Imperium Inditexu

Hiszpański Inditex jest obecnie jedną z największych firm odzieżowych na całym świecie. Posiada ponad 5 tysięcy sklepów w 77 krajach i skupia 8 różnych marek: Zara, Pull&Bear, Stradivarius, Bershka, Oysho, Massimo Dutti, Zara Home oraz Uterqüe. To prawdziwe imperium w branży mody.

W latach 1963 - 1974, Amancio Ortega Gaona, przewodniczący i założyciel Inditexu, rozwijał swoją karierę producenta odzieży. W ciągu dekady udało mu się zdobyć na własność kilka fabryk. Swoją przygodę z branżą odzieżową zaczął jednak już jako nastolatek, od pracy w sklepie. W 1975 roku, w miejscowości A Coru?a (Hiszpania), Ortega otworzył swój pierwszy sklep - Zara. Lata 1976 - 1984 to czas, w którym sieć sklepów Zara rozszerzała swój zasięg na większość hiszpańskich miast. W 1988 roku zostaje otwarty pierwszy butik Zary poza granicami Hiszpanii - w Portugalii. Tym samym Ortega powoli wkraczał na rynek międzynarodowy. Rok później powstała Zara w Nowym Jorku, a następnie w Paryżu, czyli w dwóch największych stolicach mody. 1991 jest rokiem powstania kolejnej marki - Pull&Bear. W tym też czasie Inditex kupuje 65% udziałów grupy Massimo Dutti (w 1995 roku ma już 100% i otwiera pierwszy sklep na Malcie). W 1998 powstaje Bershka - skierowana do młodych kobiet i nastolatek, a w 1999 roku Stradivarius. 1999 to także rok ważny dla Polski, gdyż właśnie wtedy Inditex wprowadza swoje sklepy na nasz rynek. Dwa lata później uruchomiona zostaje marka Oysho - zajmująca się sprzedażą bielizny, a Inditex wchodzi na giełdę i zaczyna obracać akcjami. W 2003 otwiera się outlet Zara Home, który w 2007 tworzy pierwszy internetowy sklep Inditexu. Marka Uterqüe, wyspecjalizowana w akcesoriach i dodatkach, powstaje natomiast w roku 2008. Oczywiście, należy pamiętać, że w czasie wprowadzania przez Inditex nowych marek, wciąż rozszerzał on swój zasięg o kolejne kraje. Tak więc w ciągu 35 lat (od 1975 do 2010) grupa wkroczyła na rynek aż 77 państw.

W roku 2010 sprzedaż netto wyniosła 12 527 mln euro, natomiast zysk 1 732 mln. I w porównaniu z rokiem 2009 wzrósł aż o 32%. By pokazać ogrom potęgi Inditexu warto też zauważyć, że zatrudnia on w swoich szeregach ponad 100 tysięcy pracowników. Flagową marką jest Zara. Jest to sieć ekoprzyjacielska, gdzie personel do działań eko jest odpowiednio przeszkolony. Oszczędzana jest energia elektryczna w sklepach, poprzez inteligentne systemy oświetleniowe. Torby na zakupy nie są plastikowe, a papierowe, tak więc poddawane są recyclingowi. Wytworzone przez sklep śmieci są dokładnie segregowane. Ekologia obejmuje jednak nie tylko kwestie "techniczne". Ubrania sprzedawane przez Zarę często wykonane są z organicznej bawełny bądź tkanin, do których produkcji nie stosuje się chemikaliów. Skóry natomiast pochodzą od zwierząt hodowanych na wyspecjalizowanych farmach, w pełnej zgodzie z normami nałożonymi przez Unię Europejską.

"Kreatywność i jakość wykonania wraz z błyskawiczną reakcją na potrzeby rynku" to filozofia przyświecająca grupie. Model zarządzania oparty jest na innowacji i elastyczności, spowodował, że Inditex osiągnął tak wielki, międzynarodowy sukces.

Więcej o:
Copyright © Agora SA