Biznes w sieci: internetowa sprzedaż za granicą - od czego zacząć?

Jaka myśl pojawia się w Waszej głowie kiedy słyszycie słowo: ZAGRANICA? Wakacje na rajskiej plaży i drink z palemką? Dzisiaj chcemy Was zachęcić do tego, byście odważyli się odwiedzić inne kraje również ze względów biznesowych. Na początek proponujemy Wam podróż wirtualną, która pozwoli pozyskać zagranicznych klientów przez internet. Zapnijcie pasy, startujemy!

1. Zbadaj trendy w innych krajach

Co kraj to obyczaj. Mimo, że pomiędzy krajami Europy odległości nie są duże, często różnią się one diametralnie w trendach modowych, czy wnętrzarskich. Dodatkowo, zwyczaje pomiędzy krajami też są inne. Doskonałym przykładem są bardzo popularne w Niemczech i często kupowane: "Schultueten"36/38, czyli ozdobnie opakowane paczki ze słodyczami i materiałami szkolnymi prezentowane dzieciom z okazji rozpoczęcia nowego roku w szkole oraz "Windeltorte21/21", czyli torty przygotowane z pieluch, kocyków i zabawek prezentowane młodym mamom z okazji urodzin dziecka. Ktoś słyszał o takowych w Polsce?

Tak czy inaczej, warto rozejrzeć się po "swojej" kategorii w innych krajach i zobaczyć jakie produkty są trendy - lubiane i kupowane. Na DaWandzie można to zrobić kilkoma sposobami.  DaWanda to międzynarodowy portal z produktami handmade i design, na którym znajduje się ponad 2,5 tysiąca butików z produktami z niezależnych polskich pracowni autorskich.

. Najprościej jest wejść na zagraniczną platformę DaWandy (adresy bezpośrednie to: de.dawanda.com, en.dawanda.com, fr.dawanda.com, es.dawanda.com, nl.dawanda.com, it.dawanda.com) i wybrać interesującą Was kategorię. Załóżmy, że interesujecie się sprzedażą t-shirtów w Niemczech.

. Następnie sortujemy (pole "Sortuj według" / "Sort by" / "Sortieren nach" nad zdjęciami) produkty po liczbie "serduszek" ("Ilość serduszek" / "number of hearts" / "Anzahl der Herzen") albo liczbie wyświetleń ("Najczęściej szukane" / "views" / "Abrufen").W ten sposób znajdziemy t-shirty, które były najczęściej oglądane i lubiane przez kupujących. Przykład: najbardziej lubiane t-shirty i bluzy w Niemczech.

. W arto zauważyć jakie nazwy sklepów często się powtarzają i dokładniej je przeanalizować. Jakie mają zdjęcia, jak opisują swoje produkty, jakie mają koszty wysyłki do klienta?

Fot.shutterstock.comFot.shutterstock.com Fot.shutterstock.com Fot.shutterstock.com

2. Przetłumacz swoje produkty na inne języki

To najważniejszy, ale też niestety nieco mozolny element. Bez tego Wasza oferta nie będzie czytelna dla zagranicznego klienta. 

Warto pracować z szablonami produktów. Wystarczy jeżeli stworzycie jeden uniwersalny szablon opisu waszego produktu, który pasuje do całej serii produktów - np. wszystkich kolczyków i jest przetłumaczony na inne języki.

Szablon to po prostu jeden z Waszych produktów w pełni wcześniej opisany. Mając gotowy schemat dodawanie nowego produktu we wszystkich językach ogranicza się do otwarcia szablonu, zmiany nazwy i wymiarów oraz dodania nowego przedmiotu. 

Najważniejsze pola, które koniecznie trzeba dobrze przetłumaczyć na język platformy na której chcecie sprzedawać swoje projekty, to nazwa produktu oraz słowa kluczowe. Wpisując słowa kluczowe sugerujcie się np. nazwami kategorii, w której chcecie wystawiać swoje produkty. Dzięki dobrym słowom kluczowym, użytkownicy szukający produktów przez okno wyszukiwania łatwiej znajdą Wasze rzeczy.  

3. Kilka produktów nie wystarczy!

To klucz do sukcesu. Każdy jeden nowo dodany produkt znacznie zwiększa waszą szansę bycia odkrytym przez użytkowników. Wszyscy projektanci, którzy osiągnęli duże sukcesy na portalach DaWandy mają bardzo znaną markę lub dużą liczbę produktów w sklepie z dobrymi zdjęciami lub działąją w wąskiej niszy, mają bardzo charakterystyczne produkty. Dodawajcie produkty systematycznie, nie na jeden raz. Dzięki temu użytkownicy przeglądający kategorie produktów będą zawsze mieli szansę odkryć Wasz produkt.

4. Opis sklepu i Twoja twarz

Może Wasza marka jest już znana w Polsce, ale raczej na pewno nie jest rozpoznawana w całej Europie. Jeszcze :) 

Opisując markę pochwalcie się dokonaniami w Polsce. Może warto napisać jak długo działacie na rynku, ile osób kupiło już Wasze produkty. Na pewno warto opisać jak je wytwarzacie, opowiedzieć ciekawą anegdotę o sobie i swoich pasjach.

5. Daj możliwość zapłacenia za swoje produkty :)

Możliwość zapłaty za produkty jest kluczowa. Najbardziej popularne metody płatności, wykorzystywane we wszystkich krajach:

. przede wszystkim przelew bankowy. Koniecznie dodaj do namiarów na konto bankowe oraz swój numer IBAN oraz SWIFT. W przypadku polskich kont bankowych numer IBAN to po prostu standardowy 26 cyfrowy numer rachunku konta dodatkowo z "PL" na początku. SWIFT to międzynarodowy kod banku. Ten kod poda Wam wasz bank, lub można go znaleźć w Internecie

. bardzo popularny mechanizm płatności to PayPal. Dzięki niemu kupujący, którzy będą obawiali się lub zniechęcali koniecznością międzynarodowych przelewów - będą mogli łatwo kupić w Waszym sklepie. Konto na PayPal można założyć w kilka minut. Do akceptowania płatności konieczna będzie dodatkowa autoryzacja poprzez polskie konto bankowe, która jest prosta, ale może potrwać kilka dni. Dzięki PayPal klienci będą mogli płacić z dowolnego miejsca, w dowolnej walucie, także kartą kredytową - a system przewalutuje płatność na złotówki. Ważne żeby pamiętać, że korzystanie z PayPal jest powiązane z koniecznością płatności dodatkowych prowizji.

Fot.shutterstock.comFot.shutterstock.com Fot.shutterstock.com Fot.shutterstock.com 6. Nie zniechęcaj wysokimi kosztami wysyłki

Zbyt wysokie koszty wysyłki odstraszają. Koniecznie poszukajcie jak najtańszych możliwości wysyłki za granicę. Na pewno jedną z najbardziej atrakcyjnych opcji jest Poczta Polska. Porównajcie Wasze koszty wysyłki do tych oferowanych przez lokalnych sprzedających na zagranicznych platformach. Może na początek warto zaoferować tańszą wysyłkę, nawet do niej dopłacając i zebrać dużą grupę wiernych klientów? 

Wybierając tańszą opcję wysyłki koniecznie napiszcie w opisie produktu jak długo wysyłka może trwać. Trudno o coś gorszego niż klient dający złą opinię, dlatego że nie spodziewał się, że będzie musiał dłużej czekać na swój upragniony zakup Nie bójcie się pytać pierwszych klientów jak długo w ich przypadku trwała przesyłka. 

7. Korzystaj z krótkiego opisu nad produktami dla zagranicznych kupujących

Każdy, kto kupuje w innym kraju i walucie, w naturalny sposób ma obawy przed takim zakupem. Postarajcie się jak najszybciej te obawy wyeliminować. Na DaWandzie można do tego celu można wykorzystać specjalne dodatkowe, wyróżnione pola - które pojawi się nad każdym produktem. Możecie je edytować w MojaDaWanda / Mój sklep i produkty / Edytuj sklep / Indywidualna wiadomość dla kupujących.

Zawrzyjcie tu krótko najważniejsze informacje dla potencjalnego klienta - np. "Witaj, jestem projektantem z Polski i cieszę się, że oglądasz nasze produkty. Zakupy wysyłamy w ciągu 2 dni pocztą, czas dostarczenia w Europie to około 1 - max. 2 tygodnie. Preferujemy zapłatę PayPalem, możesz też płacić przelewem bankowym. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania - daj znać. Mówimy płynnie po angielsku i nieco gorzej po niemiecku. Pozdrawiam serdecznie!" - oczywiście w języku platformy, na której ten tekst jest umieszczany.

8. Jeden kupujący = wielu kupujących

Wykorzystajcie każdy zakup. Przesyłając produkty starannie je zapakujcie. Możecie dodać krótką notkę w języku kupującego z prostym podziękowaniem za zakup. Jeden zadowolony kupujący = wiele nowych zakupów.

9. Jeżeli bardzo poważnie myślisz o starcie sprzedaży na innych rynkach

Zastanów się, jakie możliwości reklamy, są w Twoim zasięgu. Platforma DaWandy daje ci środowisko, któremu kupujący w danym kraju ufają i zwiększa szansę sprzedaży. Dodatkowo można też np. skontaktować się z lokalnymi blogerami i wysłać im informacje o swoich produktach.  

Mamy nadzieję, że te punkty pomogą Wam w starcie na zagranicznych rynkach. A warto, patrząc na projektantów, którzy już zaczęli rozwijać skrzydła w innych krajach! Trzymamy za Was kciuki - do dzieła :)

1. Zbadaj trendy w innych krajach

Co kraj to obyczaj. Mimo, że pomiędzy krajami Europy odległości nie są duże, często różnią się one diametralnie w trendach modowych, czy wnętrzarskich. Dodatkowo, zwyczaje pomiędzy krajami też są inne. Doskonałym przykładem są bardzo popularne w Niemczech i często kupowane: "Schultueten"36/38, czyli ozdobnie opakowane paczki ze słodyczami i materiałami szkolnymi prezentowane dzieciom z okazji rozpoczęcia nowego roku w szkole oraz "Windeltorte21/21", czyli torty przygotowane z pieluch, kocyków i zabawek prezentowane młodym mamom z okazji urodzin dziecka. Ktoś słyszał o takowych w Polsce? ;)

Tak czy inaczej, warto rozejrzeć się po "swojej" kategorii w innych krajach i zobaczyć jakie produkty są trendy - lubiane i kupowane. Na DaWandzie można to zrobić kilkoma sposobami.

. Najprościej jest wejść na zagraniczną platformę DaWandy (adresy bezpośrednie to: de.dawanda.com, en.dawanda.com, fr.dawanda.com, es.dawanda.com, nl.dawanda.com, it.dawanda.com) i wybrać interesującą Was kategorię. Załóżmy, że interesujecie się sprzedażą t-shirtów w Niemczech.

. Następnie sortujemy (pole "Sortuj według" / "Sort by" / "Sortieren nach" nad zdjęciami) produkty po liczbie "serduszek" ("Ilość serduszek" / "number of hearts" / "Anzahl der Herzen") albo liczbie wyświetleń ("Najczęściej szukane" / "views" / "Abrufen").W ten sposób znajdziemy t-shirty, które były najczęściej oglądane i lubiane przez kupujących. Przykład: najbardziej lubiane t-shirty i bluzy w Niemczech.

. warto zauważyć jakie nazwy sklepów często się powtarzają i dokładniej je przeanalizować. Jakie mają zdjęcia, jak opisują swoje produkty, jakie mają koszty wysyłki do klienta?

2. Przetłumacz swoje produkty na inne języki

To najważniejszy, ale też niestety nieco mozolny element. Bez tego Wasza oferta nie będzie czytelna dla zagranicznego klienta.

Warto pracować z szablonami produktów. Wystarczy jeżeli stworzycie jeden uniwersalny szablon opisu waszego produktu, który pasuje do całej serii produktów - np. wszystkich kolczyków i jest przetłumaczony na inne języki.

Szablon to po prostu jeden z Waszych produktów w pełni wcześniej opisany. Mając gotowy schemat dodawanie nowego produktu we wszystkich językach ogranicza się do otwarcia szablonu, zmiany nazwy i wymiarów oraz dodania nowego przedmiotu.

Najważniejsze pola, które koniecznie trzeba dobrze przetłumaczyć na język platformy na której chcecie sprzedawać swoje projekty, to nazwa produktu oraz słowa kluczowe. Wpisując słowa kluczowe sugerujcie się np. nazwami kategorii, w której chcecie wystawiać swoje produkty. Dzięki dobrym słowom kluczowym, użytkownicy szukający produktów przez okno wyszukiwania łatwiej znajdą Wasze rzeczy.

3. Kilka produktów nie wystarczy!

To klucz do sukcesu. Każdy jeden nowo dodany produkt znacznie zwiększa waszą szansę bycia odkrytym przez użytkowników. Wszyscy projektanci, którzy osiągnęli duże sukcesy na portalach DaWandy mają bardzo znaną markę lub dużą liczbę produktów w sklepie z dobrymi zdjęciami lub działąją w wąskiej niszy, mają bardzo charakterystyczne produkty.

Dodawajcie produkty systematycznie, nie na jeden raz. Dzięki temu użytkownicy przeglądający kategorie produktów będą zawsze mieli szansę odkryć Wasz produkt.

4. Opis sklepu i Twoja twarz

Może Wasza marka jest już znana w Polsce, ale raczej na pewno nie jest rozpoznawana w całej Europie. Jeszcze :)

Opisując markę pochwalcie się dokonaniami w Polsce. Może warto napisać jak długo działacie na rynku, ile osób kupiło już Wasze produkty. Na pewno warto opisać jak je wytwarzacie, opowiedzieć ciekawą anegdotę o sobie i swoich pasjach.

5. Daj możliwość zapłacenia za swoje produkty :)

Możliwość zapłaty za produkty jest kluczowa. Najbardziej popularne metody płatności, wykorzystywane we wszystkich krajach:

. przede wszystkim przelew bankowy. Koniecznie dodaj do namiarów na konto bankowe oraz swój numer IBAN oraz SWIFT. W przypadku polskich kont bankowych numer IBAN to po prostu standardowy 26 cyfrowy numer rachunku konta dodatkowo z "PL" na początku. SWIFT to międzynarodowy kod banku. Ten kod poda Wam wasz bank, lub można go znaleźć w Internecie

. bardzo popularny mechanizm płatności to PayPal. Dzięki niemu kupujący, którzy będą obawiali się lub zniechęcali koniecznością międzynarodowych przelewów - będą mogli łatwo kupić w Waszym sklepie. Konto na PayPal można założyć w kilka minut. Do akceptowania płatności konieczna będzie dodatkowa autoryzacja poprzez polskie konto bankowe, która jest prosta, ale może potrwać kilka dni. Dzięki PayPal klienci będą mogli płacić z dowolnego miejsca, w dowolnej walucie, także kartą kredytową - a system przewalutuje płatność na złotówki. Ważne żeby pamiętać, że korzystanie z PayPal jest powiązane z koniecznością płatności dodatkowych prowizji.

6. Nie zniechęcaj wysokimi kosztami wysyłki

Zbyt wysokie koszty wysyłki odstraszają. Koniecznie poszukajcie jak najtańszych możliwości wysyłki za granicę. Na pewno jedną z najbardziej atrakcyjnych opcji jest Poczta Polska. Porównajcie Wasze koszty wysyłki do tych oferowanych przez lokalnych sprzedających na zagranicznych platformach. Może na początek warto zaoferować tańszą wysyłkę, nawet do niej dopłacając i zebrać dużą grupę wiernych klientów?

Wybierając tańszą opcję wysyłki koniecznie napiszcie w opisie produktu jak długo wysyłka może trwać. Trudno o coś gorszego niż klient dający złą opinię, dlatego że nie spodziewał się, że będzie musiał dłużej czekać na swój upragniony zakup Nie bójcie się pytać pierwszych klientów jak długo w ich przypadku trwała przesyłka.

7. Korzystaj z krótkiego opisu nad produktami dla zagranicznych kupujących

Każdy, kto kupuje w innym kraju i walucie, w naturalny sposób ma obawy przed takim zakupem. Postarajcie się jak najszybciej te obawy wyeliminować. Na DaWandzie można do tego celu można wykorzystać specjalne dodatkowe, wyróżnione pola - które pojawi się nad każdym produktem. Możecie je edytować w MojaDaWanda / Mój sklep i produkty / Edytuj sklep / Indywidualna wiadomość dla kupujących

Zawrzyjcie tu krótko najważniejsze informacje dla potencjalnego klienta - np. "Witaj, jestem projektantem z Polski i cieszę się, że oglądasz nasze produkty. Zakupy wysyłamy w ciągu 2 dni pocztą, czas dostarczenia w Europie to około 1 - max. 2 tygodnie. Preferujemy zapłatę PayPalem, możesz też płacić przelewem bankowym. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania - daj znać. Mówimy płynnie po angielsku i nieco gorzej po niemiecku. Pozdrawiam serdecznie!" - oczywiście w języku platformy, na której ten tekst jest umieszczany.

8. Jeden kupujący = wielu kupujących

Wykorzystajcie każdy zakup. Przesyłając produkty starannie je zapakujcie. Możecie dodać krótką notkę w języku kupującego z prostym podziękowaniem za zakup. Jeden zadowolony kupujący = wiele nowych zakupów.

9. Jeżeli bardzo poważnie myślisz o starcie sprzedaży na innych rynkach

Zastanów się, jakie możliwości reklamy, są w Twoim zasięgu. Platforma DaWandy daje ci środowisko, któremu kupujący w danym kraju ufają i zwiększa szansę sprzedaży. Dodatkowo można też np. skontaktować się z lokalnymi blogerami i wysłać im informacje o swoich produktach.

Mamy nadzieję, że te dziesięć punktów pomoże Wam w starcie na zagranicznych rynkach. A warto, patrząc na projektantów, którzy już zaczęli rozwijać skrzydła w innych krajach! Trzymamy za Was kciuki - do dzieła :)

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.