W nowym raporcie Klarna, wiodący globalny bank detaliczny, dostawca usług płatniczych i aplikacja zakupowa, przygląda się zwyczajom i preferencjom zakupowym Polaków w 2022 r.! Zebrane dane są ciekawe - wg badań Polacy przekładają jakość nad ilość. Ankietowanym zależy na tym, by produkt długo im służył. Nasuwa się jeden wniosek - kupują minimalistyczne, klasyczne i uniwersalne ubrania, co również potwierdza raport (zakup ponadczasowych klasyków 43% ankietowanych).
Co ważne, aż 65% Polaków kupując produkty modowe, bierze pod uwagę praktyki danej marki związane ze zrównoważonym rozwojem (w tym pochodzenie materiałów) oraz jej politykę środowiskową. Polacy doceniają również przyjazne dla środowiska opakowania (48%) i oczekują jasnych i przejrzystych informacji na temat działania marek odzieżowych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (48% wskazań).
Jednocześnie zdecydowana większość polskich klientów sklepów odzieżowych dokonała już zakupu rzeczy używanej (odpowiedziało tak 63 proc. badanych Polaków). To jedna z lepszych wiadomości ostatnich lat - świadomość dotycząca zakupów się zwiększa, a mały vintage shopy i platformy takie jak Depop czy Vinted rosną w siłę.
klarna fot. mat. prasowe
Przyjaciele i znajomi stanowią najważniejsze źródło zakupowych inspiracji Polaków. To oni, zdaniem 41% badanych bez względu na płeć, wiek i zarobki, zachęcają swoim wyglądem do sięgnięcia po nową modę i wypróbowanie nowych trendów. 45 proc. polskich kupujących przyznaje, że zdarza im się kupić produkt pod wpływem social mediów.
Ubrania rodzimych marek i projektantów ma w swojej szafie aż 84% badanych, a buty i akcesoria - 87% i to bez względu na wiek. Polskie marki preferuje ponad jedna trzecia badanych (35%), a największą estymą cieszą się one wśród Millenialsów (38%).Polskie brandy modowe kojarzą się badanym przede wszystkim z wygodą. Wynika to zapewne z faktu, że najpopularniejsze z nich to sklepy sieciowe, oferujące głównie ubrania casual.
Klarna fot. mat. prasowe
W swojej szafie Polacy najczęściej trzymają ubrania i dodatki marek CCC, Reserved i 4F. Co piąty heavy shopper (osoba kupująca modę co najmniej raz w tygodniu) deklaruje, że choć raz kupił produkt od niezależnych, uznanych polskich projektantów: Gosi Baczyńskiej, Paprockiego&Brzozowskiego, Ani Kuczyńskiej czy Macieja Zienia. Znajomość ich nazwisk oraz marek oscyluje w tej grupie wokół 50%.
Celem Klarny jest stać się partnerem wzrostu dla polskich marek modowych i pomagać im m.in. w wychodzeniu na rynki zagraniczne. Firma nawiązała właśnie współpracę z uznaną projektantką Anią Kuczyńską - by zwiększyć zasięg i dostępność jej kultowych produktów w Polsce i na innych rynkach m.in. w Europie.