Raport Fashion Trends Spring 2015 powstał w oparciu o najczęściej wpisywane w przeglądarce Google hasła dotyczące mody, pogrupowane następnie ze względu na podobieństwa trendów czy okres trwania ich największej popularności. Przeanalizowano ponad 6 miliardów zapytań między 2012 a 2015 rokiem.
Analizując hasła wyszukiwania, dane geograficzne i powiązane zachowania internautów Google wytypowało 3 najważniejsze trendy w świecie mody, którymi obecnie interesują się internauci i które będą w obszarze ich zainteresowań w ciągu najbliższych miesięcy.
Kto skorzysta z raportu przygotowanego przez Google?
Autorzy raportu Yarden Horwitz (zajmująca się strategią marek modowych) i Olivier Zimmer (naukowiec badający dane dotyczące mody) piszą: "W raporcie Google Fashion Trends udostępniamy bazy danych dla projektantów, planistów, przedsiębiorców, trendsetterów, czy twórców opinii. Celem raportu jest podzielenie się przydatnymi danymi do opracowania strategii marketingowej i wskazania wpływowych trendów".
Z wyników opublikowanych przez Google skorzystają więc nie tylko projektanci czy marki odzieżowe, ale także pisma i serwisy modowe oraz zwykli konsumenci. Co według Google będzie w tym sezonie najmodniejsze? Czego internauci szukali najczęściej w latach 2012-2015?
W ciągu ostatnich trzech lat najczęściej wpisywanym hasłem była "tiulowa spódnica". Między styczniem 2014 a styczniem 2015 roku zaobserwowano 34% wzrost zapytań dotyczących tego elementu ubioru, a na przestrzeni trzech przeanalizowanych lat, było to hasło najczęściej wpisywane. Najczęściej wpisywane hasła:
- jak zrobić tiulową spódnicę
- DIY tiulowa spódnica
- jak uszyć tiulową spódnicę
- tiulowa spódnica tutorial
- tiulowa spódnica Etsy
- tiulowa spódnica długa
- tiulowa spódnica midi
- tiulowa spódnica Carrie Brashaw
- tiulowa spódnica ślub
Internauci byli przede wszystkim zainteresowani tym, jak samodzielnie uszyć tiulową spódnicę, szukali poradników i tutoriali, dopiero później pytali o sklepy, w których taką spódnicę mogliby kupić.
Materiały partnerów
Pod nazwą "jogger pants" kryją się spodnie, których fason zaczerpnięty został ze spodni dresowych. Nogawki takich spodni zwężają się ku dołowi, najczęściej szyje się je z dresowej tkaniny lub innego, miękkiego materiału. Internauci szukali najczęściej spodni dla mężczyzn, kobiet, w rozmiarze plus size, spodni z wyprzedaży oraz konkretnych marek - Nike, adidas, H&M. Obserwując popularne marki oraz kolekcje młodych projektantów, nie trudno zauważyć, że trend na dresowe spodnie i w ogóle ubrania z dresowej tkaniny, będzie utrzymywał się jeszcze długo.
Spódnica midi czyli o długości poniżej kolan, wyszukiwana była w najróżniejszych wariacjach. Pomimo lansowanych przez projektantów spódnic w wersji mini czy maxi, najchętniej poszukiwanym fasonem była długość midi. Najczęściej wpisywane hasła powiązane ze spódnicą midi to:
- tiulowa
- sztuczna skóra
- koronka
- szyfon
- plisowana
- ołówkowa
- o linii A
- z wysokim stanem
- rozkloszowana
Najpopularniejszymi kolorami była biel, czerwień, czerń oraz błękit. Wśród materiałów dominowała sztuczna skóra, kratka, dżins, cekiny oraz kwiaty.
Kolejne zapytania dotyczyły tego "jak nosić spódnicę midi". Internauci pytali o to, z czym zestawiać taką spódnicę, szukali porad dotyczących modnych stylizacji.
Najczęściej wyszukiwane zapytania sezonowe, czyli takie, które wzrastają w określonych przedziałach czasu to:
- biała koronkowa sukienka
- bikini z wysokim stanem
- kombinezon
- prostokątna sukienka
Trendy te są zgodne z tym, co znaleźc możemy obecnie w kolekcjach wiodących marek odzieżowych, a które w poprzednim roku zaprezentowali popularni projektanci.
Czyli trendy, które ostatnio uplasowały się wysoko na liści wyszukiwań Google, ale szybko mogą z niej wypaść:
- neoprenowe kostiumy kąpielowe
- koszulki z emotikonami
W raporcie znalazły się także wyniki wyszukiwań, które jeszcze niedawno były bardzo popularne, ale stopniowo obserwuje się coraz mniejsze zainteresowanie tymi zagadnieniami wśród internautów:
- normcore
- dżinsy w stylu lat 90.
- gorsetowe sukienki
- skinny jeans
- ubrania vintage