Jeszcze kilka lat temu polska moda dresową dzianiną stała. Szał na sukienki, spódnice i płaszcze wykonane z tej wygodnej, szarej tkaniny rozpoczęły Risk Made in Warsaw oraz By Insomnia. Choć w pewnym momencie dało się zaobserwować lekkie znudzenie klientów tą estetyką, to do dzisiaj ma ona wielu fanów.
Od kilku lat na rodzimym rynku pojawia się jednak coraz więcej marek, których kolekcje bazują na czymś zupełnie przeciwnym: niestandardowych kolorach, oryginalnych fasonach czy charakterystycznych wzorach.
W kategorii ciekawie prezentują się np. propozycje od Confashion. To ubrania dla kobiet, które lubią się wyróżniać z tłumu. Flagowy produkt marki to drukowane plisowane spódnice z efektem 3D. Nie zbrakło ich także w najnowszej kolekcji. Oprócz laserowo wyciętych solejek opartych na geometrii koła, dostępne są także plisowane spodnie, oversizowe koszule z falbanami oraz wielowarstwowe spódnice z tiulu.
Nowa kampania Confashion/ fot. Ania Cywińska
Wzór (choć nieco bardziej standardowy) to także jeden ze znaków rozpoznawczych Polanki, czyli marki która istnieje od 2012 roku. Tutaj flagowym produktem są sukienki. Każdej wiosny i lata w ofercie Polanki pojawia się kilkanaście nowych modeli. W tym roku prym wiodą sukienki kopertowe i szmizjerki, czyli fasony, które w połączeniu z delikatnym kwiatowym wzorem bardzo przypominają to, co w młodości nosiły nasze mamy i babcie.
Sukienki z nowej kolekcji Polanka/ fot. Magdalena Kozicka
Of HABIT powstało z myślą o osobach, które chcą wyglądać elegancko i schludnie zawsze - nawet w domu. Marka ma w swojej ofercie tylko kimona, ale za to jakie! Piękne, kolorowe modele, wykonane z naturalnych tkanin świetnie się sprawdzają zamiast wysłużonych, rozciągniętych dresów.
Kimona marki Of Habit/ fot. Iwona Białas
Klasyka zawsze w cenie
Wspomniana wcześniej "dresówka" nadal ma się w naszym kraju dobrze. Podobnie jak marki, które oferują proste ubrania dobrej jakości i w przystępnej cenie. Trudno się temu dziwić, bo paradoksalnie właśnie takie rzeczy najtrudniej jest znaleźć w sieciówkach.
Risk Made in Warsaw od początku swojego istnienia działa według zasady, że ubranie musi być praktyczne, dobrze skrojone i stworzone z komfortowego w noszeniu materiału. Ciekawy jest jednak sposób, w jaki jej właściciele postanowili tegoroczne nowości przedstawić. Klara Kowtun, współtwórczyni Riska, podjęła na początku lutego wyzwanie. Przez trzy miesiące nosi tylko wybrane 33 rzeczy swojego projektu z wiosenno-letniej kolekcji. Minimalizm w garderobie to temat, który podejmuje coraz więcej osób na całym świecie. Zmierzenie się z nim marki oferującej ubrania, które dzięki wysokiej jakości i uniwersalnemu fasonowi mają nam służyć latami, to świetny pomysł. O tym, jak radzi sobie Klara, można się dowiedzieć, śledząc Instagram Risk Made in Warsaw.
Challenge 333 Risk Made in Warsaw/ fot. Antoni Mroziński
The Odder Side, to marka która kilka lat temu szturmem podbiła polski rynek. Z pozoru prosty pomysł na tworzenie bazowych rzeczy, które wyróżnia jedynie głęboki dekolt na plecach, okazał się strzałem w dziesiątkę. Dzisiaj The Odder Side oprócz kolekcji podstawowej (dostępnej cały rok), ma w swojej ofercie także linię sezonową. Propozycje na wiosnę i lato 2018 to przede wszystkim zmysłowe sukienki i bluzki wykonane z miękkich materiałów, które oprócz klasycznych kolorów charakteryzują oczywiście zmysłowe wycięcia.
Nowa kampania The Odder Side fot. Gosia Turczyńska
Prostota kolorów i fasonów charakteryzuje także najmłodszą markę w zestawieniu. Nudyess istnieje zaledwie od kilku tygodni, ale ma szansę na rozpoznawalność na miarę The Odder Side czy Risk Made in Warsaw. Modę na klasyczne sukienki i dresy w bazowych, przygaszonych barwach wylansowały siostry Kardashian. Dotarła ona także do Polski, co postanowiły wykorzystać założycielki Nudyess. Produkty, które oferują, na pewno spodobają się fankom minimalizmu i... seksownych, opinających ciało fasonów.
Modele z premierowej kolekcji Nudyess/ fot. Dorota Porębska
Założyciele marki Tyszert chcą tworzyć ubrania, w których kobiety będą się po prostu dobrze czuły. Wśród jej propozycji znalazłyśmy porządny T-shirt w paski, funkcjonalny kardigan zapinany na napy oraz dobrze skrojoną sukienkę w kształcie litery A, czyli elementy garderoby, które (co zaskakujące) często trudno jest znaleźć w popularnych sieciówkach (w dobrej jakości oczywiście). Twórcy marki przykładają ogromną wagę do detali - to bardzo istotne, zwłaszcza w przypadku rzeczy, które zdarza nam się nosić nawet codziennie.
Propozycje marki Tyszert/ fot. Marta Streng
W Polsce jest także mnóstwo miejsc, gdzie można kupić piękne dodatki - torby i buty. Ogromnym plusem tej kategorii jest to, że wiele marek daje możliwość personalizacji swoich produktów. Możemy sami zaprojektować akcesoria albo chociaż mieć realny wpływ na ich końcowy wygląd.
PIEL to torebki, plecaki i kopertówki stworzone ze skóry z odzysku. Co to oznacza? Materiały, których używa marka to początki lub końcówki kolekcji, które wielkie firmy zwracają z produkcji - nic się dzięki temu nie marnuje. PIEL daje także szansę personalizacji - na każdym modelu możemy wytłoczyć swoje inicjały.
Akcesoria PIEL/ mat. prasowe
Paso a Paso to buty z polską metką, które pokochają nie tylko fanki stylu retro. Czółenka, klapki na grubym słupku, czy mokasyny z łańcuszkiem to tylko niektóre modele, które znajdziemy w nowej kolekcji marki. Projektantki Paso a Paso bardzo dbają o detale. Buty mają być piękne, ale też wygodne, dlatego wszystkie wykonywane są ręcznie, przez rodzimych rzemieślników, z dobrej jakości naturalnych skór.
Buty z nowej kolekcji Paso a Paso/ fot. Magdalena Kozicka