Klasyka stylu: okulary Ray-Ban

Monika Bielkiewicz
23.05.2016 11:00
Ray-Ban to najlepiej sprzedająca się marka okularów na świecie. Uwielbiana przez celebrytów, swoje początki i wielki sukces zawdzięcza... pilotom. Dzisiaj chyba każdy zna ten brand i chce mieć chociaż jedną parę tych okularów w swojej szufladzie. Nas to nie dziwi!

okularyRayban.com

Co dosłownie oznacza ray ban? Blokadę promieni. Ta nazwa miała podkreślać, że okulary mogą blokować blask i chronić oczy przed promieniami. Gdyby nie piloci i ich kłopoty w powietrzu (cierpieli na bóle głowy i nudności z powodu blasku słońca i dużych odległości, które pokonywali), moglibyśmy nigdy nie usłyszeć o tej marce. W 1929 roku generał MacCready zwrócił się do Ray-Ban z prośbą o stworzenie nowego typu okularów dla sił powietrznych, które będą chroniły pilotów przed słońcem na dużych wysokościach oraz zapewnią im wyraźny obraz w polu widzenia. I tak powstały okulary z soczewkami, które mogły blokować wysoki procent widzialnego światła.

Okulary - ikony

Ray-BanRay-Bany w latach 50.

W 1936 roku pojawiły się okulary z oprawą z tworzywa sztucznego i soczewkami, które mogły blokować wysoki procent światła widzialnego  -  słynny model Aviator. W 1938 roku pojawił się Shooter, dostępny w dwóch typach soczewek: Ray-Ban Green i Kalichrome  (miał jasnożółte szkła, które sprawdzały się we mgle). W 1952 roku pojawił się model Wayfarer, zaprojektowany przez Raymonda Stegemana. Miał prostą konstrukcją i pasował zarówno mężczyznom, jak i kobietom. W 1967 na rynku zadebiutował model Balorama.  W 1971 roku model ten spopularyzował Clint Eastwood wcielając się w tytułową rolę w filmie "Brudny Harry".

Ray-Bany na ekranie oraz w teledyskach

Ray-BanAudrey Hepburn w słynnej scenie "Śniadania u Tiffany'ego"

Gdzie okulary Ray-Ban odegrały najważniejsze role? Na wielkim ekranie, oczywiście. Model Wayfarer pojawił się  w filmie "Śniadanie u Tiffany'ego" na nosie Audrey Hepburn. Ponadto można je było zobaczyć w takich hitach jak: "Północ, północny zachód", "Blues Brothers", "Ryzykowny interes", czy "Rain Man". Aviatory nosił oczywiście Tom Cruise w hicie "Top Gun". W 1982 roku marka podpisała roczny kontrakt opiewający na sumę $50,000, a okulary Ray-Ban pojawiły się w ponad 60 filmach oraz serialach ( w latach 1982-1987). Nie tylko aktorzy pokochali słynne okulary. Do wzrostu ich popularności przyczyniła się także rzesza znanych muzyków: Madonna, Michael Jackson, Elvis Costello, Morissey, The Ramones, Debbie Harry czy U2 to tylko niektórzy z najsłynniejszych fanów marki.

Ray-BanRay-Ban 2016

Ciekawostki

Pierwszą osobą, która spopularyzowała model Aviator był... generał Douglas MacArthur. Gdy w czasie II wojny światowej wylądował na plaży na Filipinach, został sfotografowany w okularach Ray-Ban, właśnie w modelu Aviator.

Kiedy Tom Cruise pojawił się w filmach "Ryzykowny interes", "Rain Man" czy "Top Gun", sprzedaż modeli Wayfarer wzrosła o 50%, a Aviatorów aż o 40%.

Model Wayfarer był ulubionym modelem prezydenta Johna F. Kennedy'ego.

Więcej o: