Ile jest prawdy w stereotypach o modelkach? [WYWIAD]

Wokół zawodu modelki narosło tyle legend, że dzisiaj ciężko oddzielić prawdziwe informacje od tzn. kaczek dziennikarskich, których celem jest wywołanie taniej sensacji. Jakie warunki fizyczne musi spełniać dziewczyna prezentująca kolekcje największych domów mody? Czy i jak różnią się światowe fashion weeki od tych krajowych? Te pytania zadaliśmy Marcinowi Gajewskiemu - Dyrektorowi bookingu w słynnej warszawskiej agencji modelek D'VISION, odpowiedzialnej m.in. za karierę Anji Rubik.

arch. D'visionarch. D'vision arch. D'vision

arch. D'vision

Natalia Stachacz: Gdzie powinna skierować swoje kroki osoba, która marzy o karierze modela/modelki?

Marcin Gajewski: - Powinna się zgłosić do profesjonalnej agencji modelek. Jakiś czas temu głośno było o bankach twarzy i innych dziwnych tworach, które kazały sobie płacić za obecność na stronie. Takie miejsca każda osoba marząca o karierze modelki powinna omijać szerokim łukiem! W momencie, w którym firma nie jest w stanie zainwestować pieniędzy w nową twarz, przestaje być wiarygodna. Dobra agencja zapewni modelce portfolio i zdjęcia testowe, które później będzie mogła pokazać klientom. Jesteśmy w stanie sfinansować np. podróż do Warszawy, a także inne potrzeby, które w miarę upływu czasu (i kolejnych zleceń) po prostu się nam zwrócą. Wartych uwagi agencji w Polsce, w których dziewczyny pracują i w Polsce, i za granicą, jest ok. pięciu. Na stronach internetowych większości tych miejsc jest specjalna zakładka poprzez którą można wysłać swoje zgłoszenie. Wystarczy wpisać swoje dane, wymiary i załączyć zdjęcie. Poza tym w naszej agencji drzwi są zawsze otwarte. Można przyjść z ulicy i powiedzieć, że chce się wziąć udział w castingu. Wypełnia się prostą ankietę, my zbieramy wymiary, robimy polaroidy i zazwyczaj jeszcze tego samego dnia dajemy tej osobie wiadomość zwrotną. Młode dziewczyny i chłopcy nie mogą dać się omamić i "złapać" na górnolotne obietnice. Nikt po pierwszy spotkaniu nie jest w stanie dać gwarancji zrobienia wielkiej kariery.

Jakie warunki fizyczne powinna posiadać osoba aspirująca do miana modelki/modela?

- Nadal rację bytu mają mityczne wymiary: 90-60-90, jednak w praktyce nie dotyczą one modelek, bardziej funkcjonują w kontekście konkursów piękności. Ważniejsza od centymetrów jest proporcjonalna budowa sylwetki i to, czy dana osoba jest zadbana: kandydaci na modelki i modeli muszą być wysportowani, ich ciała powinny być jędrne i wyglądać po prostu zdrowo - podstawa to aktywność fizyczna i racjonalne odżywianie. Bardzo istotny jest również wzrost. Aby chodzić w pokazach dziewczyna musi mieć 176 - 180 cm. Zdarza się, że niższe osoby prezentują kolekcje, ale są to wyjątki: ich portfolio jest naprawdę imponujące lub projektanta zachwyci niezwykła uroda modelki.

arch. D'visionarch. D'vision arch. D'vision arch. D'vision

A co z cechami charakterystycznymi, typu odstające uszy czy piegi? Czy one przekreślają szansę na karierę?

- Modelki dzielimy na komercyjne (klasyczne, piękne kobiety, które pozują do katalogów czy występują w kampaniach dużych marek sieciowych) i "high fashion". Te drugie często posiadają charakterystyczną urodę(np. Maja Salamon, która ma porcelanową cerę, ale też nieoczywistą urodę). Osoby marzące o karierze w modelingu nie powinny bać się pokazać. Piegi, odstające uszy czy duży nos są piękne. Nadają charakteru i wyrazu. Nie ma idealnie symetrycznych osób. Każdy z nas jest różny i niedoskonały. Dajcie szanse profesjonalistom, aby was ocenili. Nie przychodźcie na casting przemalowane i przerysowane: tusz do rzęs i błyszczyk to maksimum. Pokażcie siebie. Modelki, które chodzą dzisiaj w pokazach Celine czy Dior też kiedyś uważały się za przeciętne, niewyróżniające się niczym dziewczyny.

Jakie cechy charakteru powinna posiadać przyszła modelka?

- Powinna wierzyć w siebie. Jeśli nie uda jej się dostać do pierwszej agencji modelek, warto spróbować w drugiej, a potem trzeciej. Oczywiście swoje kroki należy kierować tylko do zaufanych i pewnych miejsc, ale nie warto załamywać się niepowodzeniami. Trzeba mieć w sobie sporo samozaparcia. Jak już uda się dostać do wymarzonej agencji, trzeba umieć współpracować: zaufać bookerowi i słuchać rad specjalistów. Należy też mieć dystans i sporo cierpliwości. Nie od razu Rzym zbudowano: jeśli jeden casting się nie udał, to nie znaczy, że tak będzie zawsze. Modelka nie może się bać rozmawiać z ludźmi, powinna bić od niej dobra energia. Niezbędna jest też świadomość swojego ciała. Uroda to zdecydowanie za mało. Modelka musi inspirować! Na jeden Fashion Week zjeżdża się kilkaset dziewczyn, każda z nich jest zjawiskowo piękna - tu trzeba czegoś więcej.

arch. D'visionarch. D'vision arch. D'vision arch. D'vision

Jak w praktyce wygląda praca modelki?

- Zależy na jakim etapie. Na samym początku jej pracą jest przede wszystkim dbanie o siebie: dieta i siłownia to podstawa. Poza tym do obowiązków modelki należy także branie udziału w castingach. Młode osoby, które chodzą jeszcze do szkoły muszą się także dobrze uczyć! Tylko jeśli otoczenie będzie im przychylne, mają szanse na rozwijanie swojej kariery. 3 lata temu mieliśmy w agencji 3 maturzystki, które podczas przygotowań do pokazów, m.in. Chanel każdą wolną chwile poświęcały na studiowanie książek. Modelki, które już osiągnęły pewną pozycję w branży muszą się liczyć przede wszystkim z częstym podróżowaniem i zmianami miejsca pobytu. Mają one pewną bazę (zazwyczaj jest to Nowy Jork lub Paryż), ale wiedzą, że praca może na nie czekać także na drugim końcu świata. Takie modelki rzadko już chodzą na castingi. Są wybierane na podstawie swojego portfolio. Poza tym jeśli klient dobrze wspomina współpracę z jakąś modelką, to jest duża szansa, że do niej wróci. Opinia w branży jest bardzo ważna, długo się na nią pracuję, a z drugiej strony bardzo łatwo ją zepsuć. Nie można sobie pozwalać na fochy i marudzenie. Praca na Fashion Week charakteryzuje się zabójczym tempem. Pokazy odbywają się co godzinę, więc nie ma właściwie szans wziąć udział we wszystkich. Zdarza się np. podczas Tygodnia Mody w Mediolanie, że modelki są przewożone z pokazu na pokaz skuterami. Szybka zmiana makijażu i ubrania, wybieg i biegną dalej. Przy dużych pokazach np. w Polsce praca zaczyna się koło 9-10 rano. Cały dzień trwają próby, robienie make-upu i fryzur oraz przymiarki. Całe wydarzenia zaczyna się dopiero koło 20. Cały dzień trwają też profesjonalne sesje zdjęciowe: na zrobienie 8 dobrych ujęć trzeba poświęcić wiele godzin.

Marcin Gajewski - Dyrektor bookingu w warszawskiej agencji modelek D'VISION. W branży od 19 lat na stanowisku bookera .

Agencja modelek D'VISION - mieści się w Warszawie przy ulicy Burakowskiej 5/7. To jedna z najbardziej znanych i najlepszych tego typu instytucji w naszym kraju. Założona na początku lat 90. przez Lucynę Szymańską jest odpowiedzialna za kariery wielu znanych top modelek, m.in. Anji Rubik, Mai Salamon czy Zuzanny Bijoch.

Marcin Gajewski/ arch. prywatneMarcin Gajewski/ arch. prywatne Marcin Gajewski/ arch. prywatne Marcin Gajewski/ arch. prywatne

Zobacz wideo
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.