Kobiety wydają na siebie więcej niż mężczyźni. Prawda czy mit?

Wyższe ceny produktów przeznaczonych dla kobiet, czyli tzw. "różowy podatek" to prawda czy mit? Na pielęgnację twarzy panie rzeczywiście wydają znacznie więcej, ale już na zegarki sporo mniej. Porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, czy w sklepach rzeczywiście mamy do czynienia z "różowym podatkiem"

Pielęgnacja twarzy

Tutaj najbardziej widoczne jest wyciąganie większych sum z portfeli Polek niż Polaków. O ile bowiem średnia cena wszystkich wybranych produktów do pielęgnacji twarzy wynosi 180,58 zł, to w przypadku tych samych produktów, ale przeznaczonych dla mężczyzn jest to już 108,36 zł. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że panie jednak bardziej pieczołowicie pielęgnują swoją urodę, są zdeterminowane i gotowe wydać na ten cel więcej.

Zegarki

W tym przypadku teoria "różowego podatku" się nie sprawdza. Za przeznaczone dla panów czasomierze muszą oni zapłacić prawie o połowę więcej niż ich partnerki. Średnia cena męskiego zegarka na idealo wynosi 672,88 zł, podczas gdy damskiego - 454,80 zł. Być może wynika to z tego, że zegarek to jeden z nielicznych elementów męskiej biżuterii, więc panowie są gotowi wydać na niego pokaźne kwoty; panie rozkładają wydatki na znacznie więcej elementów.

Podobna zasada działa w przypadku mniej eleganckich męskich zegarków sportowych - o 39 proc. droższych niż te dla kobiet.

Okulary przeciwsłoneczne

Panowie płacą średnio 530,14 zł, czyli o 8 proc. więcej za okulary przeciwsłoneczne niż ich partnerki (490,83 zł).

Perfumy

Często są oferowane w wersji damskiej i męskiej. Na 123 takie produkty na idealo tylko cztery miały tę samą cenę. W 58 proc. przypadków perfumy dla kobiet są droższe niż ich odpowiedniki dla mężczyzn. Bardzo wyraźnie widać to w porównaniu średnich cen za 1 ml perfum: za damskie trzeba zapłacić 2,95 zł, za męskie zaś 2,61 zł, czyli o 34 grosze mniej.

Dezodoranty

W tym przypadku różnice nie są już tak widoczne. Jeśli mężczyzna i kobieta kupują takie same rodzaje dezodorantów, to z portmonetki zniknie tylko o 1 proc. wyższa kwota niż z portfela. Średnia cena z 1 ml różni się jedynie o 1 grosz. Mimo to w sklepie znacznie łatwiej trafić na droższy dezodorant z dopiskiem "woman" - zaledwie w przypadku trzech spośród 25 dostępnych na idealo jednakowych dezodorantów w wersji dla kobiet i mężczyzn ich cena była taka sama.

Buty sportowe

Z większymi wydatkami powinni liczyć się panowie. Ceny przeznaczonych dla nich sportowych butów są średnio o 10,71 zł wyższe: rachunki dla pań opiewają średnio na 258,28 zł, a dla panów na 268,98 zł. Jednak aż połowa z 40 sprawdzonych produktów dla kobiet i mężczyzn dostępna jest w jednakowej cenie.

"Niebieski podatek"

Biorąc pod uwagę tych sześć kategorii produktów, wyraźnie widać, że "różowy podatek" to mit. Na artykuły higieniczne lub kosmetyki wprawdzie więcej muszą wydać kobiety, ale już na dodatki lub artykuły sportowe - mężczyźni. Po podliczeniu wspólnego koszyka z wybranymi sześcioma kategoriami produktów dla pań i panów okazuje się, że jego średnia cena wyniosłaby 1 600 zł i 34 gr, zaś stworzony na tej samej zasadzie koszyk dla mężczyzn byłby o 176 zł i 25 gr, czyli o 11 proc. droższy.

Więcej o:
Copyright © Agora SA