Zamawianie jednym kliknięciem: 5 zalet robienia zakupów online

Materiał promocyjny
23.04.2021 09:14
Pięć zalet robienia zakupów online

Pięć zalet robienia zakupów online (Fot. Shutterstock)

Handel w Internecie to najszybciej rozwijający się rynek sprzedaży na świecie. Pandemia koronawirusa sprawiła, że zakupy w jeszcze większym stopniu przeniosły się do sieci. Za co je cenimy? Oto 5 zalet kupowania online.

Pierwszy polski sklep internetowy powstał w 1997 roku, dziś jest ich ponad 20 tysięcy. W ciągu ostatnich dwóch dekad sporo się zmieniło – głównie w kwestii naszego zaufania do zakupów online, które jest ściśle związane z ochroną konsumenta oraz bezpieczeństwem płatności. Początkowo podchodziliśmy do zakupów w Internecie ze sporą nieufnością. A co jeśli dokonam zapłaty i nie otrzymam produktu? Czy moje płatności są bezpieczne? Takie obawy towarzyszyły każdemu, kto stawiał pierwsze kroki w wirtualnych sklepach. Dziś wiele problemów zostało wyeliminowanych za sprawą odpowiednich regulacji prawnych, a także nowoczesnych rozwiązań bankowych, gwarantujących bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Zawsze możesz się rozmyślić

Pierwszą zaletą kupowania online jest możliwość zwrotu produktu w ciągu 14 dni od jego otrzymania, bez konieczności podawania uzasadnienia. Taka regulacja obowiązuje wszystkie sklepy internetowe w Unii Europejskiej (wyjątkiem są produkty personalizowane, wytwarzane na zamówienie). Ta regulacja wyeliminowała problem kupowania „kota w worku”, jak określano na początku kupowanie przez Internet. Dawny problem dziś stał się ogromną zaletą zakupów online, szczególnie w przypadku mody. Możliwość przymierzenia ubrań, butów czy dodatków we własnym domu i przed własnym lustrem oraz wypróbowania ich z innymi elementami garderoby, które już posiadamy to atut, jakiego nie dają nam tradycyjne zakupy stacjonarne.

Zakupy online - różnorodność, bezpieczeństwo, możliwość zwrotuZakupy online - różnorodność, bezpieczeństwo, możliwość zwrotu Fot. Shutterstock

W sieci nie obowiązuje lockdown

Ostatni rok był prawdziwym wyzwaniem dla handlu i jak się okazało – wygrał ten, kto działał w e-commerce. Większość stacjonarnych punktów sprzedaży pozostawała zamknięta, za to sklepy internetowe mogły działać bez ograniczeń. Jeśli wcześniej nie doceniliśmy tego, że online kupujemy w dowolnej chwili i z dowolnego miejsca oraz niezależnie od licznych uwarunkowań – teraz ta cecha sklepów internetowych wydaje się kluczowa.

Podczas lockdownu czy nałożonej kwarantanny, zakupy przez Internet stały się jedynym rozwiązaniem. Sklepy internetowe okazały się ważnym punktem odniesienia – elementem stałym, na który można liczyć w niepewnej i wciąż zmieniającej się sytuacji. Ogromną zaletą jest więc ciągłość działania e-commerce z punktu widzenia obostrzeń, ale też możliwość robienia zakupów o dowolnej porze. Nie trzeba zmieścić się w godzinach otwarcia sklepu – kupuję wtedy, kiedy mi pasuje, nawet w środku nocy. Nigdy nie usłyszę od sprzedawcy: „przepraszam, kasa już zamknięta, a terminal wyłączony”.

Płatności w sklepach internetowych też można dokonywać w dowolnym momencie, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom dla transakcji online, potwierdzenie otrzymania pieniędzy przez sklep otrzymujemy natychmiast. Dużą rolę odgrywa tu system Express Elixir, który umożliwia realizacje płatności w ciągu paru minut, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, w przeciwieństwie do standardowych płatności detalicznych, w których pełne rozliczenie trwa dłużej. W III kwartale 2020 r. odnotowano ponad 16,5 milionów rozliczonych transakcji, co stanowi wzrost aż o 30,25 proc. przelewów natychmiastowych w stosunku do poprzedniego kwartału.

Pięć zalet robienia zakupów onlinePięć zalet robienia zakupów online Fot. Shutterstock

Szeroki wybór

W związku z cyfryzacją społeczeństwa, przedsiębiorcy zamiast otwierać sklepy stacjonarne, wolą działać wyłącznie w Internecie. Skutek? Wielu marek, które znajdziemy online, nie kupimy stacjonarnie. W sieci mamy do czynienia nie tylko z większą różnorodnością samych brandów, ale także z szerszą ofertą produktową oraz łatwiejszą dostępnością rozmiarów w ramach wybranych marek. Widać to szczególnie na przykładzie znanych sieciówek, które wprowadzają kolekcje dostępne wyłącznie w e-commerce. Kupując przez Internet, nie ma również problemu z szukaniem swojego rozmiaru. Jeśli go brakuje, zawsze możemy zostawić adres e-mail, by sklep powiadomił nas o ponownej dostępności.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

W ciągu ostatniego roku sporo mówiło się o bezpieczeństwie. W kontekście zakupów online można rozpatrywać je na dwa sposoby. Pierwszym z nim jest bezpieczeństwo sanitarne. Kupując online, unikamy bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi, a więc zmniejszamy ryzyko zakażenia COVID-19.

Drugi aspekt to cyberbezpieczeństwo, które związane jest z naszymi płatnościami. Aktualnie banki oferują wiele nowoczesnych rozwiązań, które zmniejszają ryzyko oszustw w Internecie. Jednym z nich jest współpraca z operatorami transakcji online. Jak nie wpaść z pułapkę nieuczciwego sprzedawcy? Przede wszystkim zwróć uwagę na metody płatności, które oferuje. Powinno być ich kilka, a najlepiej jeśli występuje opcja pozwalająca na zalogowanie się do systemu transakcyjnego swojego banku (np. opcja szybki przelew) obsługiwana przez znanego operatora. To właśnie możliwość przekazania pieniędzy poprzez zalogowanie się do własnego banku daje gwarancję bezpieczeństwa. Dzięki temu unikamy dzielenia się wrażliwymi danymi na obcych stronach internetowych. Aktualnie można też płacić innymi bezpiecznymi sposobami np. przez rozwiązania mobilne czy karty płatnicze, ale ta ostatnia opcja nie powinna być jedyną w sklepie sprzedawcy. Należy pamiętać, że w przypadku kradzieży bądź zagubienia karty płatniczej, można ją zastrzec w oddziale banku lub dzwoniąc pod ogólnopolski numer uruchomiony z inicjatywy Związku Banków Polskich: (+48) 828 828 828. Jeśli nie zastrzeżemy karty, ktoś może z niej skorzystać kupując w Internecie. A więc tak – zakupy przez Internet są bezpieczne, o ile stosujemy się do kilku prostych zasad.

Bezpieczeństwo zakupów onlineBezpieczeństwo zakupów online Fot. Shutterstock

Zakupy jeszcze szybsze

Zakupy przez Internet jeszcze nigdy nie były tak szybkie. Większość sklepów rezygnuje z obowiązkowej rejestracji – i słusznie. Nie wszędzie chcemy zakładać konta i wpisywać nasze hasła. Oprócz tego, na przyspieszenie zakupów online wpływają nowocześnie zbudowane sklepy internetowe (na podstawie sprawdzonych szablonów). Łatwo wdrożyć do nich gotowe narzędzia, chociażby te płatnicze i powiązane ze znanymi operatorami. Trzeci aspekt to wspomniane wcześniej rozwiązania bankowe, które pozwalają na dokonanie płatności w kilka sekund, bez podawania skomplikowanych danych. Te same, znane już klientom rozwiązania powtarzane w różnych sklepach sprawiają, że proces zakupów staje się intuicyjny i natychmiastowy. Efekt? Coraz chętniej zakupów online dokonujemy za pośrednictwem smatfonów. Shopping przez Internet to dosłownie kilka kliknięć i gotowe.

Szybkie, bezpieczne, o dowolnej porze, z największy wyborem produktów, a także możliwością zmiany zdania to naszym zdaniem największe aktualne zalety zakupów online.

Więcej o bankach i bankowości na stronie - bankiwpolsce.pl.