Mówili o nim w "Wiadomościach", ale miał to gdzieś. Woli śpiewać dla 40 tys. osób. Mata na nowo wprowadza modę na trzy paski Adidasa

Michał Matczak nie tylko podbił polską scenę hip-hopową, lecz także serca modowych freaków. Młody raper nie wybiera takich marek jak Prada, Off-White i Gucci. Cofa się do lat 70. i na nowo definiuje bezklasowy komfort stroju ulicznego - nosi kultowy dres Adidas Beckenbauer.

Michał "Mata" Matczak - w dwa lata podbił polską i zagraniczną scenę hip-hopową

11 grudnia 2019 w serwisie YouTube został opublikowany teledysk do singla "Patointeligencja". Rozpętała się burza. Utwór Maty pobił rekordy popularności w internecie (6 mln odsłon w tydzień) i rozpoczął dyskusję na temat kondycji młodego pokolenia. Do rozmów dołączyli się publicyści, dziennikarze i politycy, którzy doszukiwali się w "Patointeligencji" politycznych kontekstów.

Zaledwie półtora roku później, 30 marca 2021 roku, raper wydał nowy singiel "Patoreakcja", który był odpowiedzią na jego odczucia związane z burzą wokół "Patointeligencji". Michał Matczak nie pozostawił suchej nitki na wypowiedziach Jacka Kurskiego, Krystyny Pawłowicz i Jarosława Jakimowicza. Rapował o swojej twórczości i przeszłości, która zaprowadziła go na szczyt. 

 

1 października 2021 roku Mata wydał swój drugi studyjny album "Młody Matczak", a 2 października zagrał koncert dla ponad 40 tys. osób na warszawskim Bemowie. Na scenę wyszedł szczupły chłopak w białych bokserkach i szafirowym dresie Adidas Beckenbauer z trzema białymi paskami. W moment porwał całą publiczność i wykonał utwory z nowej płyty. Jedną z nich jest "Szafir". Piosenka liryczna, która podobnie jak "Kiss Cam" ma romantyczny charakter. Czy to przypadek, że Mata wybiera właśnie niebieski dres Adidasa, żeby zaśpiewać utwór o "oczach Bombay Sapphire"? Już nie raz przekonaliśmy się, że sceniczne stylizacje potrafią nieść przekaz. Niebieski jest odniesieniem do radiowego hitu, w którego teledysku występuje sama Anja Rubik. Piosenka, w której Mata rapuje o kolorze Bombay Sapphire, może być też bezpośrednią reklamą alkoholu, który ostatnio jest dość często promowany przez znanych influencerów np. Gonciarza. Mimo wszystko wolimy wierzyć, że nie chodzi tutaj o alkohol. Niebieska barwa niesie za sobą ukrytą symbolikę. W semantycznym kontekście oznacza kreatywność i dynamizm, które bez dwóch zdań możemy przypisać Macie. 

Michał Matczak w czasie koncertu na warszawskim BemowieMichał Matczak w czasie koncertu na warszawskim Bemowie fot. Konrad Welenc/ IG @33mata

 

Dres Maty odbił się szerokim echem - raper zrezygnował z markowych ubrań marek premium na rzecz sportowego looku z przełomu lat 70. i 80. To właśnie wtedy takie marki jak Adidas, Champion i Le Coq Sportif zacieśniły współpracę z hip-hopem. Uliczny gatunek domagał się uwagi - był młody, kreatywny i krzykliwy. Marka Adidas szybko zareagowała na kulturowy boom. W 1985 roku trzech raperów z Run-DMC założyło na swój koncert dresy Adidasa - wtedy oficjalnie przekształcił się w strój hip-hopowy.

 

Historia dresu Adidas Beckenbauer

Kultowy dres Adidas z trzema pasami stał się ikoną kultury, która wywodziła się ze sportu. Chociaż marka Adidas istnieje od 1925 roku, dopiero w latach 60. Adi Dessler, założyciel brandu, zdecydował się rozszerzyć swoją ofertę i zaprojektował profesjonalną odzież dla sportowców. Pierwszym projektem był dres Adidas Beckenbauer, którego nazwa powstała od nazwiska popularnego piłkarza Franza Beckenbauera. W 1967 roku firma Adidas zaproponowała współpracę sportowcowi. Zgodził się na tę propozycję i tak rozpropagował biało-czerwony dres z trzema paskami.

Na początku dres przypadł do gustu przede wszystkim innym sportowcom. Był wykonany z syntetycznych materiałów, które miały dobrą termowentylację. Komplety zostały zaprojektowane w intensywnych kolorach nie bez powodu. Energetyczne barwy miały zwiększyć widoczność zawodników na boisku. Pierwszym modelem był dres z wysokim kołnierzem i praktycznym zamkiem błyskawicznym. W późniejszych latach próbowano ulepszyć model z 1967 roku, jednak okazało się, że pierwowzór nie ma sobie równych.

Dres Adidasa na przełomie lat 70. i 80. zrewolucjonizował świat mody. Zaczęli go nosić hip-hopowcy, którzy odegrali dominującą rolę w kształtowaniu globalnego młodzieżowego stylu. W latach 90. i 00. marka nie zwalniała tempa. Dres z trzema paskami był jednym z najlepiej sprzedających się produktów Adidasa. W 2004 roku, kiedy stery w Adidasie objęła Stella McCartney, dres zaczął podbijać serca miłośniczek mody. Dzisiaj jest jednym z elementów damskiej i męskiej garderoby.

 

Wraz z rozwojem trendu athleisure, dres z trzema paskami może zyskać na sile. Połączenie eleganckiej i sportowej mody jest stylowe i wygodne. Już nie jesteśmy w tej samej modowej erze, co kiedyś. Dzisiaj zamiast szpilek nosimy sneakersy, a sukienkę wymieniamy na dres. Ten szczególny, z trzema paskami, znów wraca do łask. Teraz to tiktokerzy, instagramerzy, youtuberzy i raperzy przemawiają do nas stylem. W Polsce dyktuje modę Młody Matczak, a niebieski dres i sam image Maty naśladuje choćby Julia Kuczyńska Maffashion. Jej halloweenowe przebranie obiegło polski internet. Peruka z blond włosami, wysoko naciągnięte bokserki i niebieski dres Adidas Beckenbauer niedługo mogą nie być przebraniem. Mata staje się trendsetterem - nie tylko muzycznym, ale i modowym. 

 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.