Co jeść, żeby obniżyć swój wiek metaboliczny? Osiem zasad

Wysiłek fizyczny i odpowiednia dieta mogą sprawić, że będziemy czuć się dużo młodsi, niż wskazuje na to nasz PESEL. Co zatem powinniśmy jeść i pić, a czego się wystrzegać? Podpowiadają specjaliści firmy Herbalife.
Herbalife IronMan 70.3 w Gdyni Herbalife IronMan 70.3 w Gdyni JAN RUSEK

Wiek metaboliczny

Herbalife patronuje m.in. triathlonistom startującym podczas corocznych zawodów w Gdyni. W tym roku dokładnie przebadane zostały ich organizmy. Okazało się, że metabolicznie są o kilkanaście lat młodsi, niż wskazuje na to ich metryka.

Specjaliści Herbalife podpowiadają, co oprócz sportu pomaga nam czuć się młodziej. Oto osiem zasad:

upał upał JAKUB ORZECHOWSKI

1. Nawadniaj organizm

Wysiłek fizyczny, wiąże się ze znaczną utratą płynów w organizmie. Szczególnie w przypadku sportowców i osób aktywnych utrzymanie gospodarki wodno-elektrolitowej w równowadze ma ogromne znaczenie ? zarówno dla wyników, jak i dla zdrowia. Niedobór płynów sprawia, że organizm trudniej pozbywa się zbędnych produktów przemiany materii, a trening w stanie odwodnienia zwiększa ryzyko przegrzania organizmu, obciążając układy krążenia i nerwowy, co w praktyce przekłada się na zaburzenie pracy serca oraz koordynacji ruchowej.

Rynek Łazarski Rynek Łazarski RAFAL SLIFKA

2. Jedz warzywa i owoce

Ale nie w nieograniczonej ilości! Ze względu na zawartą w nich fruktozę, najlepiej wybierać te o niskim indeksie glikemicznym, czyli np. czereśnie, wiśnie, jagody, truskawki, śliwki, owoce cytrusowe, morele, gruszki, jabłka, brzoskwinie, nektarynki. Wybieraj warzywa i owoce sezonowe, świeże i najlepiej krajowe.

Sklep mięsny. Zdjęcie ilustracyjne Sklep mięsny. Zdjęcie ilustracyjne Fot. Franciszek Mazur / AG

3. Ograniczaj spożycie czerwonego mięsa

Jak najczęściej sięgaj po rośliny strączkowe, białe, chude mięso (najlepiej 1-2 razy w tygodniu) i ryby. Mięso zawiera wspomagającą budowę masy mięśniowej kreatynę, która występuje niemal wyłącznie w artykułach spożywczych pochodzenia zwierzęcego.

Chleb z restauracji / kawiarni Dobra - ul. Nowowiejskiego Chleb z restauracji / kawiarni Dobra - ul. Nowowiejskiego ŁUKASZ CYNALEWSKI

4. Zastąp białe pieczywo i jasne zboża

Zamiast nich używaj produktów pełnoziarnistych, bogatych w błonnik. Dotyczy to chleba, makaronu (koniecznie al dente), ryżu, kasz i płatków.

5. Wybieraj produkty bogate w białko

Przy intensywnym uprawianiu sportu, zalecane są również odżywki i koktaile białkowe, które przyspieszają regenerację po ciężkich treningach.

6. Pamiętaj o zdrowych tłuszczach

Znaleźć je można w orzechach włoskich, migdałach i innych nasionach (pestki dyni, słonecznika). Są one źródłem energii, materiału budulcowego tkanek, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a w szczególności kwasów omega 3 (oleje roślinne tj. rzepakowy, lniany i sojowy oraz ryby i ssaki morskie, a także żółtko jaja, nasiona soi i orzechy włoskie) i omega 6 (w olejach: kokosowym, słonecznikowym, kukurydzianym, z nasion winogron, arachidowym, sezamowym i sojowym).

Magnez jest dobry na sen Magnez jest dobry na sen fot. Shutterstock

7. Dostarczaj witamin i minerałów

Przede wszystkim żelaza, sodu, potasu, manganu i magnezu.

Uczestnicy programu będą musieli zmniejszyć ilość spożywanych kalorii i zwiększyć aktywność fizyczną Uczestnicy programu będą musieli zmniejszyć ilość spożywanych kalorii i zwiększyć aktywność fizyczną JAKUB ORZECHOWSKI

8. Wyeliminuj z diety szkodliwe składniki

Wśród nich są: alkohol, dania typu fast-food, słone przekąski, słodkie soki i gazowane napoje oraz tłuszcze nasycone i trans: masło, tłuste mięso, ser żółty, pełnotłuste mleko, przetworzona żywność, np. margaryna, ciasta i wypieki.

Więcej o: