Trzy polskie projektantki, które warto odwiedzić

Polscy projektanci od dawna mogą już śmiało konkurować z kreatorami wielkich domów mody. Ich stroje są coraz piękniejsze i bardziej luksusowe - ale na szczęście nadal dużo tańsze. Marzy Ci się kreacja sygnowana wielkim nazwiskiem? Groszki polecają odwiedziny u jednej z trzech projektantek, które niepodzielnie królują na polskiej scenie mody.

Gosia Baczyńska

Gosia Baczyńska sygnuje swoje ubrania metką "Fri 13.08", nawiązującą do jedynej w swoim rodzaju daty jej urodzenia. Mimo tak pechowego startu, w świecie mody radzi sobie doskonale i obecnie należy do ścisłej czołówki polskich kreatorów. Po studiach na wydziale szkła i ceramiki na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych zaczynała od asystowania filmowym kostiumografom i dwuletniego angażu w londyńskim studiu świadczącym usługi dla brytyjskich projektantów. Dziś od dziesięciu już lat tworzy własne kolekcje, które zachwycają krytyków i gwiazdy. Jej wiernymi klientkami są m.in. Grażyna Szapołowska, Małgorzata Kożuchowska, Katarzyna Figura i Reni Jusis. Współpracuje z Canonem, Lexusem i Rémy Martin Fine Champagne Cognac, z którym wydała limitowane kalendarze na lata 2005 i 2006.

Gosia Baczyńska

Baczyńska niedługo otworzy własne trzykondygnacyjne atelier na warszawskiej Pradze - znawczynie dobrego smaku o wyrafinowanych potrzebach odnajdą w nim pewnie swoje kolejne ulubione miejsce. Jej kolekcje są bardzo kobiece i odbijają się w nich różnorodne, fascynujące źródła inspiracji. Niezwykła dbałość o szczegół rozpieszcza kobietę, widzianą przez Baczyńską w różnych perspektywach: jako wysublimowaną damę, drapieżną femme fatale, odważną chłopczycę lub niewinnego podlotka. Do stworzenia tak odmiennych wizerunków Baczyńska używa różnych środków - jej wizytówkami są odniesienia retro, kompilacje różnej grubości materiałów, ich ciekawe upięcia, świetliste tkaniny wysokiej jakości i eleganckie plisowania, a także upodobanie do czerni i srebra. Jak sama przyznaje, inspiruje ją zwłaszcza klimat i przepych końca XVIII i początku XIX wieku.

Natalia Jaroszewska

Natalia Jaroszewska jest jedną z najbardziej aktywnych polskich projektantek. Projektuje ubrania, bieliznę i biżuterię, wspiera swoją twórczością niezliczone akcje charytatywne, a nawet wydała książkę ("Chłopczyce, uwodzicielki, damy. Polska moda międzywojnia", Świat Literacki, 2007). Promujący ją pokaz mody inspirowanej XX-leciem międzywojennym odbył się jako pierwsza tego typu impreza we wnętrzach Zamku Królewskiego. Oprócz takiego adresu, o królewskiej pozycji Jaroszewskiej na polskim rynku mody świadczy także lista klientek, odwiedzających jej atelier. Wśród nich są Maja Ostaszewska, Joanna Brodzik, Edyta Górniak, Grażyna Szapołowska czy Anna Maria Jopek, wierna jej od samych początków kariery. A zaczynała wcześnie, bo już na trzecim roku studiów na łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, kiedy otworzyła w Juracie swój pierwszy butik.

Natalia Jaroszewska

Projekty Jaroszewskiej charakteryzują się silnymi odwołaniami do historii mody, która jest jej pasją. Dominują inspiracje latami 50. i 60. Przyznaje, że często opiera kobiecą sylwetkę na graficznych zestawieniach kolorów, często bielach i kontrastującej czerni, a także szarości, czerwieni i złocie. Jej wieczorowe kreacje bywają też rzeźbiarskie, rozbuchane w formie, uszyte z luksusowych tkanin: szyfonu, jedwabiu, wełny, po grubą buretę. Zgodnie z zainteresowaniami projektantki, ubrania jej autorstwa odwołują się także do strojów z lat międzywojennych, z ich bogatymi zdobieniami, ale są nowocześnie lekkie, pełne dynamiki i połysku. Bardzo kobiece, często podkreślają talię i biust. Drapieżności dodają im z upodobaniem stosowane przez nią kryształy, cekiny oraz połyskliwe detale, a także elementy rodem z męskiej szafy.

Natalia Jaroszewska

Natalia Jaroszewska

Viola Śpiechowicz

Do niedawna kojarzona głównie ze stworzoną przez siebie na początku lat 90. marką Odzieżowe Pole, od tego roku projektuje pod swoim nazwiskiem. Odzieżowe Pole pozostawiła w 2005 roku wspólniczce, po kilkunastu latach, w ciągu których uczyniła z tej marki jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich metek z wyższej półki. Jej projekty zostały trzykrotnie uhonorowane tytułem Doskonałość Mody w kategorii strój wieczorowy przez miesięcznik "Twój Styl". W 2003 roku czytelniczki "Elle" przyznały jej tytuł Projektanta Roku. W tym samym roku nagrodziła ją Krajowa Izba Mody. Także dziś Śpiechowicz koncentruje się głównie na ubiorach pełnych rozmachu - na zamówienie projektuje suknie ślubne, wizytowe i balowe, a także ubrania sceniczne, wykorzystywane często w teledyskach.

Viola Śpiechowicz

Śpiechowicz szyje też w krótkich seriach i wstawia do swojego salonu stroje pret-a-porter, które charakteryzują się awangardowymi fasonami, ostrymi, wyraźnymi liniami cięć i przeszyć oraz dużą liczbą odważnych, ale kobiecych marszczeń. Połyskliwe tkaniny, miękko załamujące światło plisowania i śmiałe, zamaszyste fasony odbijają źródła głównej inspiracji projektantki, jakimi są fascynująca ją od lat Azja i sztuka Wschodu, a także atmosfera i wzorce lat 70. oraz średniowieczne, uwspółcześnione na potrzeby pewnych siebie i świadomych swojego wizerunku klientek. Spotkać można wśród nich m.in. Danutę Stenkę, Natalię Kukulską, Małgorzatę Potocką i słynącą ze stonowanej, konsekwentnej elegancji Annę Marię Jopek.

Viola Śpiechowicz

Viola Śpiechowicz

Viola Śpiechowicz

Trudno się zdecydować? Ubrania trzech królowych polskiej mody, jak i innych obiecujących projektantek, możesz obejrzeć i kupić w salonie Young Polish Designers w warszawskim centrum handlowym Promenada, a także w internetowym sklepie saltandpepper.pl . Jeśli natomiast podjęłaś już decyzję, Groszki polecają adresy:

Gosia Baczyńska

ul. Floriańska, Warszawa - wkrótce

Natalia Jaroszewska

ul. Dygasińskiego 40, Warszawa

Viola Śpiechowicz

ul. Kolejowa 42, Łomianki tel. (22) 487 94 53

tekst: Ewa Bakota

Więcej o:
Copyright © Agora SA