Polska marka NAGO, założona w 2018 roku, bez wątpienia zasługuje na miejsce w naszym zestawieniu. Zamiast gonić za sezonowymi hitami, stawia na ponadczasowy design - klasyczne elementy, takie jak topy, koszule, swetry, które nie tracą na wartości z upływem czasu. Jej filozofia opiera się na myśleniu ekologicznym: projektować w taki sposób, by za pięć, dziesięć lat ubrania wciąż wyglądały dobrze i mogły być bazą każdej szafy kapsułowej. Kluczem jest tu prostota - to nie modny wzór ma znaczenie, ale jego pochodzenie, sposób produkcji i warunki, w których ubrania powstają. Marka optymalizuje zużycie materiałów, wykorzystując tylko te, które są certyfikowane i przyjazne dla środowiska, jak bawełna organiczna, cupro i tkaniny posiadające certyfikaty Gots i Oeko Tex. Co istotne, 1% rocznego obrotu NAGO ze sprzedaży ubrań ekologicznych trafia na konta fundacji wspierających ochronę środowiska.
Pat Guzik, po latach pracy w Hong Kongu, gdzie stworzyła swoją upcyclingową kolekcję kapsułową dla marki Shanghai Tang, obecnie projektuje w Krakowie, łącząc streetwear z high fashion. Jej projekty przechodzą przez wiele etapów zrównoważonego rozwoju - od współpracy z lokalnymi producentami i małymi szwalniami, przez starannie dopracowane kroje, aż po maksymalne wykorzystanie tkanin i eliminację ścinek odzieżowych podczas produkcji. Linia ubrań "RE-LOVE", powstaje z materiałów pozyskanych z alternatywnych źródeł, takich jak second-handy czy końcówki kolekcji tkanin. Etykiety i opakowania marki są w 100% wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu, by mogły być ponownie wykorzystane lub szybko się rozłożyć.
Choć założona stosunkowo niedawno, bo w 2019 roku, zdążyła już zdobyć uznanie na polskim rynku. Kierując się filozofią zero waste i ekologiczną produkcją, Bohema Clothing tworzy ponadczasowe klasyki, które powstają ręcznie, dzięki pracy lokalnych polskich rzemieślników. Co ją wyróżnia? Marka korzysta z innowacyjnych materiałów. W ofercie znajdziemy, na przykład, kolekcje wykonane z naturalnych roślinnych skór. Marka zasłynęła dzięki wegańskiemu obuwiu - baleriny wykonane ze skóry z kaktusa, oxfordy ze skóry z jabłek czy sneakersy ze skóry z winogron to tylko niektóre z jej nowatorskich propozycji. Wszystkie produkty są nie tylko wegańskie, ale także zrównoważone i zgodne z zasadami "fair trade", co oznacza sprawiedliwe warunki pracy na każdym etapie produkcji.
Materiały, które wykorzystuje marka Osnova, są pozyskiwane od rzetelnych producentów m.in. z Włoch, Portugalii czy Japonii. Ekologia idzie tu w parze z ponadczasową formą - ubrania mają służyć przez lata, będąc uniwersalnym dopełnieniem szafy kapsułowej. W jej ofercie znajdziemy ubrania produkowane z ekologicznych materiałów, takich jak elastan z recyklingu certyfikowany przez GRS - włókno klasy premium, wytwarzane w ponad 50% materiałów wtórnych. Innym jest Newlife™ poliester, który powstaje w 100% z przetworzonych butelek wyławianych z oceanów. Przy jego produkcji zużywa się 94% mniej wody i 60% mniej energii, a emisja dwutlenku węgla jest aż o 32% niższa.
Każda torebka tej marki to małe dzieło sztuki - starannie zaprojektowane z najwyższej jakości materiałów, z dbałością o najmniejszy detal. Specjalnością marki są wegańskie torebki, które powstają z włoskich tkanin pochodzenia roślinnego, takich jak skóra z jabłek, ananasów, kukurydzy czy winogron. Dzięki temu projekty mają minimalny wpływ na środowisko, a ich produkcja wymaga niewielkiej ilości wody i energii odnawialnej. Tkaniny, choć przypominają naturalną skórę, są w pełni wegańskie i zgodne z duchem zero waste. W 2018 roku Alexandra K zdobyła nagrodę PETA w Wielkiej Brytanii za najlepszą wegańską torbę wykonaną ze skóry z jabłek, plasując się z zestawieniu obok wielkich marek, takich jak Gucci, Burberry czy Michael Kors.