Narodziny koncernu Escada przypadają na rok 1976, kiedy to niemieckie małżeństwo Margaretha i Wolfgang Ley otworzyło w Monachium niewielką firmę dziewiarską. W ciągu 30 lat malutkie przedsiębiorstwo odzieżowe przeistoczyło się w odnoszącą ogromne sukcesy międzynarodową firmę rozpoznawaną od Paryża po Hongkong.
Pierwszą kolekcję Margaretha i Wolfgang Ley zaprezentowali właśnie w roku 1976. Okazało się, że doskonałe porozumienie w tym związku dotyczy nie tylko spraw prywatnych, ale i biznesu: on zarządzał finansami, ona zajmowała się wizerunkiem firmy i projektami. Margaretha, z pochodzenia Szwedka, wkrótce wykorzystała w projektach elementy ze swojego dzieciństwa - żywe, jasne, nasycone kolory - wspomnienie rodzinnej Szwecji. Wkrótce stały się one znakiem rozpoznawczym Escady.
W 1979 roku małżeństwo Ley zachęcone przychylnymi opiniami (i 22 milionami marek zysku w pierwszym roku działalności) postanowiło stworzyć własną markę. Z pomocą przyszło wydarzenie w Irlandii: koń o imieniu Escada wygrywa dla nich gonitwę i sporą sumkę. Nazwa nowej marki wydawała się oczywista.
Kluczem do sukcesu Escada Group okazały się wyśmienita jakość, doskonała obsługa w salonach oraz dobra strategia marketingowa. Wyznacznikiem marki szybko stały się piękne i ciekawie zestawiane kolory oraz najlepszej jakości tkaniny. Co ważne, Margaretha Ley nigdy nie wstydziła się kierować swoich kolekcji do określonej grupy klientek - wymagających, z wypchanym portfelem. Nawet po jej śmierci, mimo wprowadzenia nieco tańszych linii Escada Sports, Escada Kids oraz akcesoriów i perfum, główną rolę odgrywa nadal trzon marki - eleganckie ubrania dla zamożnych kobiet. Pożądane przez Paryż, Warszawę i Hollywood.
1976 - Margaretha i Wolfgang Ley pokazują pierwszą kolekcję
1983 - Firma otwiera swój pierwszy butik w Azji, w Hong-kongu. Rok później powstaje flagowy salon w Monachium
1990 - Na rynku pojawia się pierwszy zapach damski Escada Margaretha Ley
1995 - Firma wprowadza linię Escada Sport
2000 - Escada zostaje uhonorowana przez koncern Burda nagrodą Bambi. Dołącza do nagrodzonych wcześniej marek: Giorgio Armani, Jean Paul Gaultier i Jil Sander
2006 - Dyrektorem kreatywnym Escady zostaje Damiano Biella
. proste kroje z dekoracyjnym wykończeniem i ozdobnymi detalami (np. metalowe klamry, breloki, zawieszki w kształcie serca)
. przywrócenie świetności sukience (i sukni) jako głównemu atrybutowi kobiecości
. powrót do wielkiego krawiectwa: najwyższa jakość tkanin i staranne wykończenie w każdym detalu
. wprowadzenie zasady, że żywe neonowe barwy są odpowiednie również na wieczór
.biżuteryjne ozdoby na butach
. plecionki z tkaniny
. kokardy i szarfy
. drapowanie
Najnowsza linia torebek Escada powstała na cześć założycielki firmy Margarethy Ley i nosi jej imię.
Nazwa marki pochodzi od imienia konia, na którego w Irlandii postawili Margaretha i Wolfgang Ley - wygrali wówczas fortunę.
Salony firmowe Escada są obecne w ponad 60 krajach na całym świecie
Twarzą aktualnej kampanii Escada jest topmodelka Christy Turlington
Ulubioną twarzą domu mody Escada (i właścicielki Margarethy Ley) była topmodelka Iman
W roku 1998 Kim Basinger odebrała Oscara za rolę w "Tajemnicach Los Angeles" ubrana w pistacjową kreację Escady.
Ubrania sygnowane logo Escada chętnie noszą Catherine Zeta-Jones, Christy Turlington, Katherine Heigl, Jessica Alba, Vanessa Williams, Geena Davis
Motto Margarethy Ley: "Sztuka to ubrać kobietę od stóp do głów"