Czy Polki czują się piękne? Wyniki badania Global Beauty Index

Global Beauty Index to międzynarodowe badanie, które co roku przeprowadza marka Philips. Jego wyniki mają dać odpowiedź na pytanie, w jaki stopniu nasz sposób postrzegania piękna opiera się na zewnętrznym wyglądzie. Czy faktycznie atrakcyjna aparycja jest tak ważna? Jak pod tym względem na tle innych krajów wypada Polska?

Lustereczko, powiedz przecie...

Nasza pewność siebie rośnie - według badania przeprowadzonego przez Philips za piękną kobietę uważa się 56 proc. Polek. To najlepszy wynik od czterech lat (w ankiecie przeprowadzonej w 2017 roku stwierdziło tak tylko 40 proc.). Nieco mniej optymistycznie robi się, gdy porównamy odpowiedzi lokalne i globalne. Wtedy okazuje się, że nasz wynik jest słabszy od ogólnego aż o 9 punktów. Nasze poczucie własnej wartości dużo częściej, niż wskazuje na to średnia światowa, opiera się na wyglądzie.

Wyniki raportu Global Beauty IndexWyniki raportu Global Beauty Index mat. prasowe Philips

Coraz rzadziej swoją samoocenę opieramy natomiast na zdaniu innych. Na szczęście kobiety mieszkające w kraju nad Wisłą wiedzą już, że można być piękną na wiele różnych sposobów (90 proc. badanych). Doskonale widać, że prowadzona w ostatnich miesiącach i latach kampania sprzeciwiająca się narzucaniu konkretnych kanonów piękna, przynosi rezultaty. Jest więc lepiej, ale nadal nieidealnie. Widać to chociażby,  analizując odpowiedzi na pytanie "jak się czujesz, gdy patrzysz w lustro z samego rana?". Najmniej respondentek zaznaczyło opcje: "piękna" i "promiennie". Najczęściej kobiety dawały odpowiedź "naturalnie", "sobą" i... "zaniedbana". Ranking uległ zupełnemu przetasowaniu, kiedy zapytano o swoje odbicie w lustrze, ale już po zabiegach pielęgnacyjnych. Z make upem i ułożonymi włosami pięknie czuje się zdecydowanie więcej kobiet: z przedostatniego miejsca ta odpowiedź awansowała na 4 (na 12 możliwych). Dodatkowo prawie 40 proc. ankietowanych dopiero wtedy jest gotowa, aby rozpocząć nowy dzień. Skąd takie wyniki, skoro nasza pewność siebie ponoć nie zależy od innych? Presję, aby wyglądać lepiej, nadal czuje prawie 70% badanych, ale najbardziej wymagamy tego od siebie... my same! Społeczeństwo, partner, praca czy przemysł kosmetyczny jak się okazuje, ma na nas mniejszy wpływ.

Gdy patrzę w lustro, czuję się...Gdy patrzę w lustro, czuję się... Global Beauty Index

Piękna, bo zdrowa 

Z punktu widzenia profilaktyki zdrowotnej najważniejsze jest jednak, że aż 84 proc. ankietowanych (w Polsce, na świecie to 82 proc.) zgodziło się że stwierdzeniem, że czują się piękniejsze, gdy nic im nie dolega. Co więcej, odpowiadając na pytanie, które trzy aspekty sprawiają, że są pewne siebie, "zdrowie" na pierwszym miejscu umieściło 40 proc., co było zdecydowanie najlepszym wynikiem! Na drugim miejscu mieszkanki naszego kraju umieściły "szacunek dla samej siebie", a na trzecim "szczęście" (co ciekawe, jeśli chodzi o tę ostatnią wartość, to średnia globalna jest prawie 10 proc. wyższa!). Na szczęście bardzo niewiele kobiet zadeklarowało, że przykłada większą wagę do atrakcyjnego wyglądu niż do zdrowia. Zresztą aż 61 proc. kobiet zgodziło się, że stwierdzeniem, że troska o dobry stan psychiczny, jest częścią dbania o dobry wygląd zewnętrzny. Aż 3/4 badanych w Polsce chciałoby lepiej rozumieć, jak funkcjonuje ich organizm, aby móc się czuć jak najlepiej.

Większość kobiet na świecie uważa, że nie ma jednej definicji piękna - tak wynika z badania Global Beauty IndexWiększość kobiet na świecie uważa, że nie ma jednej definicji piękna - tak wynika z badania Global Beauty Index mat. prasowe Philips

Pewna siebie kobieta i świadoma konsumentka

Global Beauty Index to badanie, które organizuje Philips. Marka robi to także w celu poznania oczekiwań swoich obecnych i przyszłych klientek. Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome i wymagające. Silna konkurencja sprawia, że aby podbić rynek, już nie wystarczy dobry produkt. Trzeba mieć taki, który zachwyci i będzie bardziej innowacyjny niż reszta. Nic więc dziwnego, że przy zakupie sprzętów i kosmetyków, oprócz ceny, najważniejsza jest "skuteczność". W Polsce taką odpowiedź zaznaczyło 77 proc. ankietowanych, na świecie 65 proc. Kolejna jest "łatwość stosowania" - z tylko nieco gorszym wynikiem. Nie dziwi to, gdy zerkniemy na kolejne poruszone w ankiecie zagadnienie. Ponad połowa badanych kilka razy w tygodniu wykonuje zabiegi pielęgnacyjne "w biegu" lub w podróży. Nie mamy czasu na eksperymentowanie, efekt ma być natychmiastowy. Pewnie dlatego lubimy też, gdy produkty są wielofunkcyjne.

Nadal najczęściej używanym przez nas urządzeniem pielęgnacyjnym jest suszarkaNadal najczęściej używanym przez nas urządzeniem pielęgnacyjnym jest suszarka raport Global Beauty Index

Nadal jesteśmy jednak bardzo tradycyjne, jeśli chodzi o używanie urządzeń pielęgnacyjnych. Najpopularniejszym sprzętem pozostaje suszarka, ponad połowę niższe wyniki mają prostownica, depilator czy lokówka. Korzystanie z urządzeń do depilacji laserowej lub światłem IPL deklaruje tylko kilka procent, ale ten odsetek z roku na rok rośnie. Ciekawie też przedstawiają się wyniki dotyczące przewidywań, jak branża urodowa rozwinie się w ciągu 5 lat. Większość respondentek prognozuje, że do produkcji kosmetyków częściej wykorzystywane będą naturalne lub ekologiczne składniki. 30 proc. w Polsce, a ponad 40 proc. globalnie zakłada, że przyjęte będzie bardziej całościowe podejście, w ramach którego zdrowie i uroda będą ściśle ze sobą powiązane. Mamy też nadzieję na jeszcze większe wykorzystanie badań naukowych i innowacyjnych składników w opracowaniu kosmetyków. Philips zapytał też, w jakim stopniu respondentki ciekawi prawdopodobieństwo pojawiania się pewnych osiągnięć w świecie beauty. Okazuje się, że najbardziej zależy nam na personalizacji i indywidualnym podejściu. Doceniamy też i chętnie korzystamy z osiągnięć techniki. Specjalna aplikacja mobilna czy platforma, która "na odległość" dobierze nam odpowiednie produkty, wydają nam się bardzo atrakcyjne. Szczegółowe wyniki poniżej. 

W jakim stopniu ciekawi Cię prawdopodobieństwo pojawiania się każdego z tych osiągnięć w świecie urody?W jakim stopniu ciekawi Cię prawdopodobieństwo pojawiania się każdego z tych osiągnięć w świecie urody?  raport Global Beauty Index

Dziękujemy, że jesteś z nami. Jeśli chcesz być na bieżąco informowana o najciekawszych kolekcjach oraz zakupowych okazjach, wypróbuj nasz nowy newsletter  KLIKNIJ BY ZAPISAĆ SIĘ NA NEWSLETTER

Więcej o:
Copyright © Agora SA