Wycina zdjęcia modelek i wkleja je do "codziennych sytuacji". Efekt? Przezabawne konto na Instagramie

Nazywa się Sidney Prawatyotin, ale Instagram zna go jako @siduations. Jego konto, które obserwuje ponad 95 tysięcy użytkowników, uważane jest za jedno z najzabawniejszych w sieci. Sidney ma świetny sposób na komentowanie najnowszych kolekcji projektantów. Wycina zdjęcia modelek z wybiegów i wkleja je w najbardziej absurdalne miejsca, pokazując, z czym kojarzą mu się ubrania luksusowych domów mody.

Dziękujemy, że jesteś z nami. Jeśli lubisz modę, tutaj możesz wypróbować nasz nowy newsletter >>>

Profil @siduations to świetna satyra współczesnej mody luksusowejProfil @siduations to świetna satyra współczesnej mody luksusowej Instagram @siduations

Profil @siduations powstał w 2017 roku i w ciągu kilkunastu miesięcy zdobył na Instagramie kilkadziesiąt tysięcy fanów. Jego założyciel Sidney Prawatyotin od lat "kręci się" w branży mody. Pracował w kilku magazynach, założył własną markę United Bamboo, ale największy sukces przyniosła mu publikacja zabawnych kolaży w sieci. Sidney opanował Photoshopa do perfekcji! Modelki, które w oryginale przechadzały się po wybiegu, zostają przeniesione do pralni, sklepu spożywczego, samolotu, klasy szkolnej, na demonstrację uliczną, maraton albo do windy. Humor Sidneya jest prosty i prawdziwy. Odzwierciedla to, co masowy odbiorca bardzo często myśli o modzie projektanckiej: że jest dziwna, nie wiadomo dla kogo i wcale nieładna. 

Profil @siduations rozprawia się z najbardziej znanymi markami z branży mody. Znajdziemy tu przeróbki z sylwetkami Balenciagi, Balmain, Valentino, Burberry, Miu Miu, Chanel czy Prady. Sidney nie oszczędza nikogo, ale jednocześnie nie chce, aby jego twórczość odbierana była jako złośliwość.

Sydney umieszcza modelki w zwyczajnych miejscach, na przykład na bazarku!Sydney umieszcza modelki w zwyczajnych miejscach, na przykład na bazarku! Instagram @siduations

Na świecie dzieje się tyle poważnych rzeczy, że nie mamy czasu na śmiech. Może musimy po prostu śmiać się z siebie

- tłumaczył Sidney w wywiadzie dla "W Magazine". Komizm jego fotomontaży wynika z wyraźnego dysonansu pomiędzy powagą mody "high fashion" a banalnością sytuacji, z którymi łączy je autor @siduations. Modelki ubrane w rzeczy za kilka tysięcy euro kojarzymy raczej z pięknie wystylizowanymi sesjami albo chociażby luksusowym Fashion Weekiem. W tym wypadku spotykamy je w "prawdziwym" życiu i sytuacjach, które naprawdę mogłyby się wydarzyć. Kluczem do postawienia modelki w danej sytuacji zawsze jest podobieństwo ubrań do otoczenia. I tak modelka w zielonej kreacji Valentino chowa się za stoiskiem z kapustą, inna w pomarańczowej kamizelce towarzyszy ratownikom w górach, jeszcze inna ubrana w kilka kurtek od Balenciagi wychodzi z pralni.

Balenciaga to jedna z marek, która najczęściej inspiruje SydneyaBalenciaga to jedna z marek, która najczęściej inspiruje Sydneya Instagram @siduations

Profil @siduations oprócz tego, że bawi, jest również świetną satyrą współczesnej mody. Bez użycia słów pokazuje inspiracje z "najniższej półki" wyniesione do poziomu luksusu. Oczywiście autor kolaży nie może być pewny, co tak naprawdę kieruje projektantem w procesie twórczym, ale efekt jaki jest, każdy widzi. Trzeba pamiętać, że moda "high fashion" rządzi się własnymi prawami i nikt nie powiedział, że po pierwsze musi podobać się wszystkim, a po drugie, że musi nadawać się do noszenia. Z drugiej strony nie wszystko da się obronić, posługując się mianem sztuki. Sidney "odczarowuje" postać projektanta jako nieomylnego guru. Ma w tym korzyść zarówno Sidney, jak i sam projektant.

Demna Gvasalia, dyrektor kreatywny marki Balenciaga, już od dobrych kilku sezonów dostarcza Sydneyowi świetnego materiału do kolejnych publikacji. Jego estetyka idealnie wpisuje się w koncepcję antymody, która tłumaczy powstawanie pozornie brzydkich kolekcji. Podobnie robi Alessandro Michele, stojący na czele domu mody Gucci. Włoski projektant w pokazie jesiennej kolekcji kazał maszerować modelkom ze sztucznymi głowami pod pachą. Czyż nie jest to idealny motyw do fotomontażu z kostnicą w tle? Ostatecznie jednak i Balenciaga, i Gucci wychodzą z sytuacji obronną ręką. Na popularność (Gucci była najczęściej wyszukiwaną w Google marką w 2017 roku), ani na wyniki sprzedaży narzekać nie mogą, wręcz przeciwnie. Zdjęcia z ich pokazów to za każdym razem efektowne "virale", czyli błyskawiczna reklama za zero euro krążąca po sieci.

Profil @siduations nie oszczędza nikogo, nawet Chanel!Profil @siduations nie oszczędza nikogo, nawet Chanel! Instagram @siduations

Nowa moda inspirująca się tym, co dziwaczne albo kiczowate, trafia w samo serce milennialsów. Podobnie jak ulubione medium - Instagram, którym posługuje się @siduations. Sydney wcale nie chce, żeby moda "high fashion" się zmieniła. Sugeruje tylko, aby delikatnie "spuściła z tonu" i czasem sama się z siebie zaśmiała. 

 
 
 
 

Branża mody też ma swojego detektywa. Kim jest coolhunter?

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.