Używane ubrania w sieciówkach? Nowe projekty znanych marek powstają z myślą o ochronie środowiska

W niektórych sieciówkach i na platformach sprzedażowych kupicie już nie tylko nowe ubrania. Poszczególne marki wprowadzają do ponownego obiegu rzeczy z odzysku. To fenomen, który cieszy się coraz większą popularnością. Gdzie warto kupować odzież z drugiej ręki? Podpowiadam!

Branża mody a ekologia 

W ostatnim czasie bardzo często mówi się w mediach o kryzysie ekologicznym. Jedną z branż, która wywiera największy niekorzystny wpływ na środowisko naturalne jest niestety branża modowa. Dostępne są przerażające i bardzo niepokojące dane:

  • Produkcja mody odpowiada za 10 proc. emisji dwutlenku węgla przez ludzkość, wysusza źródła wody, zanieczyszcza rzeki i strumienie.
  • 85 proc. wszystkich tekstyliów trafia każdego roku na wysypiska.
  • Pranie niektórych rodzajów ubrań oznacza pojawienie się tysiące kawałków plastiku, które trafiają do oceanu.*

Na szczęście coraz więcej marek decyduje się na wprowadzanie zmian zarówno w zakresie procesu produkcji, jak i samej sprzedaży. Dzięki temu, świadomie wybierając źródło pochodzenia naszych ubrań, możemy mieć realny wpływ na środowisko i świat, który nas otacza. 

4F - polska marka nie utylizuje już ubrań ze zwrotów!

ubrania 4F Wear Fair x Ubrania Do Oddaniaubrania 4F Wear Fair x Ubrania Do Oddania fot. Katarzyna Żechowicz

4F to pierwsza polska marka, która zadeklarowała rezygnazję z utylizowania ubrań ze zwrotów i reklamacji. Wcześniej trafiały na wysypisko śmieci, natomiast teraz są naprawiane i wystawiane z powrotem na sprzedaż w dużo niższej cenie. To znak, że duże marki odzieżowe zaczynają szukać sposobów na wykorzystanie wyprodukowanych już ubrań.

Ruszył również program Wear_Fair , który działa na podstawie zamkniętego obiegu. Jego założenia obejmują też kwestię projektowania ubrań w sposób bardziej zrównoważony oraz dawania rzeczom drugiego życia. Program działa na kilku płaszczyznach.  Jeżeli nie nosisz już swoich ubrań, możesz oddać je do drugiego obiegu. 4F razem z platformą Ubrania do Oddania umożliwia to w formie online, za pomocą strony internetowej, a także w wybranych sklepach stacjonarnych 4F.  Ubrania 4F Wair Fair są podzielone na kategorie: RENEWED, REPAIRED, UPCYCLED i REVIVED. Dzięki temu ubrania nie trafiają na wysypisko, a ktoś inny może z nich skorzystać. Każda osoba, która odda ubrania pomaga też fundacji 4F. 1 kilogram ubrań jest równoznaczny z przekazaną złotówką. 

Jak funkcjonuje projekt Ubrania Do Oddania? Jego celem jest przede wszystkim zrewolucjonizowanie rynku odzieżowego w Polsce.  Używane ubrania są zbierane, następnie sortowane i odświeżane. Później trafiają w ręce osób, które dają im drugie życie! 

4F uruchomiło też wypożyczalnię ubrań narciarskich. To świetna inicjatywa, która pozwala konsumentom zaoszczędzić pieniądze, a do tego ma pozytywny wpływ na środowisko. Wypożyczalnię znajdziesz TUTAJ. Ceny zaczynają się od 129,50 złotych za tydzień, obowiązuje darmowa dostawa i zwrot. Ponadto ubrania są przez firmę dokładnie prane i dezynfekowane. Na stronie znajdziemy też informacje, że po sezonie zimowym odświeżone i naprawione ubrania trafią do drugiego obiegu w ramach programu 4F Change i będzie je można kupić w strefach Wear_Fair. 

 

Niektóre platformy sprzedażowe decydują się też na sprzedaż ubrań z drugiej ręki. Trzeba wspomnieć tu o Zalando, które już w ubiegłym roku dołączyło na swojej stronie zakładkę "pre-owned". Użytkownicy mogą wystawić tam nienoszone już przez siebie ubrania, akcesoria i obuwie kupione na Zalando. Firma umożliwia również ich naprawę i recykling. 

 

Od lutego w Polsce została też uruchomiona platforma Sellpy. Jest to największy w Europie second hand online, który należy do Grupy H&M i oferuje sprzedaż produktów z drugiej ręki.

Idea i sposób funkcjonowania Sellpy to świetny przykład działań Grupy H&M na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz cyrkularności w modzie. Jesteśmy szczęśliwi, mogąc przywitać platformę Sellpy w Polsce. Wierzymy, że polscy klienci docenią obecność Sellpy na naszym rynku i mocno trzymamy za to kciuki

- mówi Magdalena Domaciuk, PR & Communication Manager Sales Market Poland w H&M.

Na platformie znajdziesz ubrania marek premium, a także z sieciówek. Towary sprzedawane na Sellpy są sprawdzane pod względem jakości, a po pozytywnej weryfikacji wystawiane na stronie. Z platformy mogą korzystać osoby prywatne oraz duże marki. Sieciówki mają możliwość zdecydować się na sprzedaż niesprzedanych produktów i tych pochodzących ze zwrotów z powodu małych niedoskonałości.

Tommy Hilfiger spodnie jeansowe, Rozmiar: 29 (65,00 PLN) ,COS sweter, Rozmiar: 38 (140,00 PLN), Armani Jeans torba na ramię 80,00 PLNTommy Hilfiger spodnie jeansowe, Rozmiar: 29 (65,00 PLN) ,COS sweter, Rozmiar: 38 (140,00 PLN), Armani Jeans torba na ramię 80,00 PLN fot. Sellpy

Na platformie Sellpy znalazłam sporo ciekawych propozycji, z którymi stworzysz całe stylizacje! W oko wpadły mi jeansy o modnym kroju Tommy Hilfiger, które kupisz za jedyne 60 złotych. Na stronie można znaleźć informację, że produkt jest w bardzo dobrym stanie i wygląda prawie jak nowy. Na co dzień polecam sporą shopperkę marki Armani, którą również dostaniesz w bardzo niskiej cenie. Kosztuje tylko 80 złotych! Na platformie Sellpy znajdziesz też sporo ubrań marki COS. Jedną z nich jest szary sweter o klasycznym kroju, który jest wykonany w 100 proc. z wełny. To dobra inwestycja!

Tkaniny z recyclingu - ekologiczne zmiany trafiają do sklepów sieciowych

  • Nowa kolekcja COS - denim z recyclingu

nowa kolekcja COS Denimnowa kolekcja COS Denim COS

Jedną z marek zaangażowanych w zrównoważony rozwój jest COS. Ta brytyjska marka wypuściła w ostatnim czasie kolekcję jeansowych ubrań, które zostały wykonane przy użyciu nowych metod produkcji. Marka oświadcza, że dzięki temu wykorzystano aż 43% mniej energii, zaoszczędzono 80% świeżej wody i zredukowano emisję gazów cieplarnianych o 36%. COS przy tworzeniu kolejnych kolekcji analizuje sposób pozyskiwania, a także transportu używanych materiałów.

  • Guess a zrównoważona moda - plany rozwojowe marki w kontekście ekologii

Już w ubiegłym roku marka Guess opublikowała raport dotyczący zmian w jej procesie produkcji. 

Wśród planów ogłoszonych w nowej strategii „VISION GUESS" znalazły się zamiary zastąpienia poliestru materiałami pochodzącymi z recyklingu, zwiększenie zrównoważonej oferty dżinsowej do 75% w ciągu trzech lat, a także zredukowanie emisji gazów cieplarnianych firmy o 50% oraz jej łańcucha dostaw o 30% do roku 2030. Ambitne cele marki GUESS dotyczące gazów cieplarnianych uzyskały akceptację Science Based Targets Initiative, organizacji branżowej zrzeszającej ponad 1000 firm, które przewodzą działaniom ku gospodarce zeroemisyjnej.**

 Zmiany te już wchodzą w życie. Na stronie sklepu internetowego Guess znajdziecie zakładkę "GUESS EKO", w której znalazły się wszystkie ubrania stworzone zgodnie z zasadami zrównoważonej produkcji.

  • LPP - nowe rozwiązania dla dobra planety

Polski koncern modowy LPP już od jakiegoś czasu działa prężnie w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Jego działania obejmują między innymi zmniejszenie ilości plastiku w używanych opakowaniach. Wyeliminowane zostały jednorazowe opakowania plastikowe do wysyłki zamówień on-line marek Mohito i Reserved, a dla zamówień House, Cropp i Sinsay stosowana jest folia z recyklingu. W sklepach są też prowadzone zbiórki odzieży używanej, która jest przekazywana potrzebującym. Jako pierwsza polska firma Lpp przystąpiło do Porozumienia Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC), które zmierza do bezpieczeństwa chemicznego w produkcji odzieży.

Naturalne futra są passe - kolejne domy mody rezygnują z ich sprzedaży

Na początku lutego projektanci Dolce & Gabanna ogłosili, że naturalne futra z ich kolekcji zostaną zastąpione sztucznymi, które nadają się do recyklingu. Na ten krok decyduje się coraz więcej marek luksusowych, między innymi Armani, Prada, Valentino czy Versace.

sztuczne futrasztuczne futra fot. Imaxtree

Zmiany zachodzące na rynku modowym są widoczne, a my mamy możliwość korzystania ze zrównoważonych rozwiązań. Kolejny krok należy do nas, czyli do konsumentów. Kluczowe jest uświadomienie sobie, że codzienne decyzje i wybory mają realny wpływ na naszą planetę. 

*https://businessinsider.com.pl/

**raport zrównoważonego rozwoju GUESS

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.