Outlet - czy tylko dla mniej zamożnych? Trzy rzeczy, które mogą cię zaskoczyć

Outlet stereotypowo kojarzy się z miejscem, gdzie trafiają stare kolekcje, asortyment jest przebrany, a klienci to ludzie mniej zamożni. Czy aby na pewno ten obraz jest zgodny z rzeczywistością? Wizerunek outletów mocno się zmienia, a nowoczesne skupiska sklepów outletowych wyglądają lepiej niż niejedne centra handlowe.

Prawie połowa Polaków kupuje ubrania co najmniej raz w miesiącu, a wartość sektora odzieżowo-tekstylnego stale rośnie. Mimo, że oferta niszowych marek i polskich projektantów jest coraz ciekawsza (zajrzyj do naszego artykułu "Polska moda AD 2018"), wciąż jednym z głównych czynników wpływających na wybór konkretnego produktu, albo miejsca, do którego udajemy się na zakupy jest cena. Atrakcyjne ceny i promocje zajmują według najnowszego raportu KPMG drugie i trzecie miejsca w rankingu modowych priorytetów Polaków. Na pierwszym miejscu znajduje się natomiast różnorodność asortymentu.

Atrakcyjna cena i szeroki asortyment to ważne czynniki, które decydują o wyborze miejsca zakupów przez PolakówAtrakcyjna cena i szeroki asortyment to ważne czynniki, które decydują o wyborze miejsca zakupów przez Polaków Shutterstock

Nie dziwi więc, że centra outletowe zyskują w Polsce coraz większą popularność. Są one w stanie zaspokoić najważniejsze potrzeby zakupowe, ale ich wizerunek w ostatnim czasie również mocno się zmienił. Outlety to już nie miejsca, gdzie trafiają przebrane, stare kolekcje, a zakupy odbywają się w mało przyjemnych halach. W ślad za zagranicznymi centrami outletowymi, również polskie skupiska sklepów dyskontowych chcą walczyć o klienta premium, oferując mu dostępność luksusowych marek i komfort podczas "shoppingu".

Outlet - kupisz tu produkty marek premium 

Jednym z mitów dotyczących outletów jest ten głoszący, że nie kupimy tam ubrań z półki premium. Nic bardziej mylnego! Ideą outletu jest oferowanie luksusowej mody w dużo niższej cenie i nie należy mylić go z targowiskiem, czy bazarem oferującym produkty "no name". Przykładowo w Designer Outlet w Piasecznie pod Warszawą dostępnych jest ponad 100 znanych brandów, w tym Furla, Guess, Armani, Calvin Klein, Lju Jo czy Kazar. Niektóre z nich to jedyne salony stacjonarne tych marek w Polsce - mówi Agnieszka Kuś z marketingu Designer Outlet. Znane marki przyciągają do outletu klientów z zasobnym portfelem zainteresowanych brandem i jakością, jak i tych mniej zamożnych, którzy polują przede wszystkim na okazje cenowe. 

 

Wspomniane portfolio warszawskiego centrum przypomina zestawienia sklepów, które znajdziemy w popularnych, zagranicznych outletach. We Włoszech cieszą się one szczególnym powodzeniem. Do najbardziej znanych outletów na Półwyspie Apenińskim należy Fidenza Village niedaleko Parmy, Barberino w okolicy Florencji, czy Sicilia Outlet na Sycylii. I w Warszawie i niedaleko Florencji znajdziemy na przykład Pinko czy Polo Ralph Lauren, a także znane marki sportowe: Adidas, Nike, Puma. Co ciekawe, asortyment sklepów pochodzi z różnych krajów. We włoskim outlecie Intimissimi zdarzyło mi się trafić na produkty z nieoderwaną jeszcze metką z ceną w polskich złotych.

Outlet - trendy na czasie

Do outletów trafiają kolekcje z poprzednich sezonów, ale zadaniem zarządców sklepów jest zaprezentowanie ich w taki sposób, aby były atrakcyjne dla odwiedzających. Porządny "visual merchendising" to w tym wypadku klucz do sukcesu. Całość ma wyglądać tak, jak w standardowym salonie sprzedaży, a nie w dyskoncie. W outlecie można kupić ubrania i dodatki zgodne z najnowszymi trendami, ponieważ wbrew pozorom wiele z nich nie zmienia się z sezonu na sezon. Przykładowo plisowane spódnice rządzą w modzie już od dobrych kilku lat, podobnie jak ubrania w kwiaty.

W outlecie kupisz ubrania i dodatki zgodne z najnowszymi trendami, a także ponadczasowe klasykiW outlecie kupisz ubrania i dodatki zgodne z najnowszymi trendami, a także ponadczasowe klasyki Mat. prasowe

Oprócz tego, warto polować na rzeczy, które starczają na długo i są uniwersalne: jeansy, wełniany płaszcz, kaszmirowy sweter, sukienka koktajlowa, skórzana torebka. Wtedy zakupy w salonach premium mają sens - inwestujemy w jakość, ale niekoniecznie musimy wydać na nią fortunę. W warszawskim outlecie można na przykład polować na kultowy denim od Calvina Kleina, plecione sweterki w serek od Ralpha Laurena, czy eleganckie dodatki z logo Furli. Klasykę można potem zestawiać z niedrogimi produktami z najnowszych kolekcji zakupionych w sieciówkach. 

Zakupy w outlecie - przeceny i wygląd centrów 

W outletach najlepsze jest to, że przeceny nigdy się tu nie kończą. Podczas, gdy w tradycyjnych sklepach wyprzedaż jest sezonowa (styczeń - wyprzedaż kolekcji zimowej i lipiec - wyprzedaż kolekcji letniej), outlety oferują obniżki cały czas. Nie wszyscy wiedzą również, że do stałych przecen dwa razy do roku należy doliczyć sezonowe rabaty. W takiej sytuacji obniżki się kumulują i można zrobić udane zakupy za niewielkie pieniądze. Oprócz tego, większość outletowych centrów oferuje bezpłatny parking, co przy kilkugodzinnych zakupach pozwala zaoszczędzić sporą kwotę, albo przeznaczyć ją na inne przyjemności, których w outletach nie brakuje. Nowoczesne outlety (w tym Designer Outlet pod Warszawą oraz pozostałe lokalizacje - Gdańsk i Sosnowiec, a także wspomniane miejsca we Włoszech) przypominają mini-miasteczka z kawiarniami i restauracjami. Całość, wraz z szyldami sklepów utrzymana jest w jednym stylu, co podnosi prestiż miejsca i co najważniejsze, odróżnia dobre outlety od nieprzyjemnych hal z masową modą.

 
Więcej o:
Copyright © Agora SA