Modowe podsumowanie roku 2017. Pięć stylowych rzeczy, które zapamiętamy!

Koniec grudnia to czas wielkich podsumowań. My wspominamy najbardziej wpływowych projektantów i kolekcje, które zmieniły panoramę mody mijającego roku.

Choć dotyczą kolekcji z 2017 roku, z którym właśnie się żegnamy, jeszcze długo o nich nie zapomnimy. Te pięć rzeczy o symbolicznym znaczeniu zmieniło branżę mody lub mocno nią wstrząsnęło. O które elementy chodzi i dlaczego okazały się tak ważne? Przeczytajcie!  

Koszulka Dior "We should all be feminists"

T-shirt Dior - we should all be feministsT-shirt Dior - we should all be feminists Źródło: Eastnews / www.instagram.com/dior / Kolaż Avanti24

Rok 2017 należał do feministek, a dużą rolę w poruszeniu kobiecej aktywności społecznej miała wiosenno-letnia kolekcja Diora. Dyrektor artystyczna marki, Maria Grazia Chiuri, pozbyła się przesłodzonego wizerunku francuskiego domu mody sprawiając, że odtąd zaczął się on kojarzyć z silną i mającą dużo do powiedzenia, nowoczesną kobietą. Do uzyskania tak świetnego rezultatu wystarczyła jedna biała koszulka z czarnym napisem "We should all be feminists".

 

Nosiły ją Rihanna, Jennifer Lawrence, Natalie Portman, Chiara Ferragni oraz cała masa ważnych influencerek. Co najlepsze, każda z nich z pozornie anonimowego T-shirtu uczyniła rzecz osobistą i "mówiącą" w imieniu właścielki. Moda nie raz stawała w służbie społeczeństwu i była środkiem ważnych przekazów. Nie ma wątpliwości, że w 2017 roku rolę dowódcy odegrała właśnie ta koszulka, inicjując szeroki trend na ubrania z napisami. 

Marynarki z szerokimi ramionami Balenciaga

W 2017 roku wizerunek "power woman" lansowany był również przez inne marki, w tym Balenciagę. Legendarny dom mody pod wodzą gruzińskiego projektanta Demna Gvasali zmienił stylistkę, powracając do trendów, które widzieliśmy już w przeszłości.

Marynarki BalenciagaMarynarki Balenciaga Źródło: www.instagram.com/balenciaga

Choć wielu krytyków mody negatywnie ocenia estetykę Gvasali, to prawdą jest, że odważne projekty Gruzina ponownie wyniosły Balenciagę na szczyt. Francuski dom mody o hiszpańskich korzeniach nie tylko świetnie się sprzedaje, ale również bryluje w mediach i na profilach mediów społecznościowych.

 

Obszerne marynarki z szerokimi ramionami to wyraźne odwołanie do trendu z lat 80. Ówczesne kobiety, aspirujące do lepszej pozycji społecznej i zawodowej, naśladowały męski styl ubioru. Zamieniając zwiewne sukienki na sztywne żakiety i biurowe spódnice wyglądały dostojnie i profesjonalnie. Balenciaga podchwyciła motyw szerokich ramion podkręcając je do maksymalnych rozmiarów. W ślad za luksusową marką poszły sklepy sieciowe popularyzując modę na lata 80. i najważniejsze akcenty z tamtych lat.

Pluszowe płaszcze Max Mara

Jednym z ważniejszych tematów branżowych roku 2017 były naturalne futra, z których rezygnuje coraz większa liczba projektantów. Kilka miesięcy temu decyzję ogłosił dom mody Gucci, a w połowie grudnia to samo zrobiła grupa Michael Kors. W gronie marek "fur free" znajdują się już m.in. Giorgio Armani, Hugo Boss i Ralph Lauren. Wspomniane deklaracje znalazły odzwierciedlenie w trendach z wybiegów. Sztuczne futro jest nie tylko zgodne z nową, ekologiczną tendencją, ale również... bardzo modne!

Pluszowy płaszcz Max MaraPluszowy płaszcz Max Mara Źródło: www.world.maxmara.com / Kolaż Avanti24

Syntetyki zaproponowano na wybiegach w przeróżnych postaciach. Jednym z najbardziej charakterystycznych i najchętniej wykorzystywanych przez modowe influencerki w 2017 roku był pluszowy płaszcz marki Max Mara. Włoska marka udowodniła, że sztuczny materiał może wyglądać luksusowo i dużo kosztować! Za oryginał trzeba zapłacić 1740 dolarów, ale w Mango podobne okrycie wierzchnie kupicie za niecałe 300 złotych. 

 

Czerwone muszkieterki Fendi

W 2017 roku moda na muszkieterki osiągnęła maksymalny poziom intensywności, a wszystko za sprawą niezwykle udanej jesienno-zimowej kolekcji Fendi. Karl Lagerfeld w roli dyrektora kreatywnego pokazał, jak w perfekcyjny sposób połączyć tradycyjną elegancję z prowokacyjnymi elementami garderoby.

Czerwone muszkieterki FendiCzerwone muszkieterki Fendi Źródło: Eastnews / Kolaż Avanti24

Czerwone kozaki za kolano z lakierowanej skóry kojarzą się z tym, co "niegrzeczne": ze stylem punk, kobietami lekkich obyczajów, uliczną tandetą, erotyzmem. W kolekcji Fendi nabierają jednak zupełnie nowego znaczenia, wymazując wcześniejsze powiązania z kiczem. Lakierowana skóra wraca do łask, ale najważniejszym sygnałem jest to, że kobieta może nosić nacechowane erotycznie obuwie i wyglądać elegancko. Pomysłów na gustowne stylizacje z czerwonymi kozakami dostarcza Chiara Ferragni.

 
 

Torebka Chloe

Niewielka torebka Chloe z jesienno-zimowej kolekcji 2017/2018 wzbudziła w Polsce sporo emocji. Powodem zamieszania była linia ubrań i dodatków Łukasza Jemioła stworzona dla sieci Rossmann. Okazało się, że spod ręki projektanta wyszła niemal identyczna torebka jak ta, którą kilka miesięcy wcześniej na wybiegu zaprezentował francuski dom mody.

 

O ile w przypadku wielu tego typu "inspiracji" media po prostu milczą, o tyle tym razem komentarze o zbyt dużym podobieństwie obu modeli przetoczyły się przez wiele redakcji. Torebka Chloe zwróciła zatem uwagę na ważny problem w polskiej (i nie tylko) modzie. Kopiowanie nie jest kreowaniem, a produkt od projektanta powinien oferować unikalną wizję mody.

Torebki Chloe vs torebki Jemioł x RossmannTorebki Chloe vs torebki Jemioł x Rossmann Źródło: www.chloe.com / Rossmann - mat. prasowe

Charakterystyczna, okrągła rączka pojawiła się nie tylko u Jemioła, ale również w sklepach sieciowych. Modele inspirowane Chloe są modne, ale tylko wtedy, gdy nie udają luksusowego oryginału. Poniżej garść inspirujących stylizacji i torebki z motywem koła, które udało nam się znaleźć w sieci. 

 
 

 Więcej ciekawych ubrań i dodatków znajdziesz w sklepie Avanti 

Jak powstaje olej arganowy? Historia płynnego złota Maroka

Więcej o:
Copyright © Agora SA