Domowy fitness. Ile kalorii można spalić podczas sprzątania i jak to robić, żeby nie bolał kręgosłup

Jeżeli regularne bieganie, chodzenie na siłownię czy basen jest po prostu ponad Twoje sił, warto potraktować jak trening zwykłe domowe czynności
Niektórzy wierzą, że szorowanie podłóg czy trzepanie dywanów odmienia całe życie. My, że to dobra okazja, aby się poruszać. Jak wskazuje kalkulator spalania portalu Odchudzanie-zdrowie.pl, sprzątając przez 30 minut, spalamy mniej więcej tyle samo kalorii, ile spalilibyśmy skacząc na trampolinie, a odkurzając - prawie tyle, co ćwicząc aerobik. Czy jednak domowe czynności mogą zastąpić ćwiczenia fizyczne i czy na pewno są dobre dla zdrowia? To zależy od tego, czy podejdziemy do sprawy profesjonalnie.

1. Sprawdź czy możesz

Przede wszystkim jeżeli mamy jakiekolwiek problemy np. z sercem, kręgosłupem czy stawami, przed zabraniem się za szorowanie podłóg itp. musimy skonsultować się z lekarzem. Może się bowiem okazać, że niektóre czynności musimy wykonywać inaczej albo z czyjąś pomocą.

2. Proste plecy

Żeby sprzątanie nie skończyło się bólem kręgosłupa, musimy trzymać plecy prosto. Czasami może wydawać się to trudne, ale istnieją na to sposoby. Przede wszystkim używaj szczotek czy mopów na długich kijach, a rurę od odkurzacza wydłużaj do maksimum. Sprzęt staraj się trzymać tak wysoko, żeby pozostać wyprostowanym.

Jeżeli musisz się zniżyć, to zamiast się garbić, uginaj nogi. Unikaj dźwigania. Jeżeli musisz podnieść coś ciężkiego, kucnij i utrzymuj plecy w pionie. Nie dźwigaj wszystkiego w jednej ręce. Trzymając po jednym wiaderku w każdej dłoni, wzmocnisz ramiona nie narażając kręgosłupa.

3. Prawa - lewa

Angażowanie podczas sprzątania ciągle tej samej ręki to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Wzmacnianie jednej strony ciała może powodować skrzywienia kręgosłupa albo bóle. Zawsze pilnuj, żeby prawa i lewa ręka w miarę możliwości pracowały równomiernie. Jest to szczególnie ważne podczas szorowania.

4. Nie zastygaj

Jeżeli traktujesz sprzątanie jak trening, myśl, co dzieje się z twoim ciałem. Do niektórych pozycji (kucania, sięgania wysoko, wychylania się, odchylania.) możesz być nieprzyzwyczajony/-a, dlatego nie tkwij w nich bez końca. Poszczególne czynności możesz robić na zmianę.

5. Nie przeginaj

Sprzątanie potrafi być wyczerpujące, dlatego nie przesadzaj. Zrób sobie przerwę po godzinie sprzątania, a nawet wcześniej

6. Rozciąganie

Po sprzątaniu, jak po każdym innym treningu, przyda ci się rozciąganie.
>>>Stań prosto i prawą ręką przyciągnij do pośladka prawą stopę. Utrzymuj pozycje przez 15 sekund, po czym zmień stronę.
>>>Chwyć ręce za plecami i wyciągnij daleko od siebie, rozciągając klatkę piersiową i ramiona.
>>>Sięgnij rękoma do stóp, utrzymując proste nogi. Potem wróć do pozycji wyprostowanej, podnosząc głowę na samym końcu.

Ile kalorii spalisz podczas sprzątania?

To zależy od wieku, płci i kondycji. Przelicznik ze strony JanNiezbedny.pl podaje przeciętny ubytek kalorii dla osoby ważącej 60 kg, wykonującej poszczególne czynności przez 30 minut:
Ścieranie kurzu 100
Słanie łóżek 100
Szorowanie podłogi 213
Trzepanie dywanów 130
Zamiatanie podłogi 50

Ta sama osoba według kalkulatora spalania portalu Odchudzanie-zdrowie.pl spali przez 30 minut:
Gotowanie 51
Grabienie 120
Koszenie trawnika 135
Kopanie w ziemi 240
Mycie podłogi, okien 120
Odkurzanie 135
Prasowanie 72
Zmywanie 36
Mycie samochodu 135

Dla porównania według portalu Odchudzanie-zdrowie.pl ta sama osoba ćwicząc przez pół godziny spali:
Bieganie (w średnim tempie ok. 6,5 min/km) 297
Pływanie 183
Aerobik 150

Poradnik przygotowała trenerka pilates, instruktorka sportu i rekreacji ruchowej