Instagramowe filtry - czy to rzeczywiście niewinna zabawa?

Mamy i starsze siostry nakładają makijaż przed wyjściem z domu, nastolatkowie używają filtrów, by "wejść" do Internetu. Aplikacje do edycji zdjęć i różnego rodzaju filtry w telefonach to codzienność zdecydowanej większości obecnych nastolatków. Niewinna z pozoru zabawa w "upiększanie" siebie może stać się jednak niebezpieczna, kiedy skutkuje obniżonym poczuciem własnej wartości i niską samooceną. Takie wnioski można wysnuć z badań przeprowadzonych w ramach kampanii społecznej Dove "Piękno bez filtra".

Po co stosuje się filtry

Raport z badań ukazuje kilka smutnych faktów. 80% dzieci do 13 roku życia edytuje zdjęcia przez różnego rodzaju aplikacje, by „poprawić" swoje niedoskonałości. A dodatkowo – ponad 50% z nich przyznaje się do używania filtrów na co dzień w celu „upiększania" fotografii. Filtry mają też inne zastosowania w wieku dojrzewania.

  • To prosty i szybki sposób na zmianę swojego wyglądu.
  • Są metodą „pozbycia się" niechcianych pryszczy i uatrakcyjnienia powierzchowności.
  • Zmniejszają ryzyko otrzymania negatywnej reakcji.
  • Pozwalają na zdobycie większej popularności.
  • Zwiększają poczucie własnej wartości.
  • Zapewniają przynależność do grupy społecznej rówieśników.

A ponieważ w wieku nastoletnim rośnie potrzeba akceptacji ze strony innych, filtry zyskują nieco inny wymiar i mogą, niestety, stać się sposobem na dostosowywanie się do społecznie akceptowalnych standardów piękna.

DoveDove fot. Dove

Piękno bez filtra

Żyjemy w kulturze obrazkowej i jesteśmy postrzegani przez pryzmat wyglądu. Dowodzą tego kolejne wyniki badań: aż 66% nastolatek chciałoby mniej przejmować się tym, co myślą o nich inni. Kiedyś byliśmy oceniani za nasze umiejętności – za talenty i dokonania, obecnie nastolatkowie oceniają się bardziej za to, jak ciało wygląda, a nie czego dokonało. Kampania Dove „Piękno bez filtra" ukazuje konsekwencje takiego postrzegania rzeczywistości, ale też proponuje rozwiązania, np. w postaci poradnika dla rodziców, jak przygotować młodych ludzi na obcowanie z kulturą Internetu. Jest dostępny na stronie internetowej Dove.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.