Poznaj markę: Lacroix

Mistrz przepychu, który połączył tradycję z awangardą. Miał zostać kustoszem w muzeum, ale kto by wtedy znał Christiana Lacroix

Urodzony we francuskim Arles w 1951 roku, dzieciństwo spędził na plażach Camargue oraz bywając z rodzicami w teatrze i operze. Sztuka i historia stały się jego największą pasją, więc Christian wybrał historię sztuki na uniwersytecie w Montpellier. Naukę kontynuował na paryskiej Sorbonie i w szkole w Luwrze, marząc o pracy w. muzeum. Zapalony rysownik, tworzył szkice butów i biżuterii, a zainspirowany hiszpańską corridą i flamenco - ubiorów. W 1978 roku został asystentem Thierry'ego Hermcsa. W 1981 rozpoczął pracę w domu mody Jeana Patou. Tu pracował nad projektami haute couture, charakterystycznymi dla lat 80.

- postawił na przepych, ekstrawagancję i intensywne jasne kolory. W 1986 roku jego praca została doceniona: dostał nagrodę "De d'or" (Złoty Naparstek), a rok później Oscara mody od nowojorskiego Stowarzyszenia Projektantów. Nagrodzie towarzyszy tytuł: "Najbardziej wpływowego projektanta-obcokrajowca". W 1987 roku porzucił pracę u Patou i wraz z Bernardem Arnault stworzył dom mody Christian Lacroix. Pięć milionów franków "na start" uzyskali jako pożyczkę od koncernu tekstylnego Financicre Agache. Podstawowe wartości marki Lacroix to: fantazja, elegancja, namiętność. Ubrania, biżuterię i buty cechuje ukochany przez projektanta barokowy przepych. W 2007 roku firmę Lacroix przejęła amerykańska kompania Falic Group. Szef koncernu mówi: "Kochamy Lacroix. Jest diamentem w firmie. Będzie naszym Diorem". Lacroix kwituje: "To tylko metka, która się zmienia. Serce mojego domu mody - nie. Nie mam pojęcia, co będzie dalej, ale. uwielbiam znaki zapytania".

Najważniejsze wydarzenia:

Lacroix był dwukrotnie uhonorowany nagrodą "De d'or" (Złoty Naparstek) - w latach 1986 i 1988. W 1995 otrzymał Nagrodę Moliera za kostiumy do dramatu "Fedra"

1996: powstaje linia dżinsowa inspirowana kulturą etniczną

1997: pierwsza kolekcja biżuterii

2001: Christian Lacroix otwiera w Tokio sklep wnętrzarski, w którym eksperymentuje z nowym stylem - meble wykonane są z kolorowego szkła, wnętrze dzielą przepierzenia i ruchome instalacje

2002: po prezentacji kolekcji na sezon wiosna-lato 2003 z okazji 15-lecia istnienia domu mody Lacroix otrzymuje tytuł Kawalera Legii Honorowej. Tytuł przyznaje mu Bernard Arnault, prezes największego koncernu dóbr luksusowych LVMH

2002: tworzy zapach "Bazar"

2004: powstaje kolekcja bielizny damskiej oraz linia męska

2005: debiut damskiego zapachu "Tumulte" - w duchu haute couture

Co Lacroix wniósł do świata mody

- łączenie skrajnych stylów - np. etnicznego z barokowym

- mieszanie materiałów, faktur, kolorów (łączy patchwork z futrem, koronkami)

fason bombki

- duże, sztuczne, kolorowe kamienie i szkiełka jako detale ozdobne w ubraniach

- bogato zdobione buty na wysokim obcasie - traktowane jako dzieła sztuki, a nie dodatek do stroju - mają "kończyć nogę"

- motywy kwiatowe, pompony, motyw serca

- elementy zaczerpnięte z flamenco i corridy (falbany, warstwy)

- bogato zdobione torebki

- złoto jako główny element dekoracyjny

Ciekawostki

Ukochany symbol Christiana Lacroix: motyw serca.

Ulubiona barwa: czerwień."To kolor aksamitu, japońskich świątyń, peleryny torreadora, krwi, kobiecego zawstydzenia, czaru nocy."

Pierwsza miłość: Carmen z opery Bizeta.Stworzył stroje do takich arcydzieł opery i baletu, jak: Otello, Don Juan, Fedra, Carmen, Szecherezada.

Wprowadził zasadę, że każdy pokaz mody zamyka modelka w sukni ślubnej.

Stworzył suknię ślubną dla Christiny Aguilery i garderobę dla Madonny na jej światowe tournée "Re-Invention" w 2004 roku. Na tegorocznym rozdaniu Oscarów w sukni jego autorstwa wystąpiła zdobywczyni statuetki Helen Mirren. Jego stroje nosiła księżna Diana.

W 2000 roku Christian Lacroix uświetnił otwarcie nowej linii TGV - zaprojektował wnętrze ośmiu wagonów oraz uniformy dla obsługi pociągu.

Dom Mody Christiana Lacroix mieści się w Paryżu przy rue du Faubourg-Saint-Honoré 73.

Motto Lacroix: "Moda to wyrażanie własnej ekspresji i indywidualności. Dlatego tworzę rzeczy, które wszyscy zapamiętują"

Copyright © Agora SA