W 2018 roku Luwr przeżył prawdziwy szturm. Najsłynniejsze muzeum na świecie odwiedziło 10,2 milionów turystów, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego roku aż o 25 procent. Żadne inne muzeum nigdy nie osiągnęło podobnego wyniku, a więc to największa liczba odwiedzin w tego rodzaju placówce w historii. Co było przyczyną imponującej popularności Luwru w ostatnich miesiącach? Okazuje się, że istotną rolę odegrał w tym sukcesie teledysk państwa Carter nakręcony w przepięknych wnętrzach paryskiej atrakcji.
Utwór "Apeshit" Beyoncé i Jaya-Z wyświetlono na YouTubie ponad 148 milionów razy. Gwiazdorska para występuje tam na tle najsłynniejszych dzieł Luwru, m.in. obrazów Mona Lisa i Koronacja Napoleona czy rzeźb Wenus z Milo i Nike z Samotraki. Co ciekawe, w 2018 roku znacznie wzrosła liczba zagranicznych turystów w paryskim muzeum, a wielu z nich pochodziła ze Stanów Zjednoczonych. Pozostali zagraniczni odwiedzający to głównie Chińczycy, Brazylijczycy i obywatele krajów Unii Europejskiej.
Na fali popularności teledysku "Apeshit" stworzono specjalny program dla zwiedzających. Odbywa się on cztery dni w tygodniu i trwa około półtorej godziny. Spacer z przewodnikiem obejmuje wszystkie dzieła, które pojawiły się u Jaya-Z i Beyoncé.
Luwr chwali się również olbrzymią popularnością wśród młodych ludzi. Ponad połowa odwiedzających ma mniej niż 30 lat, a prawie jedna piąta ma mniej niż 18 lat. Wzrosła również fama paryskiego muzeum w mediach społecznościowych. Na Instagramie śledzi je ponad 2,4 miliona użytkowników, a na Facebooku 2,7 miliona. Jeszcze w marcu 2017 roku Luwr miał na Instagramie tylko milion followersów.
Cieszę się, że Luwr jest tak bardzo popularny. (...) Mimo większej liczby odwiedzających każdy może odkrywać muzeum we własnym tempie i dogłębnie podziwiać dzieła sztuki
- mówił Jean-Luc Martinez, dyrektor Muzeum w Luwrze. Oprócz zasług państwa Carter do sukcesu muzeum w 2018 roku z pewnością przyczyniły się nowe wystawy. Od marca do lipca można było tam podziwiać dzieła Eugène'a Delacroix. W listopadzie pierwsze urodziny obchodziła również stała wystawa The Louvre Abu Dhabi, ciesząca się popularnością szczególnie wśród turystów pochodzenia azjatyckiego.
Dziękujemy, że jesteś z nami. Jeśli chcesz być na bieżąco informowana o najciekawszych kolekcjach oraz zakupowych okazjach, wypróbuj nasz nowy newsletter. KLIKNIJ TUTAJ, ABY ZAPISAĆ SIĘ DO NOWEGO NEWSLETTERA.