Kultura i moda mają wiele wspólnego. Od wieków ubiór jest manifestem przynależności kulturowej, odzwierciedla nastroje społeczne i religijne. Zmiany na świecie pociągają za sobą zmiany w modzie - na takie sytuacje reagują jej kreatorzy, wypuszczając kolekcje zaangażowane. Najnowszą z nich jest kolekcja Hijab Pro Nike , która od kilku dni wzbudza wiele kontrowersji i jest szeroko dyskutowana w mediach. Inspirowana wydarzeniami z zeszłorocznych Igrzysk Olimpijskich, kiedy różnice kulturowe w czasie rozgrywek siatkówki plażowej kobiet widoczne były gołym okiem, kolekcja dedykowana jest sportsmenkom i kobietom lubiącym sport , które ze względu na swoje wyznanie i pochodzenie zmuszone są do zakrywania twarzy i włosów.
Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów
Warto jednak pamiętać, że Nike nie jest pierwszą marką, która zainteresowała się sprawą islamskich kobiet. Kolekcje sportowe zaprezentowały wcześniej Modnisa.com , Capster.com oraz Aguila . Jak wiadomo, moda ma jednak wiele twarzy. Oprócz firm sprzedających odzież sportową, tematem muzułmańskich kobiet zajęła się brytyjska sieciówka Marks&Spencer . Rok temu wypuściła na rynek kolekcję burkini , czyli zabudowanych kostiumów kąpielowych. Ten ruch spotkał się z dużą krytyką ze strony państw europejskich, a zwłaszcza Francji, która uznała, że tworząc taką kolekcję brytyjska sieciówka... szufladkuje kobiety. Na pozór liberalna Francja niejednokrotnie pokazała, że tolerancja religijna jest jej obca. Również w 2016 roku dom mody Dolce&Gabbana pokazał kolekcję, w której główną rolę grały abaje i hijaby w kwiatowe wzory.
Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów
Nike zapowiada swoją kolekcję Hijab Pro filmikiem, który zachęca do działania i realizowania swojej pasji niezależnie od krytyki społecznej. Co ciekawe, hasło kampanii "What will they say about you?" świetnie wpisuje się w towarzyszące wypuszczeniu kolekcji hijabów zdarzenia: Vogue Arabia zaprasza do współpracy muzułmańskie sportsmenki, a pod adresem Gigi Hadid, która pozuje na okładce magazynu w hijabie, posypały się negatywne komentarze. Jak widać, akcje takie jak inicjatywa Nike i innych marek i domów mody mają sens, bo nadal nie umiemy zaakceptować inności, a ferowanie wyroków przychodzi nam łatwiej niż wyjście na jogging.
Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów Fot. materiały prasowe Nike / kolaż avanti24 / materiały partnerów
Zobacz więcej ubrań i akcesoriów Nike.