Kilka dni temu pisaliśmy o premierze serialu American Crime Story, którego nową serię poświęcono zabójstwu Gianniego Versace (czytaj tutaj). Moment nie jest przypadkowy - styl włoskiego projektanta ponownie wraca na wokandę, a wszystko za sprawą wiosenno-letniej kolekcji, która wyznacza nowy-stary sposób na wytworną elegancję.
Versace - elegancja 'na bogato' Źródło: www.instagram.com/versace_official
Donatella Versace, siostra Gianniego, przez lata eksperymentowała ze stylem dostosowując estetykę marki do uwielbianego przez wszystkich minimalizmu. Zadanie było trudne - bo jak dopasować "lejące się" z kreacji bogactwo, barokowe wzory i luksusowe dodatki do nieśmiałej i nadmiernie taktownej elegancji, która zagościła na salonach? Zniknęły zatem przesadzone formy i triumfalne stylizacje, a zostało proste logo Versace wypisane na czarnych T-shirtach. Tym razem jednak stało się inaczej. Donatella postanowiła zajrzeć do rodzinnego archiwum, by wydobyć z niego wszystko to, co ukształtowało markę na początku jej istnienia. Ryzykowne posunięcie okazało się sukcesem, a moda "na bogato" dotyczy już nie tylko jednego brandu.
Versace - stylizacja Źródło: Imaxtree / Versace SS18 / Kolaż Avanti24 / Materiały partnerów
Wielki powrót trendów z lat 80. to nie kaprys włoskiej firmy, ale tendencja, która obejmuje całą branżę, a nawet wykracza poza jej granice. W modzie najważniejszą kwestią wydaje się od nowa zdefiniowana koncepcja elegancji, według której ubiór "na bogato" nie jest już postrzegany w kategoriach nietaktu lub braku skromności. Gianni Versace słynął z zamiłowania do manifestacji luksusu za pomocą ubioru - stąd złote, pałacowe wzory, przebojowy miks kolorów, jeansy z dużym logo, motyw zwierzęcy i połysk. Dziś wszystkie te przejawy nadmiernego bogactwa wracają do mody. Próżność brana jest "pod włos" i traktowana z dystansem.
Zara - nowa kolekcja Źródło: www.zara.pl / Kolaż Avanti24
Co ciekawe, elegancja "na bogato" nie dotyczy wyłącznie marek luksusowych. Nowy-stary trend łatwo odtworzyć posługując się tanimi rzeczami z sieciówek. O ile w latach 80. ważne było mieć firmową rzecz z autentycznym logo, tak dziś ubrania inspirowane modą wielkich projektantów są mile widziane. Liczy się kreatywność w tworzeniu stylizacji i umiejętność odnajdywania pożądanych trendów w przystępnej cenie. W Zarze znajdziemy koszule w duże, złote kropki i uwielbianego przez Versace lamparta, aksamitne i plisowane topy z kolorowym nadrukiem, dużą biżuterię i koszule z napompowanymi ramionami.
W trend "mody na bogato" wpisują się także kroje nawiązujące do tradycyjnej kobiecości, które Donatella Versace postanowiła dostosować do potrzeb współczesnej elegantki. Wzorując się na diwach z lat 50. projektantka odświeżyła satynowe szlafroki i chustki wiązane na głowie (patrz Sofia Loren), rozkloszowane spódnice z podkreśloną talią, apaszki i krótkie, pudełkowe żakiety. W tym samym klimacie są również jednoczęściowe kostiumy kąpielowe oraz cygaretki z wysokim stanem uwielbiane niegdyś przez Marilyn Monroe.