Victoria Beckham - od Posh Spice do cenionej projektantki. 10 lat marki świętuje w swoim stylu

Marka Victorii Beckham świętuje właśnie 10. urodziny. Gdy w 2008 roku piosenkarka miała zaprezentować swoją pierwszą kolekcję, branża mody nastawiona była do pomysłu dosyć sceptycznie. Victoria szybko udowodniła jednak, że łatka "Posh Spice" jest już dawno nieaktualna, a ona sama ma w kwestii mody wiele do powiedzenia.

Victoria Beckham znów to zrobiła

Wielka, biała torba na zakupy, a w niej Victoria Beckham. Tak 10 lat temu wyglądała kampania Marca Jacobsa, której "twarzą" została znana Brytyjka. Dziś z torby wystają jedynie nogi, ale za to widnieje na niej jej własne nazwisko. Victoria Beckham z humorem potraktowała jubileuszową kampanię przygotowaną z okazji 10. urodzin marki. Podczas gdy sama rzadko uśmiecha się do zdjęć i projektuje koszulkę "Fashion stole my smile" ("Moda ukradła mój uśmiech"), w nowej kampanii pokazuje się od sympatycznej strony i udowadnia, że ma spory dystans do działań z przeszłości.

Victoria Beckham w kampanii Marca Jacobsa 2008 i w jubileuszowej kampanii własnej marki 2018Victoria Beckham w kampanii Marca Jacobsa 2008 i w jubileuszowej kampanii własnej marki 2018 Mat. prasowe

Autorem zdjęć, które obiegły już chyba wszystkie redakcje, jest niemiecki fotograf Juergen Teller - ten sam, który stworzył kontrowersyjną okładkę do pierwszego numeru polskiego "Vogue'a". U nas kontrowersje budził Pałac Kultury i stara wołga, tu dziwaczna poza projektantki i zaniedbany chodnik w tle. Juergen Teller po raz kolejny może krzyknąć "bingo" - rozkraczona Victoria w torbie bije rekordy popularności jeszcze mocniej niż jako modelka u Jacobsa 10 lat wcześniej.

Kampania nie odwróciła jednak uwagi od jubileuszowej kolekcji. Victoria Beckham po raz pierwszy "pokazała się" w Londynie (wcześniej jej pokazy odbywały się w Nowym Jorku), przypieczętowując swoją ważną pozycję wśród cenionych projektantów mody.

 

Od Posh Spice do projektantki

Pierwsze sygnały o rozpadzie Spice Girls pojawiły się pod koniec lat 90. W 1998 roku Geri Halliwell opuściła zespół, a pozostałe dziewczyny początkowo kontynuowały pracę bez niej. Wokalistki ponownie połączyły siły w 2007 roku, wydając płytę z największymi hitami i organizując wielką trasę koncertową.

Victoria zwana "Posh Spice" zawsze była tą najbardziej elegancką. Geri Halliwell ubierała się seksi, Mel C. na sportowo, Mel B. na ostro, a Emma - dziewczęco i słodko. Jako gwiazda zespołu pop Victoria Beckham (wtedy jeszcze nosząca panieńskie nazwisko Adams) kojarzyła się raczej ze scenicznym przepychem niż biurową elegancją, której dziś jest orędowniczką. Choć jej kolekcje są zupełnie różne od tego, z czego pamiętamy ją z lat 90., w marce Victoria Beckham trochę z Posh Spice zostało.

Victoria za czasów Spice GirlsVictoria za czasów Spice Girls Instagram @Spicegirls_official

Dawna Spicetka była przecież w zespole reprezentantką minimalizmu. Nieraz widzieliśmy ją w połyskujących sukienkach, całą w złocie, srebrze albo szmaragdowej zieleni, lecz występowała też w prostej "małej czarnej" na cienkich ramiączkach i minimalistycznych sandałkach. Jej stroje, nawet jeśli ozdobione cekinami, zazwyczaj miały proste formy. Victoria najbardziej lubiła sukienki tuby albo kombinezony.

Moda z lat 90. jest teraz szczególnie na topie. Jej powrót widzimy u wielu projektantów i w różnych odmianach. Odnajdujemy ją w grunge'owych koszulach, jeansach z wysokim stanem, krótkich topach, bieliźnie która jest bohaterem stylizacji, a także "slip dress", czyli sukienkach bieliźnianych noszonych niegdyś przez Victorię.

Zaskakująco udany start

Pierwsza kolekcja Victorii Beckham zaprezentowana we wrześniu 2008 roku na sezon wiosna-lato 2009 pozytywnie zaskoczyła branżę mody. Większość spodziewała się przaśnych i "głośnych" kreacji na miarę światowych hitów Spice Girls. Ci, którzy ostrzyli zęby na obfitą krytykę debiutującej Spicetki, obeszli się smakiem. Ubrania były skromne, klasyczne i eleganckie. Dopasowane (ale nie przesadnie!) sukienki sięgały za kolano, większość miała przykryte ramiona i skromne dekoracje w postaci wstążek podkreślających talię. Dominowała czerń, szarość i biel.

Debiutancka kolekcja Victorii Beckham na wiosnę-lato 2009Debiutancka kolekcja Victorii Beckham na wiosnę-lato 2009 Źródło: Vogue.com

Kobieta powszechnie znana jako Posh Spice wystartowała z kolekcją sukienek i, możecie wierzyć lub nie, to jedna z najgorętszych rzeczy, która pojawiła się w tym tygodniu w Nowym Jorku. (...) Jej sukienki, o których sprzedaż na wyłączność walczy już kilku ważnych przedsiębiorców, będą się sprzedawać nie ze względu na znane nazwisko, ale ze względu na wyrafinowany krój i dopasowanie. 

- pisał tuż po pokazie amerykański Vogue. W podobnym tonie wypowiadały się również inne redakcje. Pokaz z 2008 roku nie był zupełnym debiutem, jeśli chodzi o modową karierę Victorii. Cztery lata wcześniej stworzyła specjalną linię VB Rocks dla marki Rock & Republic, w 2006 zaprojektowała serię okularów przeciwsłonecznych, a w 2006 roku wypuściła własne jeansy i perfumy sygnowane marką dVb Style. Prawdziwa metamorfoza piosenkarki zaszła właśnie wtedy, gdy od mocno komercyjnych produktów dla masowego odbiorcy przeszła do niszowej, wysublimowanej i eleganckiej mody skierowanej do wąskiego grona.

 

Projektować każdy może?

Przebranżawianie się gwiazd "na emeryturze" albo sięganie do innych dziedzin jeszcze podczas trwania kariery to popularne zjawisko zarówno za granicą, jak i w Polsce. Swoje kolekcje tworzyły Sarah Jessica Parker, siostry Kardashian, Jessica Simpson, Eva Mendes, Reese Witherspoon czy siostry Olsen. Niektóre z nich mogą pochwalić się większym, inne mniejszym sukcesem.  

W Polsce w gronie tych, którzy postanowili spróbować swoich sił w modzie, znalazła się Edyta Górniak, która dwa lata temu stworzyła kolekcję dla marki Naoko. Projektowaniem zajmowała się również tancerka Ewa Szabatin, aktorka Kasia Cichopek czy gwiazda o wielu talentach - Natasza Urbańska.

 

Jak się jednak okazuje, moda to nie działka dla każdego, a kontakt z ubraniem na scenie lub przed kamerą nie uzasadnia wyboru kontaktu z ubraniem w pracowni krawieckiej. Nic więc dziwnego, że decyzja Victorii Beckham o stworzeniu własnej marki spotkała się z początkową niechęcią. Tym większe uznanie należy się dziś byłej piosenkarce za przełamanie stereotypu gwiazdy, dla której moda to chwilowy kaprys.

Victoria Beckham 2018

Dziś, czyli 10 lat po debiucie w roli projektantki, Victoria Beckham zbiera żniwo konsekwentnej pracy w budowie marki. Jubileuszowa kolekcja nie jest retrospektywą, ale podsumowuje to, co w stylu Victorii publiczność ceni najbardziej. Pojawiły się świetne garnitury w męskim stylu (bardzo często nosi je również Victoria), eleganckie spodnie do ziemi pasujące zarówno do marynarek, jak i prostych T-shirtów, oversize'owe koszule i bluzki bez zbędnych ozdób, bieliźniane topy, dzianinowe oraz koszulowe sukienki w wersji mini, midi i maxi. Oprócz klasycznej bieli i czerni pojawiają się modne kolory: brąz, czerwień i żółć, a wszystko zamknięte jest w ramy stylowego i, co ważne, nienudnego minimalizmu.

Victoria Beckham - wiosna/lato 2019Victoria Beckham - wiosna/lato 2019 Imaxtree

Victoria Beckham oprócz tego, że jest kobietą sukcesu z zawodowego punktu widzenia, jest także mamą - urodziła czwórkę dzieci. Kilka dni temu podczas jubileuszowego pokazu wszystkie kibicowały jej z pierwszego rzędu.

 

        

Więcej o:
Copyright © Agora SA