Moda minionej dekady, czyli jak zmieniały się trendy na przestrzeni ostatnich 10 lat

Paulina Bukarewicz
13.02.2020 12:00
trendy 10lecie

trendy 10lecie (fot. shutterstock/ kolaż Avanti24.pl)

Dziesięć lat? Z perspektywy mody to ważna liczba. Mniej więcej tyle czasu trwała w XX wieku żywotność trendów, które zmieniały się co dekadę. Dziś jesteśmy w stanie wyodrębnić nowe trendy z dokładnością do roku, a nawet i większą. Z okazji 10. urodzin serwisu Avanti24 przygotowałam przegląd najważniejszych wydarzeń w modzie ostatniej dekady. Te rzeczy inspirowały nas w latach 2010-2020!

2010 - pożegnanie mistrza i powrót trendu z lat 90. 

Alexander McQueen/ marynarka xxl - zdjęcie inspiracyjneAlexander McQueen/ marynarka xxl - zdjęcie inspiracyjne fot. Tim Walker/ 99bestoutfits.com

Początek dekady nie rozpoczyna się najprzyjemniej. W lutym 2010 roku świat obiega wiadomość o samobójczej śmierci jednego z najwybitniejszych kreatorów mody, znanego z niekonwencjonalnych projektów - Alexandra McQueena. To wydarzenie zamyka pewien rozdział, w miejsce wymyślonych przez niego biodrówek, powracają popularne w latach 70. spodnie z szeroką nogawką. W 2010 zaczyna się dostrzegać kobiece kształty, w sieciówkach i projektach domów mody pojawiają się ubrania w rozmiarze xxl, a na wybiegach podziwiamy dojrzałe modelki. Do trendów wkraczają też żywe kolory, wśród nich dominują czerwień i pomarańcz, a na popularności zyskują także barwy organiczne, takie jak: blady róż, morska błękit i zieleń. Technologiczną nowinką tego roku jest pierwszy pokaz transmitowany w technologii 3D. Do pięciu wybranych miast na świecie emituje go brytyjska marka Burberry podczas Londyńskiego Tygodnia Mody.

Kluczowym trendem 2010 roku jest oversize'owa marynarka - luźna, szeroka, wyglądająca jak pożyczona od chłopaka lub taty. W latach 80. i 90. była nieodzownym elementem biurowego looku. Powracająca do trendów marynarka xxl stała się nie tylko ważnym elementem eleganckich stylizacji, ale także dopełnieniem sportowych i casualowych zestawów. W 2010 zakładana jest do spódniczek mini, luźnych sukienek i jeansów. 

2011 – "wielkie królewskie wesele" i fascynacja latami 70.

Wiliam i Kate - zdjęcie ze ślubu/ Katie Holmes styleWiliam i Kate - zdjęcie ze ślubu/ Katie Holmes style fot. www.hellomagazine.com/ @Visual

2011 to rok, który kręci się wokół jednego, wielkiego wydarzenia. 29 kwietnia w Opactwie Westminsterskim w Londynie odbywa się ślub księcia Williama i Kate Middleton. Transmisję na żywo oglądają dwa miliardy ludzi na cały świecie. Jest to wydarzenie nie tylko kulturalne, ale także modowe. Wszyscy czekają na suknię ślubną, w której pojawi się przyszła panna młoda. Kate zakłada sukienkę zaprojektowaną przez Sarę Burton z domu mody McQuenna. Jest to pewnego rodzaju hołd dla zmarłego rok wcześniej wybitnego projektanta. Ten wybór przypomina modowemu światu o koronce, która może być subtelna, kobieca i bardzo stylowa. 2011 to także czas kiedy następuje zainteresowanie ciałem, ale nie tylko tym idealnym - kobiety pokazują je i eksponują. Duży wpływ ma na to Lady Gaga, która wypusza teledysk do piosenki "Born this way", gdzie pokazuje się w samej bieliźnie na tle dziwacznej, futurystycznej scenerii. 

Video Clip Lady Gagi do kawałka "Born this way". 

 

Modowa stylistyka 2011 roku to przede wszystkim trendy powracające z szalonych lat 70. Dominują rozkloszowane spódnice, zwiewne sukienki maxi, skórzane torebki w stylu vintage, spodnie z szeroką nogawką oraz krzykliwe kolory. To właśnie te trendy pojawiają się na wybiegach, sklepowych półkach i miejskich ulicach. „Dzwony” wybierają także gwiazdy, są to m.in. Katie Holmes i Kylie Minogue. Spodnie, będące symbolem ruchu hippisowskiego, pojawiają się w bardziej klasycznej osłonie niż pierwotne modele. Materiałowe fasony oraz jeansy opanowują ówczesne trendy.

2012 - piłkarskie emocje i trampki Isabel Marant na szczycie popularności 

Rok 2012 to piłkarski klimat i sportowy lookRok 2012 to piłkarski klimat i sportowy look fot. REPORTER Iwanczuk/@annalewandowskahpba

2012 to iście piłkarski rok. W Polsce i na Ukrainie odbywają się mecze Euro 2012, a do naszego kraju zjeżdżają rzesze kibiców z całej Europy. Te mistrzostwa stają się ważne także z modowej perspektywy. Na jednym z meczów medialnie debiutuje nieznana jeszcze Natalia Siwiec. Modelka zakłada słynną dziś koszulkę z orłem od polskiego projektanta Roberta Kupisza. To wydarzenie zapoczątkowuje nie tylko popularność Siwiec, ale także wyznacza nowy trend na noszenie koszulek ze sloganem. Ważnymi trendami 2012 roku są także: hafty i koronki (pokłosie koronkowej sukienki Kate Middleton), skóra, baskinka, czółenka w szpic oraz luksusowa moda sportowa. Wśród kolorów dominują biel i pastele, a na ubraniach pojawiają się także symetryczne wzory.

W 2012 stawia się na stylową wygodę. Na szczycie trendów znajdują się wówczas klinowe trampki, których pojawianie się na rynku modowym zapoczątkowała Isabel Marant. Wkładają je zarówno polskie, jak i światowe gwiazdy. Ich prekursorką na naszym rodzimym gruncie jest niewątpliwie Anna Lewandowska. Sportsmenka często widywana jest w butach od francuskiej projektantki, które dopełniają niejedną jej stylizację. 

2013 -  kontrowersje wokół teledysku Miley Cyrus oraz "pink is the new black" 

2013 - kontrowersje wokół teledysku Miley Curys oraz 'pink is the new black'2013 - kontrowersje wokół teledysku Miley Curys oraz 'pink is the new black' fot. shutterstock.com/ Imaxtree

Kiedy w sieci pojawia się teledysk Miley Cyrus do utworu "Wrecking Ball" świat nie dowierza gdzie podziała się ta skromna i zwyczajna dziewczyna. Wideo wzbudza wielkie kontrowersje, a komentarzom na jego temat nie ma końca. Wyuzdana, wulgarna i skąpo ubrana Cyrus wyznacza swoją postawą pewną tendencję, opierającą się na kulcie własnego ciała. Wokalistka ma na sobie crop top, który staje się jednym z czołowych trendów 2013 roku. Chętnie sięgają po nie także inne celebrytki, m.in. siostry Kardashian. Popularne w tamtym czasie są również oversize’owe płaszcze, bluzki z odkrytymi ramionami, ubrania w paski i buty z metalowymi ozdobami. 

W roku 2013 modowym trendom przyświeca hasło "pink is the new black". Różowy jest obecny w kolekcjach wiosennych (szczególnie w kwiatowych nadrukach), ale dopiero w kolekcjach jesień- zima rozgaszcza się na dobre, udowadniając swoją wszechstronność w postaci płaszczy, swetrów i garniturów. Róż dominuje na ówczesnych wybiegach i pojawia się w kolekcjach najlepszych marek: Acne Studios, 2nd Floor, Dior czy Max Mara . 

2014 - kasowa produkcja Martina Scorsese i moda na spódnice z wysokim stanem

Rok 2014 to czas crop topów, spódnic  wysokim stanem i ubrań z seksownymi wycięciamiRok 2014 to czas crop topów, spódnic wysokim stanem i ubrań z seksownymi wycięciami fot. Cordon Press/ cosmopolitan.de

"Wilk z Wall Street" to produkcja, o której w 2014 roku jest bardzo głośno. Osadzony na przełomie lat 80. i 90. film jest na językach wszystkich. Opowiadająca historię nowojorskiego maklera ekranizacja idealnie pokazuje ówczesny sposób ubierania się. Postać grana przez Margot Robbie to uosobienie najważniejszych modowych trendów tego czasu, które w 2014 powracają jak bumerang. Są to: ubrania z wycięciami, koronkowe sukienki, krótkie spódniczki oraz sztuczne futra. 

Trendy 2014 roku opanowała także spódnica z wysokim stanem. Łączona jest z popularnymi już rok wcześniej crop topami. Takie zestawienie stanowi nie tylko element codziennego ubioru. Taylor Swift czy Beyonce ubierają się tak na branżowe imprezy i gale. Połączenie spódnicy z wysokim stanem i crop topem wymaga nienagannej sylwetki. Zestawia się je zatem także z luźnymi koszulami i T-shirtami. 

2015 - powrót mody z lat 70. oraz szał na boho, czyli współczesną wersję stylu hippie 

Styl boho w światowej modzie zapoczątkowali najwięksi projektanci np. Givenchy i ValentinoStyl boho w światowej modzie zapoczątkowali najwięksi projektanci np. Givenchy i Valentino fot. Imaxtree/maffashion.pl/Imaxtree

Modowe trendy 2015 roku przede wszystkim propozycje od czołowych projektantów. Długie, lekkie i zwiewne sukienki, przypominające modele rodem z Marrakeszu lat 70. XX wieku królują latem w wielkim stylu. Trend ten pojawia się na wybiegach Etno, Chloé, Roberto Cavalli i  Giambattista Valli. Projektanci bawią się stylem, zestawiając go z pudrowo-różowym kolorem, koronką i plisami oraz motywami kalejdoskopu. Romantyczną odsłonę roku 2015 prezentują na wybiegach Valentino, Givenchy i Louis Vuitton, gdzie modelki są ubrane w delikatne tkaniny, które współgrają z eterycznymi elementami z białej koronki. W modzie pojawiają się również "dziurawe" spodnie, gladiatorki oraz ludowe motywy. 

Styl boho debiutuje na naszym rodzimym podwórku za sprawą polskich bloggerek, które zaczynają wyjeżdżać na Coachellę - festiwal, będący instagramową wersją kultowego  Woodstoku. Maffashon i Jessica Mercedes przywożą zza oceanu trendy na kowbojki, kapelusze i zwiewne, kolorowe sukienki.  

2016 - pożegnanie muzycznych legend oraz "bum" na popularne buty Gucci i tour merch 

Merch Tour i mokasyny Gucci jednymi z kluczowych trendów 2016 rokuMerch Tour i mokasyny Gucci jednymi z kluczowych trendów 2016 roku fot. @justunbieber Instagram/ www.coveringbases.com

W 2016 roku żegnamy dwie wielkie legendy muzyki dance - Princa i Davida Bowie. Ich styl staje się inspiracją dla trendów 2016 i 2017 roku, są to: aksamit, cekiny, białe botki i intensywne kolory. Co jeszcze nosi się w 2016? Zakładane osobno lub nakładane na koszulkę w stylu lat 90., wsuwane sukienki (slip dress) we wszystkich długościach i materiałach, rządzą zarówno sceną dzienną, jak i wieczorową. Oprócz tego kurtki bomber, kabaretki, kombinezony oraz tour merch -gadżety, ubrania, produkty związane ze znanymi osobami lub filmami, posiadające ich logo lub znaki graficzne. W tym roku popularność tras koncertowych wykracza poza salę koncertową. Dzięki ubraniom The Life of Pablo Kanye Westa oraz koszulkom i bluzom z Purpouse Tour Justina Biebera merch staje się jednym z kluczowych trendów roku. 

Teledysk do kultowego utworu Princa "Purple Rain".

 

Płaskie buty mają swój wyjątkowy czas w 2016 roku. Vansy i mokasyny są nieodzownym elementem miejskiego stylu tego okresu. Olbrzymią popularnością cieszą się także loafersy Gucci. Modele wykończone futerkiem zostają znakomicie przyjęte zarówno przez branżę modową, jak i zwykłe odbiorczynie mody. Na jedną parę tych butów przypadało aż 180 chętnych do zakupu osób. 

2017 - narodziny ruchu "me too", garnitur damski trendem roku 

2017 to rok, kiedy zaczyna działać ruch 'me too', rozpoczynają się społeczne akcje na rzecz kobiet i ich praw2017 to rok, kiedy zaczyna działać ruch 'me too', rozpoczynają się społeczne akcje na rzecz kobiet i ich praw fot. time.com/@chiaraferragni Instagram

"Me too" to obywatelski ruch zapoczątkowany w 2017 roku, mający zwrócić uwagę na problem molestowania seksualnego, ale także nierówności płac i dyskryminacji kobiet. Amerykański magazyn "Time" uznaje, że właśnie ta akcja ma największy wpływ na świat w 2017 roku, a kobiety, które tworzą go dzostają wybrane człowiekiem roku. Wydarzenie to wpływa także na świat mody. Kilka osób z branży otwarcie potępia tę inicjatywę, są to np. dyrektor kreatywny domu mody Chanel czy Karl Lagerfeld, który na łamach jednego z czasopism modowych komentuje sprawę następująco: 

Nie chcesz, żeby ściągano ci majtki? Nie zostawaj modelką!

Ale reszta branży modowej wyraża swoje zdanie w postaci kolekcji na rok 2018. Dyrektor kreatywny Calvina Kleina na pokazie w Nowym Jorku pokazuje wełniane kominiarki oraz zakrywające ciało kombinezony. Miuccia Prada w Mediolanie prezentuje ochronne buty oversize i bezkształtne sylwetki, a Gucci idzie o krok dalej i zakrywa modelkom twarze. Nie bez powodu kobiecym trendem tego roku zostaje garnitur, przypominający męski pierwowzór.  W 2017 tłumnie nosi się nawiązujące do wydarzenia koszulki Diora z napisem "we should be all feminist", a także ubrania w kratę, białe botki, okulary "matrix" i torebki na pasku. 

2018 - wielki powrót lat 80. i 90., kwieciste ubrania na topie! 

Rok 2018 to liczne nawiązania do lat 80. i 90. oraz wielki trumf kwiatowych wzorówRok 2018 to liczne nawiązania do lat 80. i 90. oraz wielki trumf kwiatowych wzorów fot. www.marieclaire.com/ Imaxtree

Można by sądzić, że to kolekcja "Yeezy Season 6" Kanye Westa wprowadza do modowych trendów "bike shorts", czyli kolarki. Ten sportowy strój to jednak wielki powrót do przeszłości. Kolarki były podstawowym elementem stylu księżnej Diany w latach 90., którą do dziś uznaje się za modową ikonę tamtych czasów. W 2018 zauważalne jest także zainteresowanie ubraniami i akcesoriami z logiem marki - te najbardziej popularne to torebki Diora i koszulki Fendi. Zakłada się także T-shirty z postaciami lub scenkami z kultowych seriali, takich jak Friends czy Beverly Hills 90210. Z okazji 100-lecia Disneya wiele marek tworzy specjalne linie ubrań z Myszką Mikki. Hitem 2018 okazują się także buty Balenciaga - wysokie, masywne i nieco dziwaczne trampki, nawiązujące do popularnych w latch 80. "ugly shoes". Gładka, pozbawiona ozdobników suknia ślubna Meghan Markle, projektu domu mody Givenchy, jest  zwrotem w stronę minimalizmu. Co jeszcze znajduje się w trendach 2018 roku? Spódnice z rozcięciem, przezroczyste buty, blezery w kratę i klasyczny trencz. Wśród kolorów dominuje ultrafiolet. 

Jak widać w 2018 roku w modzie dzieje się wiele. Jednak to kwiatowe printy w formie retro, inspirowane stylem lat 60. dominują w ówczesnej modzie. Drukowane kwiaty pojawiają się w kolekcjach Marca Jacobsa, Balenciagi oraz Kenzo. 

2019 - ruch "body positive" i czas na modę eko 

'Ciało bogini za nic się nie wini' to hasło zainicjowane przez Aleksandrę Domańską'Ciało bogini za nic się nie wini' to hasło zainicjowane przez Aleksandrę Domańską fot. @aleksandra.domańska Instagram

Hasło "moje ciało - moja sprawa" przyświeca modowym trendom 2019 roku. Ruch "body positive" to kobiecy manifest, mówiący, że my, kobiety możemy być takie jakie chcemy. Jak to przekłada się na trendy w modzie? Nike wprowadza manekiny plus size w swoim flagowym sklepie w Londynie, gdzie również na wieszakach znajdziemy ubrania w rozmiarze do 3XL! Wiele marek bieliźnianych np. Victoria's Secret postąpuje podobnie, tworząc kampanie dla kobiet plus size. W  kolekcji Mango na sezon wiosna-lato 2019 występują modelki plus size i prezentują sie obłędnie. W mediach społecznościowych, szczególnie na Instagramie, trendem jest wstawienie zdjęć bez filtrów. Do pokazywania naturalnego wyglądu nawołuje mnóstwo gwiazd. Amerykańska aktorka Amy Schumer - jedna z najbardziej zagorzałych orędowniczek ruchu "body positive" - spotkana na ulicy przez dziennikarzy podniosła koszulkę i pokazała im swój niemały brzuch. W Polsce idee ruchu w najlepszy możliwy sposób szerzy aktorka Aleksandra Domańska. To ona jest inicjatorką akcji "Ciało bogini za nic się nie wini", dzięki której tysiące kobiet pokochało swoje ciało. 

2019 to czas rozwoju mody eko. Mamy do czynienia z przebudzeniem branży modowej, która jest, drugim, zaraz za przemysłem petrochemicznym, sektorem gospodarki mającym najbardziej niekorzystny wpływ na przyrodę. Czołowi projektanci, jak i sieciówki wprowadzają nowatorskie rozwiązania z korzyścią dla natury. W 10. kolekcji H&M Conscious Exclusive po raz pierwszy wykorzystuje się metale z recyklingu oraz włókna lyocell z bawełny pozyskiwanej z odpadów poprodukcyjnych.

2020 - świadoma moda i ubrania z drugiej ręki 

2020 będzie rokiem świadomej mody i zakupów z drugiej ręki2020 będzie rokiem świadomej mody i zakupów z drugiej ręki fot. @houseofvintageuk/ mat. prasowe

Choć 2020 dopiero się rozpoczął już teraz możemy prognozować, przynajmniej częściowo, jakie trendy będą tymi najważniejszymi. Zauważalny jest to jak popularne stało się kupowanie ubrań z drugiej ręki. Powstaje coraz więcej stron internetowych z wyselekcjonowaną modą vintage, a second handy przeżywają oblężenie. Mnóstwo gwiazd otwarcie mówi o tym, że kupuje używane ubrania. Świadomością wykazują się nie tylko młodzi twórcy, którzy stają się symbolem tych zmian, ale także czołowi projektanci. Znana z silnego zaangażowania w sprawy społeczne, polityczne i temat ekologii - Vivienne Westwood - prezentując swoją kolekcję na wiosnę 2020 podczas Londyńskiego Tygodnia Mody nawołuje do ograniczenia konsumpcjonizmu. Projektantka poprzez swoje projekty wyraża krytykę odnośnie złej ekonomii i wpływu działań rządu na ekologię. W swoim domu mody wprowadza także kilka zmian - redukuje kolekcje, zmienia metody kroju, które ograniczają ilość marnowanego materiału, a większość pozyskiwanych przez nią materiałów pochodzi z recyklingu. Ze "starej gwardii" oprócz Westwood do największych propagatorek ekologii zaliczyć możemy także Stellę McCartney i Sarę Burton z domu mody McQueen, która wiosenną kolekcję stworzyła w całości z recyklingu. 

W 2020 czeka nas wiele ważnych wydarzeń kulturalnych, które z pewnością wpłyną na trendy obecnego roku. Zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych odbędą się wybory prezydenckie, Japonia zorganizuje Letnie Igrzyska Olimpijskie, towarzyszyć nam będą piłkarskie emocje związane z Euro 2020. W kwietniu premierę będzie miała kolejna część filmowej produkcji o Jamesie Bondzie, po raz ostatni w tej roli zobaczymy Daniela Craiga, a NASA podejmie się misji znalezienia śladów życia na Marsie. Modowymi skutkami mogą być np. większe zainteresowanie japońskimi projektantami, noszenie piłkarskich koszulek lub trend na modę futurystyczną i motywy kosmiczne. 

Co łączy markę Pierre Cardin z lądowaniem na Księżycu?

Zobacz wideo
Więcej o: