Co wybierasz: smak czy seks

Co może wynikać z tego, że lubisz makarony, a z daleka omijasz sushi? Czy to, jakie potrawy lubisz najbardziej, może przesądzić o przyszłości twojego małżeństwa?

 Czy smakowanie jest ważne? Dwie trzecie osób na świecie zrezygnowałoby z kariery zawodowej, żeby tylko móc się rozkoszować różnymi smakami. Marka Knorr spytała konsumentów w 12 krajach, czy smak jest dla nich ważny. Oto, co odpowiedzieli:

Nie do przecenienia

Aby nie stracić poczucia smaku, ankietowani skłonni by byli poświęcić inne obszary swojego życia:

90 proc. twierdzi, że życie bez smaku byłoby nudne,

78 proc. badanych mówi, że partner byłby dla nich bardziej atrakcyjny, gdyby miał takie same upodobania smakowe,

78 proc. uważa, że próbowanie nowych smaków jest ekscytujące,

77 proc. sądzi, że smak czyni ważne wydarzenia w życiu wyjątkowymi,

76 proc. uznaje smak za istotny element codziennego życia,

75 proc. poświęciłoby możliwość korzystania z social mediów, gdyby od tego zależał wybór: czuję smaki lub nie,

69 proc. osób jest przekonanych, że istnieje zależność między naszą osobowością a preferencjami smakowymi,

69 proc. badanych uważa, że smak inspiruje,

68 proc. oddałoby swoje prawo do głosowania, żeby móc posmakować tego i owego,

65 proc. zrezygnowałoby z kariery zawodowej, gdyby od tego zależała możliwość przyjemnego smakowania,

62 proc. wierzy, że smaki, które lubimy, odzwierciedlają nasze dotychczasowe przeżycia,

54 proc. uważa, że preferencje smakowe odziedziczyliśmy po członkach rodziny,

48 proc. zrezygnowałoby z seksu (41 proc. mężczyzn i 54 proc. kobiet), żeby uratować możliwość odczuwania smaków,

33 proc. wierzy, że ich upodobania smakowe ukształtowała mama, kolejne 30 proc., że partner, a 23 proc., że przyjaciele,

33 proc. osób przyznało, że gdyby partner miał inne upodobania smakowe, martwiliby się o wspólną przyszłość,

29 proc. uznało za nieatrakcyjną sytuację, gdy partner zamawia danie, którego oni nie lubią,

24 proc. pytanych zdradziło, że zdarza im się zamawiać w restauracji danie, którego nie lubi, tylko po to, by zaimponować partnerowi na pierwszej randce.

Bratnie kubki smakowe

Knorr postanowił też sprawdzić, czy smak odgrywa ważną rolę w relacjach między ludżmi. Przeprowadzono eksperyment polegający na dobraniu nieznajomych osób w pary tylko na podstawie ich preferencji smakowych. Czy taki sam gust kulinarny może dać początek wzajemnym uczuciom? Rezultaty przedstawia film w reżyserii Tatii Pilievy „Miłość od pierwszego zasmakowania”:

 

- Od 30 lat badam wzorce zachowań stojące za konsumpcją żywności. Badanie przeprowadzone przez markę Knorr potwierdza to, co od dawna podejrzewałem - jedzenie i smak są kluczem do naszego charakteru, pozwalają na wgląd do naszej osobowości. Nic więc dziwnego, że wybierając partnera, szukamy nie tylko bratniej duszy, ale również osoby, która będzie podzielać nasze upodobania, w tym smakowe. Badania rzucają też światło na to, co robimy podświadomie: tak jak wybieramy jedzenie z menu, tak samo wybieramy partnerów z podobnymi cechami charakteru, które są dla nas ważne - uważa Greg Tucker, psycholog i ekspert w dziedzinie smaku.

* Badanie na zlecenie marki Knorr przeprowadziła firma Edelman Berland, pytając 12 000 osób z Argentyny, Brazylii, Kanady, Chin, Francji, Niemiec, Indonezji, Meksyku, Filipin, Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych, w grudniu 2015.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.