W Polsce przejawem lokalnego patriotyzmu jest wspieranie rodzimego biznesu, poprzez wybieranie podczas codziennych zakupów wyrobów "made in Poland". Konsumencki patriotyzm jest faktycznie coraz silniejszy, a Polacy znacznie częściej niż kiedyś doceniają polską jakość. Widać to na przykład podczas jarmarków produktów regionalnych, które odbywają się regularnie nawet w galeriach handlowych. Okazuje się, że trend ten dotyczy także kosmetyków. Potwierdziła to ankieta przeprowadzona wśród użytkowników porównywarki cenowej Okazje.info. Dlaczego decydujemy się na wybór polskich kosmetyków? I po produkty jakich marek sięgamy najczęściej?
Osoby, które przyznały, że podczas zakupów częściej wybierają kosmetyki polskich producentów, jako powód takich decyzji najczęściej wskazywały chęć wspierania rodzimego biznesu. Taka odpowiedź pojawiła się wśród ponad 24% respondentów. Jest to z pewnością efekt silnej w ostatnich latach debaty społecznej na ten temat. Wiele osób zrozumiało i przekonało się, że kupowanie polskich produktów to dobry sposób na umacnianie naszej gospodarki. Po latach zachwytu nad tym, co zagraniczne dostrzegliśmy, że nasze wyroby są równie dobre jakościowo. Tego zdania jest prawie 20% przebadanych użytkowników serwisu Okazje.info.
Powodem, dla którego wybieramy polskie kosmetyki jest również cena ? na ten aspekt zwróciło uwagę 17,5% respondentów. To prawda, że cena polskich produktów kosmetycznych jest często dużo bardziej atrakcyjna. Nie musimy się jednak obawiać, że na rynkach zagranicznych zostaną one sklasyfikowane jako te tanie, ponieważ, tak jak i w przypadku marek obcego pochodzenia, istnieje wśród nich także segment produktów luksusowych.
Najpopularniejszą polską marką kosmetyczną wśród użytkowników serwisu Okazje.info jest Ziaja ? wskazało ją 36% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się Bielenda, którą wybrało ponad 22% respondentów. Z kolei trzecią pozycję zajęła marka AA - najchętniej wybiera ją prawie 15% przebadanych osób. Wszystkie trzy swoją działalność rozpoczęły 25 lat temu lub wcześniej. Na swoją pozycję pracują zatem już długo i dzisiaj mogą śmiało konkurować z zagranicznymi producentami. Warto także zauważyć, że czwarte miejsce należy do bardziej luksusowej i droższej marki, mianowicie do dr Ireny Eris, którą wskazało 9,6% badanych.