't ask the prize -  it's a Penny", kosztowało niewiele.

Mały kramik oferował guziki, grzebienie, zabawki i inne drobiazgi. Bazary za pensa zdobyły wielką popularność wśród kupujących nie tylko ze względu na niskie ceny, ale także dzięki tabliczkom "Wstęp wolny", które umieszczano przed wejściem. Dzięki temu klienci nie byli zobowiązani do zakupów. Mogli oglądać, dotykać, gdyż towar był w ich zasięgu, a nie jak w innych sklepach, ukryty za plecami sprzedawcy.

Marks&SpencerMarks&Spencer

Kolejnym rewolucyjnym posunięciem była akceptacja zwrotu produktów oraz umieszczenie daty ważności na wyrobach spożywczych.

Dziesięć lat później do Michała Marksa dołączył Thomas Spencer i firma nabrała rozpędu. W 1908 roku miała 36 sklepów, w 1914 - 140, a w 1939 już 234.

Po I wojnie światowej, która przyniosła zniszczenie dawnej infrastruktury, niedobór surowców i ludzi do pracy - Marks & Spencer diametralnie zmienił strategię działania. Wycofał się ze sprzedaży tanich produktów, zawęził obszar działania głównie do rynku spożywczego i odzieżowego i co najistotniejsze postawił na jakość oferowanych produktów.

Kilka lat później, w 1934 roku firma otworzyła jedno z pierwszych laboratoriów badawczych na terenie Wielkiej Brytanii, w którym rozpoczęto prace nad rozwojem nowych technologii i rozwiązań.

Marks&SpencerReklama Marks&Spencer lata 50.

W 2009 roku marka świętowała swoje 125 lecie. W związku z obchodzoną rocznicą w 300 sklepach pojawiły się specjalnie zaaranżowane stoiska, nawiązujące swoim wyglądem do tzw. penny bazaars z początku XX wieku. Oprócz tego M&S otworzyło swoje archiwa i wypuściło specjalną kolekcję ubrań inspirowanych dawnymi wzorami.

125 rocznica Marks&Spencer125 rocznica Marks&Spencer

Obecnie w samej Wielkiej Brytanii M&S posiada ponad 600 sklepów. Działa także na terenie 34 krajów świata.

Bata Bata Bata - reklama z 1929 roku

Bata - rok założenia 1894

Czeska marka Baťa powstała w 1894 roku z inicjatywy Tomáša Baťy, który wraz z dwójką rodzeństwa odziedziczył po ojcu zakład szewski. Interes nie szedł za dobrze, więc Tomas wpadł na pomysł, aby do produkcji obuwia wykorzystywać płótno i resztki skór. Płócienne buty stały się hitem (nazywano je batovkami) i to właśnie dzięki nim powstała pierwsza fabryka Baťy.

BataBata - reklama obuwia z lat 30.

W 1904 roku wraz z trzema współpracownikami Tomasz Bata udał się do Stanów Zjednoczonych. W mieście Lynn, znanym z produkcji butów, wszyscy czterej zatrudnili się w fabrykach, aby poznać tajniki nowoczesnej amerykańskiej produkcji. Po powrocie Bata zakupił do swoich zakładów nowoczesne maszyny i zarządził budowę domów dla swoich sześciuset pracowników.

W trakcie pierwszej wojny światowej Bata zdobył kontrakt na dostawę butów wojskowych, dzięki temu uratował nie tylko firmę przez bankructwem, ale także swoich pracowników przed wysłaniem na front.

W latach 20. szalało bezrobocie, a niemiecka marka traciła na wartości. By ustrzec się przed zalewem konkurencyjnego obuwia. Bata obniżył o połowę cenę swoich butów, wyprzedał swoje zapasy i odniósł prawdziwy sukces.

BataReklama Bata - lata 30.

W 1925 roku Bata założył Szkołę Młodych Mężczyzn zwanych Batamanami. Sześciuset czternastolatków pracowało przez osiem godzin, a potem uczyło się w szkole przez kolejne cztery godziny. Naukę i utrzymanie opłacali ze swoich pensji, resztę wypłaty oszczędzali na koncie. Uczyli się więc w ten sposób oszczędności i samodzielności.

W latach 30.  Bata dysponowała własnymi zakładami garbarskimi, gumowymi, tekstylnymi, chemicznymi, maszynowymi, budowlanymi, elektrownią, papiernią, zakładami poligraficznymi, wydawnictwem, a nawet studiami filmowymi, komunikacją kolejową i lotniczą. Sam Bata nazywany był "Henry Fordem Europy Wschodniej".

BataReklama Bata - lata 50.

Obecnie marka posiada ponad 4500 sklepów obuwniczych w 50 krajach na całym świecie!

Hennes H&M Hennes H&M Hennes

Hennes - rok założenia 1947

H&M to szwedzki biznes rodzinny, który w 1947 roku założył Erling Person. Pomysł na biznes narodził się w Stanach Zjednoczonych, do których Person wyjechał rok wcześniej w poszukiwaniu pracy. W USA sukcesu nie osiągnął, ale od razu po powrocie założył sklep odzieżowy w szwedzkim mieście Väster's, w którym sprzedawał ubrania tylko dla kobiet. Stąd też nazwa 'Hennes', która po szwedzku oznacza: 'dla niej'.

Hennes H&M Hennes w latach 50.

Drugi człon znanej dzisiaj nazwy doszedł dopiero w 1968 roku, gdy Person kupił sklep Mauritz Widforss w Sztokholmie. Wtedy zaczął sprzedawać ubrania dla mężczyzn i zmienił nazwę firmy na obowiązującą do dziś Hennes & Mauritz. Pod skróconą nazwą H&M firma funkcjonuje od 1974 roku, gdy spółka zadebiutowała na giełdzie w Hiszpanii.

Hennes & Mauritz Hennes & Mauritz

Pierwszy sklep poza Skandynawią marka otworzyła w 1976 roku w Londynie. W latach 80. powstały pierwsze salony na kontynencie europejskim: w Niemczech oraz Holandii.

HennesHennes

Obecnie marka H&M jest modowym gigantem posiadającym 3.200 salonów na całym świecie.

KappAhl KappAhl Założyciel marki KappAhl stoi przed pierwszym sklepem. W tle widoczna kolejka pierwszych klientów.

KappAhl - rok założenia1953

Początek historii firmy KappAhl sięga roku 1953, kiedy Per-Olof Ahl otworzył sklep z płaszczami w Göteborgu przy ulicy Omvägen.

Firmowe motto 'Dobra jakość za niską cenę' przyciągało rzesze klientów. Wyjątkowo niskie ceny oraz ogromne obroty bardzo nie podobały się innym producentom odzieży.

KappAhl1953 - kolejki do pierwszego sklepu KappAhl

Codziennie sprzedawano ponad 400 płaszczy! W 1954 r. obrót firmy wyniósł 4,5 miliona koron. Receptą na sukces były zakupy za gotówkę, niska marża, duże ilości towaru oraz zdolni pracownicy. W 1956 r. Per-Olof Ahl otworzył pierwszy sklep w Sztokholmie przy ulicy Hornsgatan.

KappAhlWitryna sklepu - lata 50.

W 1957 r. ukazała się książka "Płaszcze na każdą kieszeń". Publikacja doczekała się kolejnych wydań w latach 50-tych i 60-tych.

W 1959 r. otwarto pierwszy sklep z kolekcją dla mężczyzn, Herrman, przy ulicy Korsvägen w Göteborgu. Pod koniec lat 50-tych KappAhl miał już 14 sklepów w całej Szwecji.

W latach 60. KappAhl organizował duże, lokalne pokazy mody, aby wywołać jeszcze większe zainteresowanie prasy i przyciągnąć klientów do sklepów. 10 lat po wejściu firmy na rynek, sieć liczyła 25 sklepów i osiągnęła obrót w wysokości 50 milionów koron.

Płaszcze - flagowy produkt marki KappAhlPłaszcze - flagowy produkt marki KappAhl

Znaczna część produkcji odbywała się w Szwecji, a płaszcze w dalszym ciągu stanowiły najważniejszy produkt (jesienią 1967 r. przebojem stał się płaszcz z zielonego lodenu). Pod koniec lat 60-tych sklepów było już 50.

KappAhlReklama płaszczy - lata 60.

Obecnie KappAhl posiada 270 sklepów w czterech państwach Europy. W porównaniu do pozostałych sieciówek to wciąż niewiele.

Więcej o:
Copyright © Agora SA