Pierwszy biustonosz Marks & Spencer ma już 90 lat! Jak w tym czasie zmieniła się bielizna?

W 1926 roku marka Marks&Spencer wprowadziła do sprzedaży swój pierwszy biustonosz. Prosty, biały stanik z delikatnymi, tasiemkowymi ramiączkami i małą, ozdobną różyczką u zbiegu miseczek bardzo różnił się od modeli, które nosimy współcześnie.

Mat. prasowe Marks&SpencerMat. prasowe Marks&Spencer Mat. prasowe Marks&Spencer

Mat. prasowe Marks&Spencer

Trendy bieliźniane nie zmieniają są tak dynamicznie, jak to ma miejsce w przypadku innych elementów garderoby. Ale także w tej kategorii, w ciągu ostatnich dziesięcioleci nastąpiło wiele znaczących modyfikacji. Jak wyglądały staniki, które w czasach swoje młodości nosiły nasze prababcie, babcie i mamy przypomina Marks&Spencer, który w tym roku świętuje 90 urodziny swojego pierwszego biustonosza.

Biustonosze, które nosiły kobiety w połowie lat 20. XX wieku były dostosowane do bardzo popularnych wówczas sukienek typu flapper (z obniżoną talią). Modele na tasiemkowych ramiączkach miały bardzo prostą konstrukcję. Kolejna dekada przyniosła już jednak sporo zmian - Marks & Spencer wprowadził wtedy do sprzedaży gorsety oraz pierwsze biustonosze podnoszące biust. Miały za zadanie rozdzielić i podnieść piersi. Lata 40 z oczywistych powodów nie przyniosły diametralnych innowacji - w czasie wojny, projektowanie i szycie ubrań było podporządkowane surowym wymogom praktycznym, wynikającym z niedostatku tkanin. Mimo to brytyjska marka starała się, aby modele, które proponuje były nie tylko praktyczne, ale także kobiece.

Od lewej: biustonosz dostępny w sklepach Marks&Spencer w latach 20. XX wieku; bielizna popularna w latach 30. i 40.Od lewej: biustonosz dostępny w sklepach Marks&Spencer w latach 20. XX wieku; bielizna popularna w latach 30. i 40. Od lewej: biustonosz dostępny w sklepach Marks&Spencer w latach 20. XX wieku; bielizna popularna w latach 30. i 40. Od lewej: biustonosz dostępny w sklepach Marks&Spencer w latach 20. XX wieku; bielizna popularna w latach 30. i 40.

Dwa lata po zakończeniu wojny Marks&Spencer po raz pierwszy zaprezentował swoją kolekcję bielizny na wybiegu. Jednak prawdziwą rewolucję przyniósł dopiero rok 1951, kiedy to marka jako jedna z pierwszych wprowadziła do oferty biustonosze... z trzema rozmiarami miseczek: małymi, średnimi i dużymi. Do tego czasu królowały staniki w jednym uniwersalnym rozmiarze. W czasie tej dekady biustonosz stał się swego rodzaju modowymi manifestem - miseczki zaczęły odsłaniać więcej ciała, a ozdobne haftowane ramiączka wystawały spod ubrań. Wtedy też pojawiły się pierwsze modele zapinane z przodu.

W latach 50. biustonosz stał się swego rodzaju modowymi manifestem - miseczki zaczęły odsłaniać więcej ciała, a ozdobne haftowane ramiączka wystawały spod ubrań.W latach 50. biustonosz stał się swego rodzaju modowymi manifestem - miseczki zaczęły odsłaniać więcej ciała, a ozdobne haftowane ramiączka wystawały spod ubrań. W latach 50. biustonosz stał się swego rodzaju modowymi manifestem - miseczki zaczęły odsłaniać więcej ciała, a ozdobne haftowane ramiączka wystawały spod ubrań. W latach 50. biustonosz stał się swego rodzaju modowymi manifestem - miseczki zaczęły odsłaniać więcej ciała, a ozdobne haftowane ramiączka wystawały spod ubrań.

Marks&Spencer nie zwalniał jednak tempa i w latach 60. byliśmy świadkami kolejnej innowacji - do sprzedaży trafił model dla kobiet z małym biustem, z wypełnieniem dolnej części miseczek, a także elastyczny biustonosz z regulowanymi ramiączkami.

Prawdziwy hit czekał jednak na klientki w 1969 roku - firma rozszerzyła ofertę o biustonosze z miseczkami A, B, C, D i DD (czyli wprowadziła rozmiarówkę, którą stosujemy współcześnie). To był strzał w 10 - dzięki temu ponad 1/3 wszystkich staników noszonych wówczas w Wielkiej Brytanii, pochodziła z Marks&Spencer!

W latach 60. do sklepów Marks&Spencer trafilł elastyczny biustonosz z regulowanymi ramiączkamiW latach 60. do sklepów Marks&Spencer trafilł elastyczny biustonosz z regulowanymi ramiączkami W latach 60. do sklepów Marks&Spencer trafilł elastyczny biustonosz z regulowanymi ramiączkami W latach 60. do sklepów Marks&Spencer trafilł elastyczny biustonosz z regulowanymi ramiączkami

W kolejnej dekadzie swój debiut zaliczył jeden z najbardziej rozpoznawalnych staników w historii marki. Biustonosz Trellis , o którym mowa, to kultowy model, który sprzedał się do tej pory w ponad milionie egzemplarzy! W połowie lat 70. w sklepach po raz pierwszy pojawiły się także bieliźniane komplety, czyli pasujące do siebie biustonosze i majtki wykonane z nylonu lub cienkiej bawełny.

W latach 70. w sklepach zadebiutował kultowy model TrellisW latach 70. w sklepach zadebiutował kultowy model Trellis W latach 70. w sklepach zadebiutował kultowy model Trellis W latach 70. w sklepach zadebiutował kultowy model Trellis

1984 roku Marks&Spencer zdecydował się za to na zmianę sposobu eksponowania bielizny w sklepach. Do tej pory ukryta była w pudełka ustawionych na półkach, od tego czasu jest prezentowana na wieszakach (tak jak się to robi obecnie). W tym czasie marka zaczęła wprowadzać do swojej oferty coraz więcej luksusowych modeli, na półkach zadebiutowały także staniki sportowe.

W latach 80. do sprzedaży trafiło więcej luksusowej bieliznyW latach 80. do sprzedaży trafiło więcej luksusowej bielizny W latach 80. do sprzedaży trafiło więcej luksusowej bielizny W latach 80. do sprzedaży trafiło więcej luksusowej bielizny

Ostatnia dekada XX wieku to mnóstwo nowości: w sklepach pojawiły się m.in. biustonosze dla przyszłych mam, bawełniane biustonosze non-iron oraz gładkie, czy niewidoczne pod ubraniem biustonosze "T-shirt Bra".

Początek XXI wieku to kolejny bardzo ważny projekt Marks&Spencer - marka jako pierwsza sieć sklepów detalicznych, wprowadził do oferty bieliznę dla kobiet po mastektomii.

XXI wiek to kolejne nowości: biustonosz dla kobiet po po mastektomii, stanik Carbon Neutral  czy linia Rosie Huntington WhiteleyXXI wiek to kolejne nowości: biustonosz dla kobiet po po mastektomii, stanik Carbon Neutral czy linia Rosie Huntington Whiteley XXI wiek to kolejne nowości: biustonosz dla kobiet po po mastektomii, stanik Carbon Neutral czy linia Rosie Huntington Whiteley XXI wiek to kolejne nowości: biustonosz dla kobiet po mastektomii, stanik Carbon Neutral czy linia Rosie Huntington Whiteley

Ostatnie lata pokazują, że brytyjski gigant, mimo wieloletniego doświadczenia w projektowaniu i sprzedawaniu bielizny, nie stracił polotu i świeżości w tym temacie. W ciągu ostatnich kilku lat na rynku debiutował biustonosz push-up, powiększający biust o 2 miseczki, stanik Carbon Neutral (którego nowoczesny sposób produkcji poskutkował nie tylko ograniczeniem emisji dwutlenku węgla do atmosfery, ale też poprawą warunków życia lokalnej społeczności, skupionej wokół ekologicznej fabryki bielizny M&S na Sri Lance) oraz kolekcja Rosie for Autograph, zaprojektowana przez Rosie Huntington Whiteley. Ta linia szybko zyskała status najszybciej sprzedającej się kolekcji bielizny w historii Marks&Spencer!

A z okazji 90 urodzin swojego pierwszego biustonosza, marka wprowadziła ponownie do oferty model Trellis, wzorowany na bestsellerowym modelu z lat 70.! Stanik bazuje na nostalgicznym wzornictwie z 1972 roku, ale w pełni korzysta z nowoczesnych tkanin i rozwiązań konstrukcyjnych. W odróżnieniu od swojego pierwowzoru, dostępny jest także w wersji z fiszbinami, odpowiadającej potrzebom współczesnej kobiety. Trellis dostępny jest w trzech odcieniach, w kolorze fuksji, czarnym i migdałowym, jego cena to 79 zł.

Z okazji 90 urodzin pierwszego biustonosza marka wprowadziła ponownie do oferty model Trellis, wzorowany na bestsellerowym modelu z lat 70.!Z okazji 90 urodzin pierwszego biustonosza marka wprowadziła ponownie do oferty model Trellis, wzorowany na bestsellerowym modelu z lat 70.! Z okazji 90 urodzin pierwszego biustonosza marka wprowadziła ponownie do oferty model Trellis, wzorowany na bestsellerowym modelu z lat 70.! Z okazji 90 urodzin pierwszego biustonosza marka wprowadziła ponownie do oferty model Trellis, wzorowany na bestsellerowym modelu z lat 70.!

Jak dobrać biustonosz do rozmiaru biustu i ubrania? Brafitterka wyjaśnia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.