W badaniu wzięły udział 3 grupy - 9, 10 i 12 latków. Dzieci zostały poproszone o pogrupowanie 200 zdjęć twarzy na te, które wzbudzały i na te, które nie wzbudzały zaufania.
Miesiąc później te same dzieci zostały poproszone o uszeregowania zdjęć twarzy pod względem atrakcyjności. Wyniki były jednoznaczne - im atrakcyjniejsza twarz, tym bardziej godna zaufania.
Wyniki badania potwierdza szokujący eksperyment społeczny przeprowadzony w Stanach w 2015 roku. Autor eksperymentu Joey Salads (za zgodą rodziców) podchodził do bawiących się dzieci, rozmawiał z nimi, pokazywał swojego psa i proponował wspólny spacer do miejsca, w którym rzekomo miały znajdować się szczeniaczki. Ku ogromnemu zaskoczeniu rodziców 100% dzieci dobrowolnie oddaliło się z mężczyzną. Prawdopodobnie dały się przekonać do wspólnego spaceru nie tylko z powodu słodkiego psa, ale także schludnego i budzącego zaufanie wyglądu mężczyzny.
Rodzice często przyjmują błędne założenie, że należy przestrzegać dzieci przed ludźmi brzydkimi i zaniedbanymi. Jak się okazuje, to nie brzydcy mogą stanowić największe zagrożenie.