Spodnie o kroju baggy, z charakterystycznymi przeszyciami, były nieodłącznym elementem stylu lat 90. Nosili je fani amerykańskiego streetwearu, reprezentanci sceny hip-hopowej, skejci, rolkarze i wszyscy ci, którzy w modzie szukali wolności i wyrazu siebie. W Polsce kultowe lenary pojawiły się w 1993 roku za sprawą Ryszarda Lenara, który zainspirowany amerykańskimi teledyskami, postanowił przenieść ten styl na rodzimy grunt. Jego pierwsze modele posiadały obniżony krok i naszywane tylne kieszenie w niepodrabialnym, streetwearowym charakterze. Były czymś więcej, niż tylko ubraniem - stały się swoistym manifestem, który poza modą "samą w sobie", był oznaką wolności, autentyczności i miejskiego buntu.
Dziś spodnie w tym stylu wracają do łask, ale zmieniają swoje oblicze. Wychodzą daleko poza granice kultury hip-hopowej, trafiając do mainstreamu mody codziennej. W końcu na czele ich zwolenniczek plasują się m.in. Hailey Bieber, Katie Holmes czy Rihanna, które uczyniły je podstawą swojej garderoby. Moda, która wychowała całe pokolenie lat 90., wciąż nie słabnie.
Po trzech dekadach nieobecności, Ryszard Lenar powrócił na rynek, reaktywując w 2024 roku swoją kultową markę Lenar Design. Tym razem łączy hiphopowe DNA z lat 90. z nowoczesnym luzem pokolenia Z.
Moda zawsze była dla mnie czymś więcej niż tylko ubraniem, to język emocji, tożsamości, a czasem i buntu. Kiedy w latach 90. zacząłem tworzyć lenary, początkowo dla znajomych, chciałem dać ludziom coś, w czym będą mogli się wyrazić i poczuć pewnie. Oglądaliśmy mnóstwo filmów i teledysków z Ameryki. Zachód inspirował, dawał poczucie przynależności, potrzebę stworzenia własnego stylu - powiedział Ryszard Lenar.
Otwierając się na nowe doświadczenia, Ryszard Lenar łączy siły z marką Pepsi, tworząc kolekcję, która celebruje oldschoolowy styl i energię współczesności. W ramach limitowanego dropu pojawią się szerokie jeansy, T-shirty i spodenki, będące ucieleśnieniem klasycznego streetwearu z lat 90., cytrynowego brandingu Pepsi i nowoczesnego podejścia do wolności, wygody i stylu życia.
Dziś, po tylu latach, mam okazję opowiedzieć tę historię na nowo, w innym świecie, ale z tym samym sercem. Bo ludzie wciąż chcą być sobą i znaleźć swój sposób, by się wyróżniać, niezależnie od wieku - dodał Ryszard Lenar.