Informacje, które rozgrzewały w tym roku świat mody do czerwoności. Spektakularne sukcesy, głośne debiuty, kontrowersyjne kreacje i wyjątkowe rocznice. Omawiane przez całe tygodnie pokazały, że moda to coś więcej niż tylko ubrania.
"Vogue" wkracza do Polski
O tym, że biblia mody doczeka się w końcu swojej polskiej edycji, dowiedzieliśmy się już w połowie 2017 roku. Przez następnych kilka miesięcy docierały do nas nieustanne spekulacje na temat składu redakcji i modelek, które mogłyby się pojawić na łamach historycznego pierwszego numeru. O ile informację, że rodzimym "Vogue'iem" pokierują Filip Niedenthal i Małgorzata Bela przyjęto dosyć spokojnie, to o debiutanckiej okładce dyskutowali wszyscy. Dla jednych zdjęcie Juergena Tellera, na którym Małgorzata Bela i Anja Rubik pozują na tle czarnej wołgi i Pałacu Kultury i Nauki, było genialne i światowe, dla innych smutne i przedstawiające Polskę w sposób stereotypowy i krzywdzący. Szum wyszedł tytułowi na dobre - potrzebny był dodruk, a ostatecznie sprzedano ponad 180 tys. egzemplarzy. Choć kolejne numery nie powtórzyły tego sukcesu, to Vogue nadal plasuje się w czołówce najchętniej czytanych polskich magazynów luksusowych.
Okładka pierwszego polskiego Vogue wzbudziła skrajne emocje Instagram @vogue.polska
Reserved podbija świat
Jeśli mielibyśmy wskazać polską markę, o której w mijającym roku było najgłośniej, to bez wątpienia byłoby to Reserved. Dla brandu, który jeszcze kilka lat temu przeżywał poważne problemy finansowe, mijające 12 miesięcy to nieustające pasmo sukcesów. Kilka dni temu ogłoszono, że otwarty w trzecim kwartale 2017 roku salon przy Oxford Street w Londynie, w ciągu pierwszego roku działalności wypracował ok. 10 milionów funtów przychodu. Zaledwie chwilę wcześniej hucznie świętowano premierę kolekcji stworzonej ze współpracy z redaktorami brytyjskiego Vogue. Wielkie poruszenie wywołało też otwarcie salonu Reserved w Izraelu. Brand posiada sklepy w ponad 20 krajach na całym świecie, a jego przedstawiciele zapowiadają, że to dopiero początek zagranicznej ekspansji.
Reserved mijający rok może zaliczyć do bardzo udanych. Premierę miała m.in. kolekcja stworzona z brytyjskim Voguem Mat. prasowe
Królewska suknia Givenchy
Temat majowego ślubu księcia Harry'ego i Meghan Markle tygodniami nie schodził z pierwszych stron najbardziej poczytnych gazet i serwisów. Komentowano wszystko: listę gości, agendę uroczystości oraz oczywiście wygląd pary młodej. Sporo kontrowersji wzbudziła zwłaszcza suknia, w której amerykańska aktorka poszła do ołtarza. Prosta, delikatnie opływająca sylwetkę kreacja projektu Clare Waight Keller - dyrektor kreatywnej domu mody Givenchy, u jednych wzbudziła zachwyt, a u innych... rozczarowanie. Ci drudzy zarzucali jej, że jest zbyt skromna i źle dopasowana. Podobne emocje wywołały także makijaż i fryzura księżnej.
Księżna Sussex w dniu ślubu wyglądała naturalnie i raczej skromnie Instagram @kensingtonroyal
10 lat marki Victoria Beckham
Dla brytyjskiej projektantki mijający rok był wyjątkowy. Dokładnie 10 lat temu światło dzienne ujrzała jej pierwsza kolekcja. Choć początkowo branża była do ex-Spicetki nastawiona bardzo sceptycznie, szybko okazało się, że żona legendarnego piłkarza ma po prostu... talent. I smykałkę do biznesu. Dzisiaj zaproszenie na pokaz Beckham jest jednym z najbardziej pożądanych na Fashion Weeku, w jej kreacjach pozują światowe gwiazdy, a ona sama zgarnia najważniejsze modowe nagrody. O tym jak Brytyjka świętowała swoją pierwszą dekadę w fashion biznesie, pisaliśmy tutaj: Victoria Beckham - od Posh Spice do cenionej projektantki. 10 lat marki świętuje w swoim stylu.
Victoria Beckham to dzisiaj uznana projektantka i właścicielka modowego imperium Instagram @victoriabeckham
Nie od dziś wiadomo, że Instagram to nośnik trendów. To tu kumulują się nowe pomysły i najmodniejsze elementy. Moda żywi się pięknymi zdjęciami "wrzucanymi" przez influencerów, a Instagram to obecnie jej najlepszy przyjaciel.
Brzydkie buty a' la Balenciaga
Co zrobić, aby z brzydoty zrobić światowy trend? O radę należałoby zapytać Demnę Gvasalię z domu mody Balenciaga, który jest autorem najmodniejszych butów tego roku. Mowa o sneakersach inspirowanych latami 90. Mają one masywną podeszwę i wyglądają na dużo za duże, ale to nie przeszkadza, by nosić je do delikatnych sukienek albo eleganckich spódnic. Buty podobne do modelu Balenciagi można było kupić w wielu "sieciówkach", m.in. w Zarze czy Topshopie. Zajrzyj do naszego artykułu: Najmodniejsze sneakersy sezonu kupisz teraz nie tylko u Balenciagi.
Masywne sneakersy Balenciaga to najmodniejsze buty 2018 roku Instagram @jemerced / @linda.2849
Torebki koszyki
W 2018 roku koszyki nosiliśmy nie tylko na plażę! Torebki wykonane z rafii królowały na ulicach miast, w stylizacjach dziennych i wieczorowych. Podobnie jak w przypadku brzydkich sneakersów, wszystko zaczęło się od Balenciagi, a konkretnie modelu "Raffia tote", który rozszedł się jak świeże bułeczki, mimo zawrotnej ceny 1135 funtów. Modne były nie tylko koszyki od projektantów. W 2018 roku stawialiśmy na lokalne wyroby "no name" we wszystkich możliwych kształtach!
Małe i duże, okrągłe i podłużne - torebki koszyki to prawdziwy hit 2018 roku Kolaż Avanti24 / Instagram @blaireadiebee/ @zara
Belt bag, czyli nerka w wersji "chic"
"Belt bag", czyli torebka na pasku, to szykowna wersja popularnej nerki. W 2018 roku lansowały ją takie domy mody jak Prada, Gucci czy Louis Vuitton, a na polskim rynku Zofia Chylak, która uczyniła z niej swój znak rozpoznawczy. Aby nosić modną torebkę, niekoniecznie trzeba było wydawać fortunę. Emily Ratajkowski, której z pewnością nie brakuje budżetu, pokazywała się z wężową "belt bag" Mango za 69,90 złotych.
Torebka na pasku to jeden z bestsellerów Zofii Chylak. Wężowy model z Mango w wersji 'low cost' pokochały nawet gwiazdy Instagram @chylak.bags / @mango
Kurtki puchowe
Mówi się, że moda rzadko chodzi w parze z praktycznością, ale nie dotyczy to kurtek puchowych - ciepłych i wygodnych. W 2018 roku to właśnie one rządziły w jesienno-zimowych kolekcjach. Inspiracją są lata 80., więc im bardziej kolorowe, obszerne, albo połyskujące modele - tym lepiej. Oliwy do ognia jak zwykle dolała marka Balenciaga, proponując przerysowane kurtki puchowe w wersji XXL. Sportowy styl przenika do mody codziennej i luksusowej tak intensywnie, że dziś trudno już oddzielić od siebie poszczególne kategorie.
Kurtki puchowe to najmodniejsze okrycie wierzchnie 2018 roku Instagram @classy.lady.kw
W ciągu roku swoje premiery ma niezliczona ilość kolekcji. Jedne przechodzą bez echa, o innych dyskutuje się jeszcze wiele tygodni po tym, jak trafią do sklepów. W 2018 roku te najgłośniejsze wyróżniały nietypowy motyw lub... zaskakujący twórca.
Wszyscy świętują 90. urodziny Myszki Miki
Jedna z najbardziej kultowych postaci z bajek w tym roku obchodziła swoje 90. urodziny. Kiedy w 1928 roku Walt Disney tworzył Myszkę Miki, pewnie nie spodziewał się, że kiedyś ten bohater kreskówki dla dzieci stanie się ważną częścią popkultury. Właściwie nie było miesiąca, żeby do sklepów nie trafiła kolejna kolekcja z Miki w roli głównej. Vans ozdobił jej wizerunkiem swoje kultowe trampki, Levi's legendarne dżinsy i bluzy, a marki Apart i Pandora stworzyły specjalną biżuterię dla fanów tej bajki.
Specjalne kolekcje z okazji 90. urodzin Myszki Miki przygotowało wiele znanych marek Mat. prasowe Levi's i Vans
Anja Rubik tworzy kolekcję #Sexedpl
Mijający rok był przełomowy dla polskiej topmodelki. Częściej niż o zawodowych sukcesach Rubik pisano o jej zaangażowaniu społecznym i politycznym. Anja zaczęła wielką narodową dyskusję o edukacji seksualnej, zachęcała także do tolerancji i otwartości. Najpierw zainaugurowała kampanię #SexEd, następnie wydała książkę pod tym samym tytułem, a na koniec wraz z Local Heroes stworzyła kolekcje ubrań. Bluzy i T-shirty z hasłami nawiązującymi do miłości, tolerancji i samoakceptacji są do kupienia na platformie Showroom.
Anja Rubik #Sexedpl x Local Heroes Mat. prasowe / Kolaż Avanti24
Kolejny projekt Jessiki Mercedes
Ten news zaskoczył nas pod koniec roku, ale wywołał tak wielkie poruszenie w sieci, że trudno nie umieścić go w zestawieniu. Jessica Mercedes powiększa swoje modowe imperium. Po sukcesie jaki odniosła pierwsza marka blogerki (kostiumy kąpielowe Moiess), postanowiła ona pójść za ciosem i stworzyć całą autorską linię ubrań pod brandem veclaim. Pierwsza kolekcja to przede wszystkim sukienki. Wszystkie szczegóły dotyczące nowego projektu Jessiki Mercedes opisaliśmy w tym artykule.
W grudniu na polskim rynku zadebiutowała marka veclaim. - nowy projekt Jessiki Mercedes Mat. prasowe
Szalona kolekcja H&M x Moschino
Kiedy w kwietniu tego roku H&M ogłosiło, że ich kolejna specjalna kolekcja zostania stworzona wraz z Moschino, wszyscy wiedzieli, że będzie ona zgoła inna niż ta, którą zaprojektował kilka miesięcy Erdem. Fani szalonej twórczości Jeremy'ego Scotta byli zachwyceni już po zaprezentowaniu pierwszych elementów linii. Po ubrania i dodatki z tej limitowanej edycji jak zwykle ustawiła się długa kolejka chętnych, a całości towarzyszył medialny szum, którego pozazdrościć mogą najwięksi giganci branży.
Moschino x H&M Gigi Hadid i Jeremy Scott w projektach Moschino [tv] H&M/ Mat. prasowe
Trendy w modzie nigdy nie żyją własnym życiem, zawsze związane są z konkretnymi wydarzeniami, nastrojami społecznymi czy postępem cywilizacyjnym. Trendy tzw. "głębokie" to nie fasony czy kolory, ale siła, która wpływa na ludzkie postawy i pozwala zmienić sposób patrzenia na świat.
Wielki powrót lat 90.
Trendy z lat 90. wracają. Dlaczego? "Przejadły" nam się nowinki technologiczne i nagle zatęskniliśmy za dekadą, która jako ostatnia oferowała życie offline, przyjaźnie nawiązywane na trzepaku i rozmowy bez pośrednictwa elektroniki. Zatęskniliśmy za autentycznością ówczesnych subkultur, które tworzyły się na peryferiach miast. W 2018 roku świetnie podchwyciły to marki Levi's, Lee i Wrangler, które znowu stały się "cool". Do mody wrócił denim od stóp do głów, krótkie topy i loga w klimacie retro.
Kolekcja Lee na wiosnę 2019 to kontynuuje modę na lata 90. Kolaż Avanti24 / Mat. prasowe
Moda zrównoważona
W 2018 roku ważne było nie tylko "co" i "za ile", ale również "jak" i "gdzie". Moda zrównoważona to trend, który z końcem roku na pewno nie zniknie, wręcz przeciwnie, przewidujemy, że będzie rósł w siłę. Coraz częściej zwracamy uwagę na pochodzenie tekstyliów, wpływ procesu produkcji na środowisko naturalne, warunki pracy i możliwość recyklingu zużytej odzieży albo tworzenia jej z materiałów z odzysku. Jednym z liderów we wdrażaniu strategii mody zrównoważonej jest szwedzki gigant - H&M.
Grupa H&M to światowy lider w wykorzystywaniu bawełny ze zrównoważonych źródeł Mat. prasowe
Zwierzęce wzory zamiast zwierzęcego futra
Na początku grudnia dom mody Chanel ogłosił rezygnację z wykorzystywania w swoich kolekcjach naturalnych futer i skór egzotycznych zwierząt. Tym samym francuska marka dołączyła do ruchu "cruelty-free", w którym już wcześniej znaleźli się m.in. Jean Paul Gaultier, Versace i Burberry. Jednocześnie motywy zwierzęce to jeden z najważniejszych trendów tego roku. Nosiliśmy je na ubraniach, butach i dodatkach, ale pod postacią printów. W modowym królestwie zwierząt na pierwszym miejscu ex aequo znajduje się wąż i panterka.
Wśród polskich marek, ze sztucznych futer zrezygnowała grupa LPP, która ma w swoim portfolio m.in. Reserved i Mohito Instagram @reserved / www.zara.com
Różnorodność i tolerancja
Rok 2018 należał do #metoo. Krótki hasztag stał się symbolem walki z problemem molestowania kobiet, ale nie tylko. Pociągnął za sobą dyskusję o stereotypowym przedstawianiu kobiet w mediach, dodając branży mody odwagi, by wyłamywała się z narzuconego schematu. Dzięki temu na topie jest teraz różnorodność i tolerancja, o czym świadczy obecność dojrzałych kobiet na wybiegach, popularność modelek czarnoskórych i plus size, a także podkreślanie tego, co dotychczas uważane było za wadliwe.
Winnie Harlow to modelka z bielactwem, która wystąpiła w pokazie Victoria's Secret 2018. Marka Kapp Ahl zaprosiła do współpracy dojrzałe kobiety Instagram @winnieharlow / Kapp Ahl - mat. prasowe
Dziękujemy, że jesteś z nami. Jeśli chcesz być na bieżąco informowana o najciekawszych kolekcjach oraz zakupowych okazjach, wypróbuj nasz nowy newsletter! KLIKNIJ, ABY ZAPISAĆ SIĘ DO NOWEGO NEWSLETTERA.