"Szyją" ubrania, których nie da się dotknąć. Nueno jako pierwsza polska marka tworzy digital fashion

Digital fashion to już nie znak przyszłości. Tych ubrań nie założysz i nie dotkniesz, a istnieją naprawdę. Nueno zachwyciło nowatorskim pomysłem.

Wirtualny świat mody

Nie tak dawno temu pisałam o nowej kolekcji na sezon jesień-zima 2021 marki Balenciaga, która swój debiut miała w grze komputerowej. Kolekcja Afterworld: The Age of Tommorow stała się pomostem między modą przeszłości a przyszłości. Niedługo po ogłoszeniu wirtualnej kolekcji powstała aplikacja na telefon Drest, która jest jednocześnie pierwszą interaktywną grą z wykorzystaniem mody luksusowej. Cyfrowe wersje modelek prezentują ubrania z nowych kolekcji światowej sławy projektantów. Ty odpowiadasz za styl swojego awatara - możesz go ubierać w najnowsze rzeczy od światowej sławy projektantów. Chociaż pomysł wydawał się szalony, zadziałał. Gra odniosła sukces i gromadzi coraz więcej "internetowych stylistów". 

Jak się okazało, to nie koniec zmian, które wprowadzają na rynek nowe pojęcie mody pod hasłem "digital". Jeśli kiedykolwiek zadawaliście sobie pytanie, czy moda przeniesie się do wirtualnego świata, ten proces już się rozpoczął. Poprzedni sezon udowodnił, że tydzień mody może istnieć bez hucznych i wysokobudżetowych pokazów. Kopenhaski fashion week przeniósł się w sferę online na wzór marki Ralph&Russo, która nową kolekcję zaprezentowała na swoim Instagramie. Institute of Digital Fashion, który rozpoczął swoją działalność z końcem 2020 roku, ma się stać modową platformą przyszłości. Oferuje on cyfryzację mody i tworzenie kolekcji online. Odwzorowuje każdy element garderoby za pomocą wirtualnego złudzenia, które przypomina kopię rzeczywistego ubrania - ubranie prezentowane jest bez użycia modelki, ale nadal zachowuje swoje kształty. Klientami instytutu są już Nike, Adidas, Balenciaga, Alexander Wang, ale też Lexus czy Samsung.

 

Pierwsza polska marka tworzy ubrania cyfrowe

Polska moda zdaje się rozumieć zmiany, które nadchodzą w sektorze modowym. Nueno to pierwsza na polskim rynku marka ubrań cyfrowych. Ich odzieży nie dotkniesz, nie przymierzysz, ani nie zobaczysz "na żywo". Sesja zdjęciowa do pierwszej kolekcji marki została przeprowadzona z nieistniejącymi fizycznie stylizacjami. Dopasowanie ubrania do modelki zostało stworzone z pomocą programu komputerowego. Ubranie zostało "nałożone" na sylwetkę. Pierwszy projekt marki zakładał "uszycie" płaszczy z cyfrowych tkanin i zaprezentowanie ich online. Digital fashion, czyli wirtualna moda powstaje w oparciu o tradycyjny proces projektowania i szycia odzieży. Prawdziwe tkaniny zostały zamienione na ich komputerowe odpowiedniki, a projektant skorzystał z wirtualnych wykrojów na wzór tych realnych do stworzenia płaszcza. Streetwearowy model TECHNO ma symbolizować zmienny związek między modą tradycyjną a modą cyfrową. 

Działania marki Nueno to krok ku modzie przyszłości. Tworząc ubrania bez użycia realnych materiałów, redukujemy zużycie surowców naturalnych (np. wody) oraz zużycie odpadów, które powstałyby przy tworzeniu kolekcji w tradycyjnym wydaniu. Nueno to pierwsza w Polsce marka, która wraca do unikatowości ubrań z XX wieku. Nie produkuje masowo. Pokazuje na swojej stronie możliwe projekty, tworząc internetowy sklep z rzeczami online. Konsument, który zdecyduje się na zakup, dostanie produkt dopasowany do swoich preferencji.

 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.