Polacy coraz bardziej eko. Stawiają na świadomą modę i kosmetyki z naturalnym składem

Idea "zero waste" rośnie w siłę. Ekologiczne marki modowe i urodowe zyskują coraz większą popularność. Również w Polsce konsumenci przekonują się, że ich drobne działania mają znaczenie dla kondycji naszej planety. Przyjrzeliśmy się ekoinnowacjom w branży odzieżowej i kosmetycznej. Podpowiadamy też, jak w łatwy sposób wprowadzić zasady "zero waste" w życie, wspierając przy tym marki z polską metką.

Przemysł odzieżowy i branża kosmetyczna - jaki mają wpływ na środowisko? 

There Is No Planet BThere Is No Planet B fot. Shutterstock

Produkujemy coraz więcej śmieci. Rocznie w polskich domach powstaje 12 milionów ton odpadów, z których większość ląduje na wysypiskach. Każdego roku do mórz i oceanów trafia 8 milionów ton plastiku, w tym foliowych toreb, które rozkładają się od 100 do 400 lat - czytamy na WWF Polska. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych przez śmieci w oceanach ginie prawie milion morskich zwierząt rocznie, a przy zachowaniu takiego tempa za trzydzieści lat w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Mamy do czynienia z katastrofami ekologicznymi. To w dużej mierze przez działalność człowieka płonęły lasy w Amazonii czy w Australii, które doprowadziły do śmierci milionów ssaków, ptaków i gadów. Kryzys klimatyczny się pogłębia, a nie ma planety B - czas działać!

Okazuje się, że przemysł odzieżowy i kosmetyczny ma w tym dużą część winy. Zastanawiasz się, jaki związek może mieć kupowanie ubrań ze środowiskiem? Nabywanie coraz większej ilości tekstyliów, które później lądują na wysypiskach, produkcja jednej pary jeansów, do której potrzeba 7500 litrów wody - przemysł odzieżowy zatruwa naszą planetę każdego dnia. Krew w żyłach mrożą także wyniki badań przeprowadzonych przez Ellen MacArthur Foundation, które wykazują, że na świecie co sekundę na wysypiska trafia śmieciarka pełna ubrań.

Coraz więcej firm odzieżowych i kosmetycznych zaczyna dostrzegać te zjawiska i stawia na proekologiczne działania m.in. recykling, kolekcje ubrań wykonane z materiałów, które są przyjazne środowisku czy eliminacja plastikowych opakowań. Takie małe kroki jak uczenie ludzi właściwych wyborów oraz oferowanie ekologicznych alternatyw mają znaczenie, ponieważ mogą stać się podstawą działań na szeroką skalę np. zmiany prawa. 

Zero waste w modzie

Made in BangladeshMade in Bangladesh fot. Shutterstock

Okazuje się, że również konsumenci stają się bardziej świadomi. Wybierają jakość, a nie ilość ubrań - nie chcą kupować byle czego. Z raportu "Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi' wynika, że większość Polaków (81 proc. badanych) włącza się w różnorodne działania proekologiczne na co dzień. Co takiego robią? Segregują śmieci, oszczędzają wodę i energię elektryczną. 34 proc. respondentów zadeklarowało również, że z chęcią kupują produkty tych marek, które działają z zasadą zrównoważonego rozwoju, a prawie połowa badanych (41 proc. respondentów) jest w stanie zapłacić więcej za ubrania, które powstały w sposób odpowiedzialny - np. z poszanowaniem pracy innych osób.

 

Pod koniec ubiegłego roku Grażyna Latos z fundacji Kupuj Odpowiedzialnie przeprowadziła rozmowy z polskimi szwaczkami. Niektóre kobiety zdecydowały się opowiedzieć jej o trudach pracy. – Szwaczki w tym kraju nie mają żadnych praw. Każdy robi z nimi co chce. Są zastraszone – czytamy w artykule, który można znaleźć na stronie internetowej fundacji. Szacunek do pracy innych osób to również element świadomej mody. Zastanawiasz się, w jaki sposób ty jako konsument możesz przeciwdziałać takim zachowaniom? Przede wszystkim należy nagłaśniać każdy przejaw niesprawiedliwości oraz złego traktowania w pracy, o którym mamy wiedzę, co w dobie mediów społecznościowych jest bardzo proste. Poza tym przed kupnem kolejnej bluzki czy spodni, zapoznaj się z etykietą. Dowiedz się, gdzie i w jakich warunkach powstaje ta odzież. Poczytaj o historii i wartościach, jakie wyznaje dana marka - to ułatwi ci wybór. 

Co jeszcze możesz zrobić dla planety? Jest wiele prozaicznych czynności, które w dużym stopniu przyczyniają się do ochrony środowiska. Zacznij od zamiany foliowych torebek na te bawełniane lub papierowe. Postaw na wielorazowe siateczki na owoce i warzywa. Są łatwo dostępne kupisz je m.in w Rossmanie. Możesz też zrobić je sama. Wystarczy niewielki kawałek niepotrzebnego materiału i sznurek. 

 

My jesteśmy pod wrażeniem wielorazowych woreczków na warzywa i owoce, które zostały wykonane z materiałów z odzysku. Co jeszcze można zrobić dla dobra naszej planety? Przestrzegaj zasad zero waste w twojej garderobie, czyli spróbuj wydłużyć cykl życia produktów. Co to oznacza? Kupuj ubrania, gdy naprawdę ich potrzebujesz. Stawiaj na jakościowe i trwalsze produkty, które posłużą ci dłużej. Zwracaj uwagę na na skład - wybieraj materiały, które są przyjazne dla środowiska.

Co jeszcze? Nie wyrzucaj ubrań! Oddawaj potrzebującym, wymieniaj się z bliskimi lub przerabiaj. Dobrym przykładem jest postawa Zosi Zborowskiej, która sprzeciwiła się napędzaniu konsumpcjonizmu. Aktorka wybrała na Bal Mistrzów Sportu sukienkę pożyczoną od koleżanki po fachu. Tę samą kreację miała na sobie Sonia Bohosiewicz na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni we wrześniu 2019 roku. Trend zero waste rośnie w siłę!  

Zosia Zborowska pożyczyła sukienkę od Soni BohosiewiczZosia Zborowska pożyczyła sukienkę od Soni Bohosiewicz fot. Instagram.com/zborowskazofia

Ekorozwiązania w branży modowej 

Recykling to główny trend w modzie XXI wieku. Coraz więcej popularnych marek odzieżowych znajduje sposoby na ponowne wykorzystanie surowców. Doskonałym przykładem jest linia ubrań H&M, która została wykonana z przetworzonych śmieci. W jesiennej kolekcji popularnej sieciówki znalazła się odzież, w składzie której możemy znaleźć m.in. organiczną bawełnę, wełnę z recyklingu oraz poliester z przetworzonych butelek PET. W ofercie H&M są np. leginsy mające w składzie aż 92 proc. poliestru ze zużytych butelek PET. Kolejny przykład to buty marki Adidas, które powstały z plastikowych odpadów wyłowionych u wybrzeży Malediwów. Buty do biegania z recyklingu to efekt połączenia sił marki Adidas z organizacją Parley. To dowód na to, że recykling jest przyszłością modowej branży!

 

Kolejna ekoinnowacja, która zdobywa coraz większą popularność to upcykling, czyli przerabianie starych ubrań. Wiele z nas ma w swojej szafie ubrania, które zalegają na jej dnie. Warto dać im nowej życie, tak jak Joanna Paradecka. Projektantka tworzyła ubrania z materiałów wtórnych, wykorzystując w ten sposób użyte już tkaniny. Jej kolekcje zachwycały unikatowością. Tak samo wyjątkowa jest biżuteria Anny Orskiej, która powstaje z niekonwencjonalnych materiałów. Zabytkowe monety, zużyte części samochodowe, liny wyłowione z morza czy pędy bambusa - biżuteria artystki jest tworzona z niesamowitych elementów, a projekty są inspirowane naturą bądź odwiedzanymi przez nią miejscami.

 

Wyzwania środowiskowe zmieniają oblicze również polskich gigantów odzieżowych. Kolekcję przyjazną dla środowiska stworzył także polski producent odzieży LPP, właściciel pięciu marek: Reserved, Mohito, Cropp, House oraz Sinsay. Linia Eco Aware to zielony zwrot w rozwoju flagowej marki Reserved. Ubrania z kolekcji zostały stworzone z myślą o naszej planecie. Do ich produkcji wykorzystano ekologiczne tkaniny takie jak: bawełna organiczna, biodegradowalny len, tencel czy poliester pozyskany z przetworzonych butelek.

Zatroszczono się także o kwestie związane z transportem zamawianych przesyłek. Karton, w który zapakowane jest zamówienie, pochodzi z recyklingu. Firma zachęca również klientów do ekologicznych rozwiązań w swojej garderobie, prowadząc program zbiórki odzieży, która za pośrednictwem LPP trafia do osób potrzebujących. Ponadto polski producent odzieży ogłosił najważniejsze cele w strategii zrównoważonego rozwoju, które brzmią: 100 proc. opakowań przyjaznych środowisku i 50 proc. udziału kolekcji ekologicznych we flagowej marce Reserved do 2025 roku. 

Zielony zwrot w strategii LPPZielony zwrot w strategii LPP fot. Reserved

Polskie, odzieżowe marki eko, które warto znać!

Coraz więcej nowych, polskich marek działa w duchu slow fashion, odpowiadając na rosnące potrzeby dzisiejszych konsumentów. Wysoka jakość materiałów, dbałość o środowisko oraz szacunek do pracy drugiego człowieka - to wszystko łączy trzy polskie marki eko, które warto poznać. Pierwsza z nich - NAGO Store to marka stworzona przez Jaśka Stasza, Julię Turewicz, Aretę Szpurę oraz Anię Piętę. Twórcy nie idą na kompromis w żadnej kwestii. Plastikowe suwaki, zapięcia i regulatory zastępują metalem, a guziki robią z... orzecha! Tkaniny, z których wykonują ubrania, są ekologiczne. Sprowadzają je w Turcji, gdzie można uzyskać materiały z certyfikatem OEKO-TEX - w Polsce takich nie ma.

Na uwagę zasługuje również projektantka Aleksandra Kościkiewicz, która tworzy wegańskie torebki i akcesoria pod właśną marką Alexandra K. Co znajdziemy w ofercie? Eleganckie torebki z Pinatexu, który jest produkowany z włókien z liści ananasa. Skóra z liści ananasa to naturalny i biodegradowalny materiał, który jest przyjazny środowisku - jedyna jego wada to niestety wysoka cena. W duchu zrównoważonej mody działa również marka Wearso.organic, której twórczynią jest Aleksandra Waś. Ubrania powstają jedynie z bawełny organicznej, która pochodzi z ekologicznej tureckiej plantacji. Ponadczasowe kroje i minimalistyczny design sprawiają, że to świetny wybór na wiele okazji.

 

Zero waste w branży kosmetycznej

Zero waste w kosmetykachZero waste w kosmetykach fot. Shutterstock

Kolejną branżą, która znacząco niszczy środowisko jest przemysł kosmetyczny. Olbrzymia ilość opakowań po kosmetykach ląduje na wysypiskach śmieci, a wiele z kupowanych preparatów leży nieużywanych na naszych półkach lub trafia do kosza. Branża kosmetyczna rozwija się w bardzo szybkim tempie, a my kupujemy coraz więcej specyfików. Z roku na rok rośnie też liczba konsumentów, którzy robią zakupy online. W 2019 jest to już 62 proc. internautów. To więcej niż rok temu (56 proc. w 2018) - tak wynika z raportu Gemiusa 'E-commerce w Polsce 2019'.

Rozwój e-commercu oznacza też wzrost ilości kartonowych opakowań np. w branży beauty. Zawartość przesyłek nieraz negatywnie zaskakuje internautów. Duże ilości folii, specjalnych wypełniaczy czy styropianu spotykają się z coraz większą krytyką, co szczególnie widać w mediach społecznościowych. Świadomi konsumenci poszukują ekologicznych rozwiązań, dlatego wiele firm z branży kosmetycznej wprowadza zmiany dotyczące opakowań, podążając ku ideologii zero waste. 

 

Kolejna dobra wiadomość to fakt, że Polacy doceniają jakość kosmetyków. Z badania przeprowadzonego w czerwcu 2019 roku przez Instytut Badawczy SW Research wynika, że zdecydowana większość respondentek z większych miast deklaruje, że używa naturalnych kosmetyków (93 proc.). Ponadto aż 65 proc. badanych deklaruje, że jest skłonnych wydawać więcej pieniędzy na produkty kosmetyczne, które zawierają większą ilość naturalnych składników. Okazuje się, że coraz więcej osób zwraca uwagę na skład i jakość kupowanych produktów, które nie szkodzą planecie.

Zastanawiasz się, co jeszcze możesz zrobić dla środowiska? Zacznij o wprowadzenia zasad zero waste w twojej kosmetyczce. Przede wszystkim kupuj mniej preparatów, ale z lepszym składem. Wybieraj naturalne produkty, które powstają w sposób przyjazny środowisku - zwracaj uwagę również na sposób ich pakowania. By zaoszczędzić nieco pieniędzy, sama twórz kosmetyki. W bardzo prosty sposób możesz zrobić kawowy peeling do ciała lub maskę do włosów na bazie ziół. Kolejna istotna kwestia to używanie akcesoriów higienicznych i pielęgnacyjnych wielokrotnego użytku. Wiele firm oferuje m.in. wielorazowe płatki kosmetyczne czy ekologiczne patyczki higieniczne wielokrotnego użytku. Ważne jest, byś zużywała kosmetyki do końca. Jeśli nie służy ci krem do twarzy, użyj go jako balsamu do ciała.

Kawowy peeling domowej robotyKawowy peeling domowej roboty fot. Shutterstock

Co jeszcze możesz zrobić z produktami, których już nie potrzebujesz? Szampon w połączeniu z ciepłą wodą wyczyści pędzle do makijażu. Olejek do opalania, którego nie będziesz już potrzebować, może posłużyć jako eliksir na zniszczone końcówki włosów. Szczoteczki ze starego tuszu do rzęs po wyczyszczeniu możesz używać jako szczoteczki do brwi. 

Jak polskie i zagraniczne firmy kosmetyczne troszczą się o środowisko? 

Coraz więcej kosmetycznych firma stawia na recykling i rezygnuje z plastikowych opakowań kosmetyków. Czy je zastępują? Marka Hello Body stawia na tworzywo PCR, które pochodzi z produktu, który został już wcześniej zakupiony i zużyty przez innego konsumenta. Klienci mogą nabyć tonik z kwasami AHA w nowej, ekologicznej buteleczce. Australijska marka Kevin.Murphy wykorzystuje opakowania stworzone w 100 proc. z odzyskanego z oceanów plastiku. 

Tonik z materiałów pochodzących z recyklinguTonik z materiałów pochodzących z recyklingu fot. Hello Body

W trosce o środowisko wiele firm kosmetycznych stawia na innowacje w produktach. Ostatnio na rynku pojawiły się szampony w kostce marki Love Beauty and Planet, które są dobrym zamiennikiem szamponu w plastiku. Produkt jest wegański i nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego. Popularnością cieszą się również bambusowe szczoteczki do mycia zębów, które są odpowiedzią na te plastikowe. Można je znaleźć m.in. w ofercie marki Hydrophil. Proekologiczne działania można dostrzec również w strategii marki Floslek, która oferuje kosmetyki w opakowaniach typu refill, czyli z wymiennym wkładem. Słoiczki mają wtedy szansę na drugie życie.  

Drugie życie słoiczkówDrugie życie słoiczków fot. Floslek

By zachęcić konsumentów do proekologicznych działań, wiele firm kosmetycznych oferuje również rabaty na kolejne w zamian za zwroty szklanych opakowań. Składając zamówienie w sklepie internetowym Kostka Mydła, konsumenci mają możliwość wybrania opcji "zamówienie zero waste". Co to oznacza? Przesyłka będzie w całości recyklingowalna i biodegradowalna - m.in. z mniejszą ilością szarego papieru i bez papierowych torebek.

Ekologiczne innowacje pojawiły się również w serii kosmetyków Davines Essential Haircare, których opakowania uzyskały certyfikat Food Grade. Odbudowująca maska do włosów jest zapakowana w plastik, które później można wykorzystać - również w celach spożywczych. Możesz przechowywać w pudełku sosy i orzeszki, a nawet podgrzewać jedzenie w kuchence mikrofalowej. Wszystko dla dobra planety!

 

Polskie marki kosmetyczne, które warto znać! 

Polskie marki naturalnych kosmetyków rosną w siłę. Przyjrzałyśmy się propozycjom kilku rodzimych firm, które tworzą kosmetyki bazujące na naturalnych ekstraktach, wyciągach roślinnych i składnikach przyjaznych naszej planecie. Na wyróżnienie zasługują Szmaragdowe Żuki - naturalne i wegańskie kosmetyki botaniczne do pielęgnacji twarzy oraz ciała. Marka działa zgodnie z ideą less waste. Kosmetyki są pakowane wyłącznie w szklane opakowania, które mogą być ponownie wykorzystane. W trosce o dobro planety, marka ogranicza ilość plastiku do minimum, nie używając dodatkowych pudełek czy folii.

Kolejna polska marka, którą warto znać to Make Me Bio. Została stworzona przez Anię i Bartka, małżonków a zarazem biznesowych partnerów, których połączyła pasja do zdrowego życia. Produkują wysokiej jakości produkty kosmetyczne do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów, w ich składzie znajdziesz bogate i przemyślane receptury czerpiące z natury. Na uwagę zasługuje również Onlybio. Naturalne surowce, ekologiczne opakowania i bezpieczna dla środowiska fabryka - to najważniejsze hasła w filozofii marki, która walczy o dobro Ziemi. Ich receptury są oparte na bezpiecznych składnikach, które sprawdzą się w pielęgnacji nawet wrażliwej skóry. 

 

Pamiętajmy, że duże zmiany zaczynają się od niewielkich działań, które leżą po stronie konsumenta. To my konsumenci musimy pokazać, że wolimy produkty eko. Chcąc sprostać naszym oczekiwaniom, firmy będą wprowadzać ekoinnowacje do swojej strategii - co już jest widoczne na rynku m.in w branży kosmetycznej czy odzieżowej.

Więcej o:
Copyright © Agora SA