Internet jest kobietą

Internet nie jest wybitnie męskim medium - zgodnie z wynikami zawartymi w raporcie Gemius ?Kobieta w sieci? dla aż 53 procent badanych internautek surfowanie w sieci to najczęstszy sposób na spędzanie wolnego czasu

Od momentu, kiedy komputery i dostęp do sieci stały się popularne wśród kobiet na masową skalę, życie ich stało się prostsze jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Zakupy, nawiązywanie kontaktów biznesowych, poznawanie mężczyzn, zdobywanie porad, lektura magazynów lifestylowych... te, i setki innych czynności wykonywanych za pomocą internetu przyciągają do komputerów damską część populacji jak magnes. "Raport "Kobieta w sieci" jest kompleksowym studium cech i zachowań polskich użytkowniczek sieci, oferującym unikatową wiedzę o preferencjach internautek. Pozwala dogłębnie poznać zwyczaje zakupowe Polek korzystających z internetu, co znacząco ułatwia tworzenie kampanii marketingowych. Pokazuje internautki nie tylko poprzez pryzmat danych demograficznych, ale również pod względem ich stylu życia, który jest jednym z najważniejszych czynników definiujących potencjał zakupowy", powiedział Robert Hałacz, Dyrektor Sprzedaży w Gemius SA.

Pierwsze w segmencie badanych kobiet są panie, określone hasłowo Normaleski. Kim one są? To kobiety posidające ustabilizowaną sytuacją życiową, często mężatki i matki, nie rezygnujące jednak z kariery zawodowej i rozwoju intelektualnego. Cenią sobie wartości pragmatyczne, życie rodzinne, zdrowie i pracę. Ta grupa kobiet jest dobrze wykształcona i co ważne - nie traktuje zakupów jako rozrywki samej w sobie. Normaleski rozważnie gospodarują niemałym budżetem jakim dysponują. Stanowią one największy segment spośród wyróżnionych w badaniu - to grupa aż 32 procent internautek.

Zaraz po Normaleskach pod względem liczebności segmentem (25 procent internautek) są rozsądne, oszczędne i rodzinne Siatkarki. Matka Polka to chyba najlepsze określenie tej badanej grupy. Jak wskazuje umowna nazwa tej grupy, często można spotkać je idące z siatkami pełnymi zakupów dla całej rodziny. Kobiety te doskonale wiedzą co znaczy poświęcenie dla rodziny i przez to nie realizują własnych pasji. Siatkarki mieszkają głównie w mniejszych miejscowościach i na wsi, są gorzej wykształcone niż pozostałe grupy. Z racji niskich dochodów niezbyt lubią zakupy, ale są otwarte na promocje konsumenckie. Ich system wartości to rodzina, zdrowie, praca i wiara.

Szafiarki należą do kolejnego z badanych segmentów, a są to dobrze sytuowane, wykształcone młode kobiety, bedące singielkami bądź pozostające w wolnych związkach. Ich duże zainteresowanie modą i nowinkami oddaje sama nazwa segmentu. Panie należące do tej grupy mieszkają w dużych miastach, cenią niezależność i możliwość samorealizacji. Ich główne hobby to zakupy, dużą wagę przywiązują do marki i jakości produktów. Prowadzą aktywny tryb życia, w wolnym czasie chodzą do klubów, kina lub spotykają się ze znajomymi. Szafiarki stanowią 13 procent populacji polskich internautek.

Młode pasjonatki kina, teatru i książek, które nie przegapią żadnego znaczacego wydarzenia kulturalnego - tak w skrócie można opisać segment Kulturystek. Te ceniące miłość i przyjaźń oraz możliwość realizowania własnych pasji kobiety stanowią 10 procent ogółu pań korzystających z internetu. Często są to studentki, które wolą wydać zarobione pieniądze na polecany spektakl w teatrze niż na modną w tym sezonie parę butów. Postawa antykonsumpcyjna przekłada się na ich niechęć do promocji i konkursów oraz unikanie dużych centrów handlowych, w miejsce których wybierają małe sklepy blisko domu.

Ostatnią wyróżnioną grupą są Tenisistki, umownie określane tak od rodzaju noszonego obuwia - segment ten tworzą najmłodsze internautki. Są to dziewczyny w wieku licealnym, często zamieszkujące mniejsze miejscowości, dla których ważne są takie wartości jak miłość, przyjaźń i wiara. W wolnym czasie lubią robić zakupy, choć dysponują mniejszym budżetem niż na przykład Szafiarki. To mało świadome konsumentki, które kupują najtańsze produkty, często w promocji. Ich słabością są katalogi wysyłkowe. Tenisistką jest co piąta polska internautka.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.