Urodzony w 1933 roku na południu Francji Emanuel Ungaro, syn biednego włoskiego emigranta, dzieciństwo spędził słuchając włoskich arii operowych, jedząc spaghetti i mówiąc w ojczystym języku rodziców. Jednocześnie chłonął francuską sztukę, podziwiając dzieła impresjonistów, podpatrując ich zabawy kolorem i harmonię kompozycji. Życie na styku dwóch różnych kultur i codzienne obcowanie ze sztuką wpłynęło na wrażliwość Emanuela i jego poczucie estetyki. Już mając siedem lat po raz pierwszy usiadł do maszyny do?szycia - pod okiem matki, która szyła ubrania dla?mieszkańców Prowansji. Wiele lat później będzie czerpać inspiracje zarówno ze sztuki włoskiej, jak i francuskiej.
W 1956 roku wiąże się zawodowo z Christobalem Balenciagą, u którego przepracuje trzy lata. Od niego nauczy się, jak być doskonałym rzeźbiarzem (aby forma ubrania i jego kształt były perfekcyjne), malarzem (by umiejętnie łączyć kolory), muzykiem (by projekty cechowała harmonia) i... filozofem (by umieć wyrazić radość życia i poczucie, że jest ono cudem). Jakkolwiek górnolotnie to brzmi, terminowanie u Balenciagi wywarło silny wpływ na?twórczość Ungaro. Od tej pory swoją pracę zawsze określa mianem sztuki.
Od początku Ungaro kreuje określony styl: bardzo kobiecy, oparty na sile intelektu połączonego z mocą uwodzenia. Hołduje zasadzie, że strój powinien sprawiać, by kobieta czuła się naprawdę wolna. Ubiera ją w kwiaty, szerokie spodnie, podkreśla walory jej sylwetki i nieustannie bawi się kolorami.
W 2007 roku pałeczkę w domu mody Ungaro przejął Kubańczyk z pasją - Esteban Cortázar. Już pierwszą kolekcją udowodnił, że potrafi godnie realizować idee Emanuela: moda to wolność, kolor to potęga, a w sztuce nie ma miejsca dla słowa "niemożliwe".
Najważniejsze wydarzenia:
- 1965 - Ungaro prezentuje pierwszą kolekcję i otwiera własny salon w Paryżu
- 1968 - do swojej kolekcji Parallele wprowadza metal. Jego modelki noszą biustonosze wykonane z metalu, rok później powstaje kolekcja metalowej biżuterii
- od 2005 - marka Emanuel Ungaro należy do Asima Abdullaha - dyrektora Global Asset Capital Investment Bank
- 2007 - głównym projektantem domu mody Ungaro zostaje 23-letni Kubańczyk Esteban Cortázar
- 2008 - udana współpraca z megakoncernem AVON. Jej owocem jest zapach "U by Ungaro" w wersjach damskiej i męskiej
Co Ungaro wniósł do świata mody:
. skórzane kurtki o sportowych fasonach, w jasnych pastelowych barwach
. ubrania z tkanin imitujących skórę zwierząt
. sukienki z wbudowanymi stanikami
. wariacje na temat fasonu japońskiego kimona
. jako pierwszy zestawił w ubraniu trzy, a nawet cztery różne kolory
. łączy faktury i desenie (zwierzęce z kwiatowymi, kropki z kratą)
Charakterystyczne elementy:
. połyskliwe "techniczne" tkaniny . duże kwiatowe motywy zestawiane z kilkoma kolorami
. łączenie kropek i kratek
. elementy i wstawki z gładkiego jedwabiu
. motywy zwierzęce łączone z koronką
. marszczenia i sznurowania na ubraniach
. duże kwiaty z materiału (zwłaszcza na butach)
. asymetryczne góry sukienek i bluzek
Ciekawostki:
Ungaro zwykł mówić o sobie, że "myśli po francusku, ale śmieje się po włosku"
Na początku kariery miał zaledwie 40-metrowe atelier i cztery krawcowe
Pierwszymi klientkami Ungaro były Isabelle Adjani, Jacqueline Kennedy, Ira Furstenberg, Kathryn Deniov
Pierwszy zapach wylansowany przez kreatora to "Diva" z 1983 roku. Flakon był inspirowany połyskliwym materiałem, który bardzo spodobał się projektantowi
Nigdy nie szkicował swoich projektów. Zawsze zaczynał pracę od krojenia tkaniny i upinania jej szpilkami bezpośrednio na modelce
Projektant nazywa swoje kreacje "istotą zmysłowości"
Kreacje Ungaro noszą Eva Longoria, Catherine Zeta-Jones, Kim Kardashian, Angelina Jolie i Kylie Minogue (muza projektanta)
Emanuel Ungaro bardzo późno się ożenił - miał 55 lat
Motto Ungaro: "Jeśli zachwyciła cię kobieta, ale nie pamiętasz, jak była ubrana, to znaczy, że perfekcyjnie."