Reserved stawia na kolekcję "Made in Poland". Gdzie jeszcze kupimy modę wyprodukowaną w Polsce?

Kasia Żechowicz
25.09.2018 15:10
Od niedawna część ubrań w sklepie Reserved oznaczana jest etykietą "Made in Poland". Miejsce produkcji wreszcie zaczyna być istotne, nie tylko dla tego, kto sprzedaje, lecz przede wszystkim dla tego, kto kupuje. Gdzie jeszcze kupimy modne rzeczy zaprojektowane i uszyte w Polsce?

Choć wiele marek odzieżowych określa się jako polskie, niekoniecznie oznacza to, że produkcja ich oferty odbywa się w naszym kraju. Polskość często definiowana jest poprzez pryzmat siedziby zarządu, lokalizacji sklepów i biura projektowego. Produkcja przeniesiona jest natomiast do Azji.

O ile kilka lat temu napis "Made in Bangladesh" mógł nikogo nie razić, tak dziś lokalizacja produkcji staje się istotnym argumentem w decyzji zakupowej podejmowanej przez konsumenta. Dla klientów z Polski coraz większą wartość mają produkty wytwarzane lokalnie, a "Made in Poland" z powodzeniem konkuruje z uważanymi do tej pory za prestiżowe "Made in Italy" czy "Made in Germany".

Reserved "Made in Poland" 

Żakiet Reserved z kolekcji 'Made in Poland'Żakiet Reserved z kolekcji 'Made in Poland' Kolaż Avanti24 / Mat. partnera

Od niedawna w sklepie internetowym Reserved można zauważyć białe etykietki przyporządkowane do produktów, które powstały w Polsce. Przez słowo "powstały" rozumie się zarówno projekt, jak i uszycie. Zarząd firmy już rok temu deklarował, że chce zwiększać ilość ubrań produkowanych w naszym kraju, angażując do współpracy rodzime szwalnie. Mowa nie tylko o Reserved, ale też o innych markach z portfolio LPP, głównie Mohito.

Pozytywnym aspektem produkcji w Polsce jest łatwiejsza logistyka, szybki czas dostawy i lepsza jakość, które mogą rekompensować wyższą cenę produktu. Jednak to nie wszystko. Z punktu widzenia przedsiębiorcy ważna jest również możliwość zaoferowania coraz bardziej wymagającemu i świadomemu klientowi produktu w 100% "Made in Poland", a z punktu widzenia konsumenta - możliwość wyboru.

Reserved - ubrania z kolekcji 'Made in Poland'Reserved - ubrania z kolekcji 'Made in Poland' Kolaż Avanti24 / Mat. partnera

Ubrania Reserved, które powstają w Polsce są kontynuacją stylu, który marka buduje od lat. Prawdopodobnie na pierwszy rzut oka trudno byłoby je odróżnić od tych, które produkowane są daleko na wschodzie. Są wśród nich szalenie modne w tym sezonie marynarki w kratę, jesienne sukienki w kwiaty i bluzki z szerokimi ramionami. Kolekcja jest ważną alternatywą dla tych, którzy chcą kupować polską modę, lecz ceny niszowych marek im to uniemożliwiają.

autor
Wybór redakcji. Katarzyna Żechowicz - redaktor
Trendy na jesień-zimę 2018/2019

Trendy na jesień-zimę 2018/2019

Tegoroczna jesień zapowiada się niezwykle ciekawie! Torebki wreszcie przestają być nudne, a spódnice mienią się wszystkimi barwami! Do mody wraca ulubiony płaszcz Catherine Deneuve, czyli ze skóry. Pogoda sprzyja sneakersom - wybrałam najlepsze modele, za które nie zapłacisz fortuny.

Kto jeszcze produkuje w Polsce? 

Reserved to nie jedyna marka, która może się pochwalić ofertą "Made in Poland". Jeden z bardziej znanych i cenionych producentów obuwia w Polsce - marka Gino Rossi - deklaruje, że większość jej asortymentu powstaje w fabryce w Słupsku. Kolekcje uzupełniane są modelami importowanymi od dostawców z Włoch.

nowa kolekcja Gino Rossinowa kolekcja Gino Rossi materiały prasowe

Na własnej skórze przekonaliśmy się też o autentycznej polskości firmy Gatta. W zeszłym roku odwiedziliśmy jej fabrykę zlokalizowaną w Zduńskiej Woli, która jak się okazuje, jest największą fabryką rajstop w Europie Środkowo-Wschodniej. Najbardziej zdziwiło nas wtedy, że popularne rajstopy (te w płaskich, kartonikowych opakowaniach) składane są ręcznie (!) a wcześniej pojedynczo sprawdzane przez kontrolerów. Więcej szczegółów z naszej wyprawy dowiesz się z artykułu: Jak powstają twoje rajstopy? Wizyta w fabryce Gatta.

Wśród firm odzieżowych warto wymienić markę Elementy, która jest częścią grupy Transparent Shopping Collective. Projektanci należący do tego kolektywu propagują nowy ruch w świecie mody, polegający na ujawnianiu kosztów produkcji i liczb, które składają się na ostateczną cenę produktu.

Mimo, że wszystkie ubrania Elementy powstają w Polsce, ich ceny nie przerażają. Jesienny trencz z paskiem kosztuje 579 złotych (skład: 80% bawełna, 20% poliester). Dla porównania, podobny płaszcz w Zarze kosztuje 399 złotych (82% poliester, 18% bawełna), a w nowej kolekcji znajdziemy też model za 749 złotych. W przypadku marki Elementy, deklarowana marża to 224 złote, lecz zawierają się w niej też koszta stałe takie jak wynajem sklepu i pracowni czy pensje pracowników.

Po lewej płaszcz z kolekcji polskiej marki Elementy 579 złotych, po prawej Zara 399 złotychPo lewej płaszcz z kolekcji polskiej marki Elementy 579 złotych, po prawej Zara 399 złotych Źródło: www.elementywear.com / www.zara.com/pl

Niedawno pisaliśmy też o wyprzedaży w sklepie L37. Polska marka specjalizuje się w dizajnerskich butach, które można spersonalizować. L37 stawia na produkty wykonywane ręcznie. Ceny na metce z pewnością nie są dla masowego konsumenta, jednak w czasie wyprzedaży mogą śmiało konkurować z produktami ze sklepów sieciowych. Półbuty L37 z naturalnej skóry (idealne na jesień do jeansów albo spódnic) kosztują po przecenie 309 złotych. Skórzane mokasyny w Zarze kosztują 199 - 239 złotych.

Różowe półbuty L37, 309 złotych; beżowe mokasyny Zara, 199 złotychRóżowe półbuty L37, 309 złotych; beżowe mokasyny Zara, 199 złotych Źródło: www.l37.eu/pl/ www.zara.com/pl

Czysta kalkulacja pokazuje, że argument o zbyt drogiej, polskiej modzie traci na sile. Wybór marek produkujących w Polsce i oferujących produkty w cenach porównywalnych do tych z "sieciówek" jest coraz szerszy. Zaczyna obejmować nie tylko niszowych projektantów (których warto uważnie obserwować, szczególnie podczas wyprzedaży!), lecz również tak dużych graczy jak LPP. 

Barbara Hulanicki - polska projektantka, która podbiła Zachód

    

Zobacz także
  • Victoria Beckham - od Posh Spice do znanej projektantki Victoria Beckham - od Posh Spice do cenionej projektantki. 10 lat marki świętuje w swoim stylu
  • Najmodniejszy kolor na jesień 2018 - red pear Najmodniejszy kolor na jesień 2018 - "Red Pear", czyli bordo!
  • Kampania Badura / Kampania Gucci Syndrom Gucci - jak polskie marki z sukcesem naśladują zagranicznych gigantów?
Komentarze (4)
Zaloguj się
  • melaszka25

    Oceniono 1 raz 1

    Dobrze, że rośnie świadomość klientów i firm. Wszyscy najwięksi produkują w Azji, to pokazuje, że produkcja we własnym kraju często jest nieopłacalna i niemożliwa. Nie wiem gdzie w Polsce udało by się uszyć tyle sztuk ubrań na ile zapotrzebowanie ma Reserved i pozostałe marki. Musiałoby powstać kilka ogromnych szwalni. To z pewnością bardzo drogie przedsięwzięcie.

  • fretka_wawa

    Oceniono 1 raz 1

    Bardzo dobre podejście. Wiadomo, że ubrania uszyte w Azji będą tańsze, a większość osób kieruje się przede wszystkim ceną. Dla pozostałych są ubrania wyprodukowane w Polsce i każdy ma wybór.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX