15 października w Berlinie Zalando zaprezentowało pierwszy tego rodzaju projekt, który ma na celu zbadanie społeczności, stylów i kultury, które napędzają rozwój streetwearu w jednych z najbardziej wpływowych europejskich miast: Warszawie, Amsterdamie, Antwerpii, Berlinie, Paryżu, Sztokholmie.
Marka zaprosiła do projektu głosy lokalnych społeczności. Wśród osób, które wzięły udział w wywiadach, znalazł się Mih, założyciel newonce, multidyscyplinarnej platformy i baru w sercu Warszawy. A ponadto Charissa, założycielka isla - tętniącego życiem concept store’u i salonu manicure w Berlinie; Mariana, współzałożycielka Pulse, kolektywu LGBTQ+ w Paryżu, który łączy ludzi poprzez muzykę i taniec; Tamalie i Gloria, założycielki inspirującej platformy oraz podcastu w Sztokholmie Let’s Create; Eben i Rizky, współzałożyciele przełomowej marki odzieżowej z Amsterdamu The New Originals oraz Otto z Donnie, niezależnego magazynu o sztuce i kulturze, który zdobywa popularność w Antwerpii.
Każda z tych osób przekształca narrację na temat streetwearu w swoich miastach, dzieląc się osobistymi doświadczeniami i refleksjami na temat jego korzeni, największych wpływów oraz nadziei dotyczących przyszłości kultury streetwearu w swoim mieście.
Aby potwierdzić tę tezę Zalando zleciło badanie, które potwierdziło ważną rolę, jaką społeczność odgrywa w streetwearze i jego kulturze. Wyniki są niezwykle interesujące!
Co piąty (19%) respondent wskazał swoją lokalną społeczność jako źródło największego wpływu na swój streetwearowy styl, wyprzedzając influencerów z mediów społecznościowych (17%) oraz muzyków (16%). To oznacza, że moda streetwearowa coraz bardziej koncentruje się na osobistej ekspresji i lokalnym znaczeniu, niż czerpie inspirację ze świata mediów czy celebrytów. Szczególnie widoczne jest to w Warszawie (27%) i Paryżu (27%), gdzie statystyki pokazują, że streetwear oparty na społeczności lokalnej stał się potężnym źródłem wpływu.
Dane pokazują, że Londyn jest liderem w kategorii najbardziej wpływowego miasta w stylu streetwear, zdobywając 19% głosów od respondentów. Tuż za nim plasują się Berlin (11%) i Paryż (9%), co odzwierciedla, jak ikoniczne miasta wciąż kształtują tę scenę. Jednocześnie widać również lokalne preferencje w miastach takich jak Amsterdam (17%) i Antwerpia (9%), które uzyskały wysokie wyniki wśród swoich mieszkańców. To podkreśla dumę entuzjastów streetwearu z ich lokalnej kultury i stylu.