Zawód na topie: digital influencerka. Kim jest i czym się zajmuje?

Łatwy i przyjemny sposób na zarobek, czy mozolna praca wymagająca zaangażowania i dostępności 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu? O digital influencerkach mówi się ostatnio sporo, wiele osób nie szczędzi im słów krytyki, chociaż większość nie do końca zdaje sobie sprawę, co dziewczyny trudniące się takim zajęciem naprawdę robią. Wszystkie wątpliwości rozwiał w rozmowie z nami specjalista platformy indaHash.

Kim jest digital influencerka i na czym konkretnie polega jej praca?

- “Influencerami” określamy osoby, które wywierają pewien wpływ na ludzi. Influencer poprzez swoje wybory, wypowiedzi, publikacje oddziałuje na osoby, do których dociera. Może przykładowo polecać ulubione produkty, ale równie kreować postawy i przekonania.  

Osoba, która prowadzi swój profil np. na Instagramie czy Facebooku w ciekawy i wiarygodny sposób, skupia wokół niego uwagę coraz szerszego grona, a dzięki istniejącym aplikacjom, takim jak indaHash, influencer może zdecydować się na zarabianie na swojej pasji.

Marki chętnie nawiązują współpracę z influencerami, ponieważ treści, które tworzą i publikują, są ciekawe, kreatywne, a przede wszystkim naturalne - nie są odbierane jak reklama. Osoby wpływowe osiągają też wysokie zasięgi i zaangażowanie, ponieważ dobrze znają swoich odbiorców, wiedzą jak zaprezentować dany produkt czy akcję tak, żeby wywołać pożądane reakcje.

Praca influencera polega zatem m.in. na przygotowaniu i opublikowaniu na swoich platformach takich treści (np. teksty, zdjęcia, wideo), które zaprezentują w atrakcyjny sposób określony temat czy produkt.

Digital InfluencerDigital Influencer fot. shutterstock

Czy, aby zostać digital influencerką konieczne jest posiadanie swojego miejsca w sieci poza Instagramem lub Facebookiem? Bloga, kanału na YouTube itp.?

- Nie, nie jest to koniecznie, ale z pewnością pomocne. Wielu influencerów zaczynało od kanału na YouTubie (vloga) lub bloga, a następnie rozszerzyło działalność lub ją przeniosło na inne platformy - Instagram, Facebook itp. Posiadanie dodatkowego konta na wielu platformach zwiększa zasięg wpisów, filmów czy zdjęć.

Przykładem influencerki, która przeszła jedną z takich ścieżek, może być Kaja z GlobStory. W 2014 roku założyła bloga “HALO Turcja”, a krótko po tym kanał YouTube o tej samej nazwie, profil na Instagramie oraz na Facebooku. Po wyprowadzce z Turcji, w październiku 2015 roku, Kaja zdecydowała się na nowy tytuł - GlobStory i tak też nazwała nowego bloga, a kanały na Instagramie, Facebooku i YouTubie przemianowała. Obecnie podróżnicze filmy Kai ogląda kilkadziesiąt tysięcy innych osób. Na Instagramie jej treści docierają do ponad 17 tysięcy obserwujących. Kolejne miejsca w sieci pozwalają jej na komunikację z szerszą grupą ludzi, którzy konsumują content w różny sposób. Oczywiście możliwe jest, że wielu użytkowników śledzi jej przygody na każdej z tych platform jednocześnie, ale w obliczu coraz bardziej zawiłych algorytmów rządzących treściami autorka zwiększa szanse pokazywania swoich materiałów jej fanom. 

Czy w Polsce dużo jest osób, które zajmują się tym profesjonalnie? Tzn. obecność w serwisach społecznościowych, publikowanie tylko tam zdjęć promujących marki jest ich jedynym zajęciem i tylko z tego się utrzymują? 

- Liczba osób, które za swoją drogę zawodową obrały pracę jedynie jako influencer, jest trudna do oszacowania. Najczęściej tego typu działalność jest dodatkowym źródłem dochodu (początkowo nie są to duże sumy).

Obecnie w aplikacji indaHash, która ułatwia współpracę między markami i influencerami, zarejestrowanych jest niemal 513 tys. kont. Wśród nich znajdziemy zarówno pełnoetatowych influencerów, jak i osoby, które mają wiele innych pasji i “zwyczajną” pracę.

.. fot. shutterstock

Jakie stawki obowiązują obecnie na rynku? Jaką kwotę można dostać za jeden post na Instagramie i od czego to zależy?

- Stawki za post zależą od wielu czynników: zasięgu danego posta, liczby fanów na profilu, liczby reakcji pod zdjęciem/filmem (komentarze, polubienia oraz udostępnienia), rodzaju kampanii, rynku itd. Istnieją też marki, które z influencerami współpracują na zasadach barterowych - w zamian za publikację treści oferują im swoje produkty czy usługi. 

Jak można zostać digital influencerką? Jak zacząć? Gdzie bywać i z kim się "trzymać"?

- Na początku zadaj sobie kilka pytań: co jest moją pasją? Co chcę przekazać innym? Czym mogę się wyróżnić na tle innych kanałów o podobnej tematyce - a może będziesz pionierem w wybranym obszarze? Jakiego typu treści chcę tworzyć - czy komfortowo będę czuć się przed kamerą?

Użytkownicy cenią sobie oryginalność, osobowość, estetykę treści, ale ponad wszystko -  szczerość. Dlatego nie warto robić tego, co wszyscy. Rób to, co jest twoją pasją. Pamiętaj też o słuchaniu swoich fanów i udowadniaj każdym swoim materiałem, że zasługujesz na ich czas i uwagę.

Kto jest dzisiaj najbardziej na topie? Kim są najbardziej znane digital influencerki w Polsce?

- Do najbardziej znanych influencerek w Polsce należą Ewa Chodakowska, Anna Lewandowska i Martyna Wojciechowska. Od dłuższego czasu dostrzegamy jednak rosnące znaczenie osób, które określamy mianem “mid-tier influencers” - czyli takich twórców, którzy docierają do znacznie mniejszych grup fanów (1 tys. - 10 tys.), często mocno sprofilowanych, ale za ogromnie zaangażowanych.

Dla każdej niszy tematycznej będziemy zatem mówić o innych influencerach, którzy są “na topie”. Miłośnicy fotografii z przyjemnością śledzą posty @mrsostrovia. @scraperka dostarcza piękny content z kategorii interior/home, estetyka jej zdjęć to podstawa, a duże zaangażowanie to dowód na to, ile pasji wkłada w publikowane treści. Dziewczynom pomysłów na stylizacje i garść porad kosmetycznych dostarczy @olcyk, która została również ambasadorką marki Bielenda. Mamy natomiast z przyjemnością odwiedzają profil @lauracocoreiss, która posty parentingowe miesza z tymi lifestyle’owymi.  

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.