Diane von Fürstenberg

Dla Diane von Fürstenberg ważne są dwa pojęcia: "niezależność" i "kobiecość". Potrafiła je połączyć tworząc luksusową markę dla nowoczesnych kobiet.
Diane von Furstenberg Diane von Furstenberg Fot. mat. prasowe

Diane von Fürstenberg

Dia­ne von Fürsten­berg (ur. w 1946 ro­ku w Bel­gii), zawsze nie­za­leż­na, za cel po­stawi­ła so­bie stwo­rzenie wi­ze­ru­nku ko­bie­ty li­der­ki: sil­nej, pięk­nej i ele­gan­cko ubra­nej. Ta­kiej jak ona. Po­sta­no­wi­ła, że z ko­bie­co­ści uczy­ni głów­ny atut i kon­sek­wen­tnie re­a­li­zu­je tę ideę do dzisiaj.

Diane von Furstenberg Diane von Furstenberg Fot. mat. prasowe

Diane von Fürstenberg

Gdy w ro­ku 1970 przy­je­cha­ła do No­we­go Jor­ku, w wa­liz­ce mia­ła 12 dżer­se­jo­wych su­kie­nek, któ­re za­pro­jek­to­wa­ła i uszy­ła w fa­bry­ce An­ge­lo Fer­re­tie­go we Wło­szech. Za­chę­co­na przez Dia­nę Vre­e­land, re­dak­tor mo­dy ma­ga­zy­nu 'Vo­gue', po­sta­no­wi­ła zmie­rzyć się ze świa­tem mo­dy.

Diane von Furstenberg Diane von Furstenberg Fot. mat. prasowe

Diane von Fürstenberg

Efekt to za­pro­jek­to­wa­na w 1974 ro­ku ko­per­to­wa su­kien­ka, któ­ra zrewo­lu­cjo­ni­zo­wa­ła dam­ską gar­de­ro­bę. In­spi­ro­wa­na japoń­skim ki­mo­nem mia­ła łą­czyć swo­bo­dę, ko­bie­cość i ele­gan­cki, prak­tycz­ny styl. Sta­ła się syno­ni­mem nie­za­leż­no­ści i ko­bie­cej si­ły, a w cią­gu dwóch lat sprze­da­ła się w mi­lio­nie eg­zem­pla­rzy. Wów­czas to Dia­ne na­da­no ty­tuł 'naj­le­piej sprze­da­ją­cej się pro­jek­tan­tki od cza­sów Co­co Cha­nel'.

DVF DVF Fot. mat. prasowe

Diane von Fürstenberg

W la­tach 90. fir­mę Dia­ne do­tknął kry­zys i zre­zy­gno­wa­ła z pro­jek­to­wa­nia. Wró­ci­ła do bran­ży w 1997 ro­ku. To był czas, gdy ko­bie­ty szu­ka­ły w se­cond han­dach ko­per­to­wych su­kie­nek w sty­lu lat 70., Diane po­sta­no­wi­ła za­tem od­świe­żyć ten kul­to­wy mo­del. Wkrót­ce stwo­rzy­ła peł­ną ko­lek­cję dam­ską i prze­kształ­ci­ła fir­mę w luk­su­so­wą mar­kę, uzu­peł­nia­jąc jej por­tfo­lio o bi­żu­te­rię, oku­la­ry, bu­ty, a nawet ak­ce­so­ria do wy­stro­ju wnętrz.

Dia­ne mó­wi o so­bie: Je­stem ko­bie­tą, ja­ką za­wsze chcia­łam być, a jej ce­lem jest spra­wić, aby in­ne ko­bie­ty czu­ły się szczę­śli­we i speł­nio­ne.

Jej ko­lek­cje do­wo­dzą, że wie, jak to osią­gnąć.

DVF DVF kolaż avanti24

Najważniejsze wydarzenia

* w 1974 ro­ku Dia­ne pro­jek­tu­je ko­per­to­wą su­kien­kę, któ­ra sta­je się zna­kiem fir­mo­wym mar­ki

* w 1979 roku po­wsta­je pier­wszy zapach - Ta­tia­na, de­dy­ko­wa­ny cór­ce pro­jek­tan­tki

* w 1985 ro­ku Für­sten­berg otwie­ra pier­wszy sa­lon przy no­wo­jor­skiej 5th Ave­nue i wpro­wa­dza na ry­nek li­nię kos­me­ty­ków 1997 to ro­k, w którym po fa­zie kry­zy­su i dłu­gów Dia­ne po­now­nie uru­cha­mia fir­mę

* w 2001 ro­ku po­ja­wia się pier­w­sza ko­lek­cja Re­a­dy to We­ar w la­tach 2004-2008 Dia­ne lan­su­je li­nię bi­żu­te­rii, ko­stiu­mów ką­pie­lo­wych oraz bu­tów

* w ro­ku 2010 Yvan Mis­pe­a­le­re zo­sta­je dy­rek­to­rem kre­a­tyw­nym mar­ki w ro­ku 2011 po­ja­wia się naj­no­wszy za­pach pro­jek­tan­tki  Dia­ne

DVF DVF kolaż avanti24

Co Diane von Fursenberg wniosła do świata mody

Cha­rak­te­ry­stycz­ne de­ta­le i ele­men­ty:

* mo­tyw ple­cion­ki na to­reb­kach ze skó­ry i ra­fii (pro­jek­tan­tka uwa­ża plecio­ną skó­rę za sy­no­nim luk­su­su i ele­gan­cji)

* dżer­se­jo­wa pod­kre­śla­ją­ca syl­wet­kę sukien­ka o ko­per­to­wej górze

* wzo­rzy­ste, ultra­kolorowe tka­ni­ny (pro­jek­tan­tka jest wiel­ką zwo­len­ni­czką wszel­kich wzo­rów, zwłasz­cza animal prints), nie tyl­ko na ubra­niach, ale rów­nież na ak­ce­so­riach i bu­tach

* me­ta­lo­we ele­men­ty przy to­reb­kach (naj­czę­ściej mo­tyw łań­cu­cha) i de­ta­le w ko­lo­rze zło­ta

* ele­men­ty z pa­sków na bu­tach (al­bo w for­mie sznu­ro­wa­nia wo­kół sto­py lub łyd­ki, al­bo ozdob­nych sza­me­run­ków)

DVF DVF Fot. mat. prasowe

Ciekawostki

For­mal­nie jest księż­ni­czką. Ty­tuł i na­zwi­sko von Für­sten­berg za­wdzię­cza mał­żeń­stwu z księ­ciem i pro­jek­tan­tem Ego­nem von Fürsten­berg.

Projektan­tka jest au­tor­ką kil­ku ksią­żek, m.in. po­rad­ni­ka: Księ­ga pięk­na: jak być bar­dziej atrak­cyj­ną, pew­ną sie­bie i zmy­sło­wą.

W 2005 ro­ku zo­sta­ła nagrodzo­na przez CFDA za ca­łoksz­tałt do­ko­nań w mo­dzie i wkład wnie­sio­ny w prze­mysł odzie­żo­wy.

Mar­ka DVF ma po­nad 60 skle­pów w 72 kra­jach całego świata.

Su­kien­ka ko­per­to­wa projektu Dia­ne zna­laz­ła się w ko­lek­cji ko­stiu­mów The Me­tro­po­li­tan Mu­se­um of Art w No­wym Jor­ku.

Diane zaprojektowała wnętrza pokoi i apartamentów w hotelu Claridge's w Londynie.

W 1985 ro­ku w Pa­ry­żu otwo­rzy­ła wy­daw­nic­two Sal­vy.

Copyright © Agora SA