Your KAYA walczy ze wstydem wokół menstruacji - bo "Okres wypada"

Your KAYA, polska marka organicznych produktów menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków, rusza z kolejną śmiałą kampanią - "Okres wypada" to próba znormalizowania tego, co całkowicie naturalne. Bo skoro dokładnie w tej chwili na całym świecie miesiączkuje 300 milionów kobiet, to dlaczego nadal nas to krępuje?

Your KAYA wokół menstruacji – badania podstaw wobec okresu

Your KAYA dąży do oswojenia tematu menstruacji od samego początku. To pierwsza marka w Polsce, która w spotach reklamowych zamieniła niebieską „krew" na realistyczną – czerwoną. Najnowsza kampania z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej ma na celu prawdziwą rewolucję. W kwietniu tego roku wraz z domem badawczym Kantar marka przeprowadziła badanie na temat postaw wobec okresu. Wynika z niego, że aż 67% Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43% spotkało się z dyskryminacją. Dyskryminacja ta przybrała różne formy, takie jak bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego samopoczucia (32%), wyśmiewanie (17%) czy niegrzeczne bądź głupie komentarze (10%). Jednocześnie aż 99% (!) Polek ma dolegliwości menstruacyjne – zaliczają się do nich dyskomfort (61%), pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50%), osłabienie (49%), a także nudności i problemy jelitowe (39%). 

Mimo że okres jest stałym i naturalnym element życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu. Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem. W praktyce chodzi o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym. I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy –opowiada Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki. 

Rewolucja Your KAYA – o okresie trzeba mówić!

Problematyczny i znamienny jest również fakt, że aż 77% Polek nie może wziąć zwolnienia w szkole lub pracy, gdy menstruują. Jest to z pewnością pokłosie istnienia tabu, które przekłada się na politykę organizacji, ale także na dostępność środków higienicznych. Okazuje się, że 93% kobiet uważa, że podpaski powinny być dostępne bezpłatnie w szkole czy miejscu pracy; dyskusja na ten temat zdaje się jednak nie być zjawiskiem powszechnym, bowiem 26% kobiet wciąż wstydzi się bądź odczuwa skrępowanie z powodu trwającego okresu. Your KAYA podkreśla, że „miesiączka jest oznaką zdrowia, ale rozmowa o niej wciąż boli" – Kaja Rybicka-Gut tłumaczy, jak istotna jest bezpośrednia komunikacja: 

Menstruacja wciąż jest tematem tabu, między innymi dlatego, że w naszym języku słowo „okres" zastępuje się niezręcznymi, niepotrzebnie tajemniczymi synonimami miesiączki, jak „te dni", czerwony mercedes" czy „ciocia z Ameryki". Kobiety słyszą komentarze typu: „co się tak denerwujesz? Okres masz?", „okres to nie choroba", „o takich rzeczach nie powinno się?mówić (zwłaszcza przy chłopcach)" albo „nic ci nie jest, przecież nie umierasz".

Rewolucja Your KAYA - o okresie trzeba mówić!Rewolucja Your KAYA - o okresie trzeba mówić! fot. materiały prasowe Your Kaya

Kampania Your KAYA – naprawdę ważna inicjatywa 

By lepiej zilustrować problem i zachęcić do dyskusji całą Polskę, marka wypuściła spot krążący wokół pytania: „Czy okres wypada?". Your KAYA przekonuje, że tak!

Nasza kampania to wielka szansa na odczarowanie tematu i zaproszenie do otwartej postawy

Pierwszym krokiem do znormalizowania miesiączki jest wyjęcie tamponów i podpasek z kieszeni – bo przecież nie są nielegalne. Spot można obejrzeć poniżej. Dodatkowo w akcję zostały zaangażowane piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina. To trzy różne dziewczyny, których wspólnym mianownikiem są otwartość, śmiałość oraz podejmowaniem rozmów na ważne tematy, również?te związane z cielesnością. Idealnie wpasowują się więc w ideę „Okres wypada" – na swoich profilach absolutnie nie wstydzą się tego, co ludzkie. 

 

27 maja – Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej

Kampanii towarzyszy również specjalne wydarzenie we wszystkich drogeriach Rossmann – 27 maja, w przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej, każda osoba, która powie przy kasie „Mam okres", otrzyma darmowe podpaski Your KAYA. Już dziś wejdź na okreswypada.pl, obejrzyj nasz spot i zacznijmy rozmawiać o miesiączce otwarcie. Powiedzmy razem głośno, że #okreswypada.

27 maja - Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej27 maja - Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej fot. materiały prasowe Your Kaya

Za koncepcję kampanii ze strony Your KAYA odpowiada Magdalena Marzec, za koncepcję, realizację, działania influencerskie, produkcję spotu i wdrożenie kampanii odpowiada grupa kreatywna CUKIER. Spot wyreżyserowała Weronika Ławniczak (Papaya Roster), autorką zdjęć była Marianna Klein (Papaya Roster), scenariusz napisała Patrycja Krekora (CUKIER), a za kreację?odpowiada Filip Kniej (CUKIER). Za realizację kampanii w drogeriach Rossmann i działaniach PR współodpowiada zespół Your KAYA: koordynacja Magdalena Mach, grafiki przygotowała Aleksandra Piórkowska, copywriting Marcelina Wójcik. Za działania PR odpowiada agencja Lepont.  

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.