Każda nacja ma swoje zwyczaje, ale światowa średnia, jeśli chodzi o czas poświęcony na troskę o dobry wygląd, wynosi cztery godziny tygodniowo - wynika z badania GfK Polonia. Czyli nieco ponad 34 minuty dziennie. Ten czas zajmuje nam kąpiel, golenie, ubieranie, czesanie i układanie włosów, makijaż itd.
Oczywiście wszystko zależy od płci. Kobiety szykują się do wyjścia przez pięć godzin w tygodniu, zaś mężczyźni tylko przez trzy.
Największymi "strojnisiami" są Włosi - potrzebują średnio aż 5,5 godziny w ciągu tygodnia. Również Argentyńczycy i Amerykanie nie żałują czasu, żeby oszałamiająco wyglądać; zajmuje im to około 5 godzin i 15 minut w tygodniu.
Polacy też przekraczają średnią, siedząc przed lustrem i stojąc przed szafą przez 4,8 godziny tygodniowo.
Najmniej upiększają się Azjaci. Chińczycy są przekonani, że mniej niż trzy godziny w ciągu tygodnia wystarczy na toaletę. Mieszkańcy Korei Południowej z kolei upiększają się przez 3 godziny i kwadrans, a Japończykom zajmuje to - 3,5 godziny.
Najciekawsze jest to, że poranne zabiegi wcale nie są po to, żeby podobać się innym. Najważniejsze jest własne - dobre samopoczucie - tak przynajmniej wynika z deklaracji aż 60 proc. ankietowanych.
I to kobietom bardziej zależy na własnym dobrym samopoczuciu niż panom - tak twierdzi 67 proc. pań i 52 proc. mężczyzn.
Zrobienie dobrego wrażenia na innych jest ważne tylko dla 44 proc. badanych.
Niektórzy tłumaczą też (40 proc.), że chodzi o to, żeby dzieci miały z kogo brać dobry przykład.
Dobre samopoczucie wiele osób rozumie jednak inaczej. Paniom zależy przede wszystkim na tym, żeby swoim wyglądem wyrazić własną indywidualność i kontrolować wygląd. Panowie zaś czują się usatysfakcjonowani, jeśli zrobią w ten sposób przyjemność partnerce lub jeśli zwrócą na siebie uwagę płci przeciwnej.
Z kolei młodzi ludzie (30 lat i mniej) chcieliby przede wszystkim zrobić wrażenie na innych, zaś starsi (po trzydziestce) - dać dzieciom dobry przykład.
W grupie pięćdziesięciolatków i starszych ważne jest to, żeby zrobić przyjemność małżonkowi lub partnerowi.
* Sondaż przeprowadził Instytut GfK latem 2015 na 27 tys. osób w wieku ponad 15 lat, pochodzących z 22 krajów: Argentyny, Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Chin, Czech, Francji, Niemiec, Hongkongu, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Polski, Rosji, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i USA.