Moda na unisex. Przyszłość zamknięta w nowej kolekcji Reserved Unisex Functional

Moda na unisex rośnie w siłę. Koncept, który kiedyś uważany był za niestosowny, dzisiaj może okazać się świetnym rozwiązaniem. Nie tylko ze względu na powszechność "nowej mody", ale i gospodarczy oraz ekologiczny aspekt dbania o naszą planetę. Marka Reserved idzie z duchem czasu - najnowsza kolekcja Unisex Functional to połączenie wygody, która nie zna płci.

Unisex to nie wymysł XXI wieku 

Jo Paoletti, autorka książki Sex and Unisex: Fashion, Feminism and the Sexual Revolution zwraca uwagę, że odzież unisex miała swój początek w latach 60. i 70. XX wieku. Oficjalnie po raz pierwszy terminu unisex użył amerykański magazyn „Life” w 1968 roku. Pierwsze ubrania, które nie wyróżniały podziału na damską i męską płeć, to skutek szerzącej się drugiej fali feminizmu. Kolejny aspekt powstania odzieży "on-ona" to również pokłosie II wojny światowej, która zweryfikowała zarówno damskie, jak i męskie stereotypy. Trend podchwycili projektanci - Pierre Cardin, Andre Courreges i Paco Rabanne zaprojektowali egalitarną kolekcję, w której dominowały proste, eleganckie sylwetki ubrane w syntetyczne tkaniny bez skojarzeń płciowych. Na modę unisex miał też wpływ sam Yves Saint Laurent, który w 1966 roku ubrał kobietę w męski garnitur, a jego kolekcja Le smoking do dziś jest jedną z najbardziej znanych w historii mody. 

 

Kolejna fala mody na unisex przyszła w latach 90. Młody Kurt Cobain pozował w balowych sukniach, podczas gdy jego fanki znalazły zamiłowanie do popularnego znów ostatnio stylu grunge. Kobiety zakładały flanelowe koszule w kratę, obszerne spodnie i ciężkie, masywne buty. Mimo wszystko nawet za sprawą wyzwolonych lat 90. moda na unisex nie utrzymała się na rynku odzieżowym. Kobiety wróciły do spódnic, sukienek i obcisłych fasonów. Ostatnie lata zdają się być o wiele bardziej otwarte na propozycję mody "on-ona". Dzisiaj taka odzież jest łatwiej dostępna i akceptowana społecznie, co widzimy w najnowszych kolekcjach włoskich projektantów.

 

Unisex na najwyższym szczeblu, czyli Gucci MX

Alessandro Michele, dyrektor kreatywny Gucci od dłuższego czasu zadaje sobie pytanie, w jakim kierunku idzie moda. Jako jeden z niewielu projektantów najwyższego szczebla, od kilku lat w swoich kolekcjach przemyca elementy odzieży unisex, które nie trzymają się zasad podziału na płcie. W tym roku designer postanowił iść o krok dalej i uruchomił nową kolekcję Gucci MX, które całkowicie rezygnuje z wyróżnienia na linię damską i męską. Widać, że Alessandro Michele idzie z duchem czasu. W połowie maja zapowiadał, że zrezygnuje z wypuszczania większości kolekcji narzucanych przez kalendarz mody (takich jak couture - kolekcje wysokiego krawiectwa, pre-fall - kolekcja międzysezonowa), zostając tylko przy kolekcji wiosenno-letniej i jesienno-zimowej. Tym samym planuje zminimalizować nadprodukcję ubrań. Teraz wprowadza Gucci MX, która ma za zadanie nie tylko zunifikować płeć, ale i sprawić, że nowa kolekcja będzie ogólnodostępna:

Nowa kolekcja Gucci obrała sobie za cel dekonstrukcję z góry narzuconych kategorii binarnych i zastanowienie się, jak te pojęcia odnoszą się do naszych ciał. Świętując wyrażanie siebie w imię równości płci, dom mody przedstawia kolekcję MX.
 

Unisex w Polsce - ELEVEN TEN STUDIO

Polskie marki nie odstają od tych zagranicznych - moda na uniseksowe kolekcje rośnie w siłę. Rok 2020 zweryfikował zapotrzebowanie na ubrania, a jednocześnie uświadomił wielu konsumentom, jak bardzo jesteśmy przywiązani do stereotypów, które narzuca nam płeć. AMITY, nowa kolekcja Eleven Ten Studio koncentruje się na trzech wartościach: szacunku, uczuciach i sile przyjaźni. W swojej nowej kampanii marka zaznacza, że czerpie siłę z "niezmiennej miłości, jaką może dać przyjaźń - z bezwarunkowego wsparcia, wzajemnej wiedzy i dobrych czasów, które z tym związane". Amity to koncepcja oparta na unikalnych sylwetkach, które koncentrują się na śmiałości i wygodzie. Znajdziecie tam ekologiczne ubrania z wegańskiej skóry, które są minimalistyczne i ponadczasowe.

 

Nowa kolekcja Unisex Functional Reserved

Męskie obszerne bluzy, wygodne dresowe spodnie, obszerne oversize'owe koszule przeciwdeszczowe i zunifikowane T-shirty to esencja nowej kolekcji Reserved. Marka doskonale wczuła się w ruch unisex. Zaproponowała sylwetki, w których dobrze wyglądają zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Te ubrania świetnie prezentują się w monochromatycznych połączeniach. Trend uwielbiany w latach 60. wrócił do nas na dobre. Polska sieciówka skupia się na ultramodnych kurtkach, jesiennych wiatrówkach, ale i inkluzywnych setach idealnych na spacer czy wycieczkę. Kolejny plus kolekcji Functional? Wykonana jest w 75% z materiałów ecowear - organicznej bawełny czy wiskozy.

 

Unisex i co dalej?

Na pytanie "jak długo będzie trwał trend na modę unisex" nie ma odpowiedzi. Dzisiaj jest popularna, ale równie dobrze jutro może zniknąć ze sklepowych półek. Jej niezaprzeczalnym plusem jest to, że pozwala ograniczyć nadprodukcję niepotrzebnych ubrań. Kolejny atut? Zwraca uwagę na ekologię. Nawiązuje też do popularnego ostatnio tematu unifikacji płci, równości i wolności. Jak wiemy, moda nie lubi sprzeciwu, a tym bardziej narzucania "gorsetu" - nieważne czy mówimy o tym dosłownym, czy społecznym.

 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.