Wegańskie ubrania: moda wolna od cierpienia

Coraz więcej osób decydujących się na wegetariańską czy wegańską dietę, poszukuje także odzieży wyprodukowanej w sposób ekologiczny i społecznie odpowiedzialny. W przypadku wegańskich ubrań oraz dodatków często nie chodzi wyłącznie o pochodzenie składników, z których zostały wyprodukowane, ale również wpływ na środowisko i etyczny wymiar marki, która je sprzedaje.
MATT&NAT - marka produkująca wegańskie torebki MATT&NAT - marka produkująca wegańskie torebki MATT&NAT wegańska marka z Wielkiej Brytanii

Wegański konsument chce wiedzieć

Wegański klient jest przede wszystkim konsumentem świadomym. Chce wiedzieć nie tylko z czego wyprodukowano rzecz, którą chce nabyć, ale także gdzie i w jakich warunkach powstała. Produkt musi w jak najmniejszym stopniu szkodzić innym ludziom, zwierzętom, a także środowisku. Wegańscy klienci chcą wiedzieć, czy marka posiada certyfikat "fair trade", w jakich warunkach i za jakie wynagrodzenie pracują zatrudnione przez nią osoby, skąd firma czerpie energie do produkcji, a także z czego produkuje opakowania. Portal Trend Hunter, opisujący rynkowe trendy, pokazał przykłady etycznej mody z rynku amerykańskiego. Przy szyciu wegańskich ubrań i dodatków nie korzysta się z żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, a producenci dbają też o wpływ na środowisko naturalne oraz godziwe warunki zatrudnienia.

Na co zwracać uwagę wybierając produkt wegański?

Wegańskie torebki marki Willby Wegańskie torebki marki Willby Willby - wegańska marka z Wielkiej Brytanii

Jesteś weganinem? Kupując odzież zwracaj uwagę na...

Materiał - nie może być pochodzenia odzwierzęcego. W odzieży lekkiej (spódnice, sukienki, bluzki, koszule, spodnie) najczęściej wykorzystuje się bawełnę, wiskozę, poliester, elastan, len oraz inne sztuczne materiały lub ich mieszanki.

Unikaj ubrań wykonanych z jedwabiu oraz wełny i jej odmian takich jak moher, angora, kaszmir czy alpaka.

Przeczytaj także: Koniec cierpienia królików? Zara i Stradivarius rezygnują z ubrań z angory!

Sprawdzaj czy ubrania nie mają elementów pochodzenia zwierzęcego - mogą to być skórzane wstawki, guziki czy naszywki np. te w dżinsach. Zwracaj uwagę na napis na metce "zawiera nietekstylne części pochodzenia zwierzęcego".

Puchowe kurtki jak sama nazwa wskazuje, zawierają puch, najczęściej kaczy.

Futra i skóry naturalne - alternatywą są produkty z tworzywa sztucznego, które nie muszą odznaczać się fatalną jakością.

Buty - kupując obuwie sprawdzaj oznaczenia znajdujące się na podeszwie lub opakowaniu. Unikaj butów wykonanych ze skóry naturalnej, zawierających skórzane lub futrzane elementy, posiadających wyściółkę z owczej wełny.

Oznaczenia na butach Forumveg.pl

Biżuteria - większość dodatków wytwarzana jest z wegańskich materiałów lub naturalnych kruszców (złoto, srebro, kamienie szlachetne etc.). Zwracaj uwagę na naturalne perły oraz koral.

Sklepy Wolne od Futer Sklepy Wolne od Futer mat. prasowe

FFR czyli polskie Sklepy Wolne od Futer

Fur Free Retailer to kampania prowadzona przez koalicję Fur Free Alliance, której przedstawicielem w Polsce są Otwarte Klatki. Kampania promuje wyłącznie sprzedawców, którzy zobowiązali się pisemnie do niesprzedawania naturalnych futer oraz wszelkich dodatków futrzanych (nie tylko tych w postaci etoli czy czapek, dotyczy to także obszyć ubrań).

Aktualnie do kampanii należy ponad 320 międzynarodowych firm, w tym tak znane marki jak H&M, Zara, Topshop, Cheap Monday, Esprit, KappAhl, C&A, Jack Wolfskin, M&S, Bershka czy COS.

Również polskie marki coraz chętniej dołączają do kampanii. Do Sklepów Wolnych od Futer należą takie marki jak Solar, Nennuko, risk Made in Warsaw, EST by eS., Mint and Pepper, Bohema Clothing, Heroesque, Luka Bandita, Mimiś, Ninety Eight Clothing, Rododendron, SAS, Veganice! czy YES TO DRESS.

Przeczytaj też: NENUKKO dołącza do akcji Sklepy Wolne od Futer

W sklepach wielu tych marek nie kupimy wprawdzie naturalnych futer, ale nadal w ich ofercie obecne są materiały odzwierzęce, wiec należy dokładnie czytać metki.

Więcej o:
Copyright © Agora SA